Investitorii straini au inceput sa cumpere pe Rasdaq pachete consistente de actiuni Asirom. Decizia de a face un astfel de plasament nu se mai poate baza insa, de anul acesta, pe rapoartele de audit ale unei mari firme internationale .

Pentru 2004, raportul KPMG a semnalat nereguli serioase. Acum, actionarii prefera ca situatiile financiare sa le fie auditate doar de o firma autohtona. Economia de peste 1,8 miliarde de lei se va adauga altor reduceri drastice de costuri. Asirom a incheiat anul trecut cu o pierdere de sase milioane de euro, pentru a o acoperi fiind lichidate si mai multe depozite bancare.

Anul trecut, Asirom nu a respectat cerintele standardului international de contabilitate “Deprecierea Activelor”, iar impactul asupra situatiilor financiare nu poate fi evaluat. Informatiile dupa care s-au determinat rezervele tehnice nu au fost disponibile. Absenta documentelor de lucru ale auditorilor din anii anteriori nu a permis nici verificarea datelor comparative cu 2003, nici rezultatul operatiunilor sau fluxurile de trezorerie. Situatiile financiare s-au pregatit doar pe baza costului istoric in lei, in sume nominale, fara a respecta standardele de raportare in economii hiperinflationiste si intr-o alta moneda. Pentru nici un litigiu nu s-a considerat necesara constituirea de provizioane. Nu s-a putut verifica soldul numerarului din casierie la 31 decembrie 2004. Asupra tuturor acestor nereguli, a atras atentia compania KPMG, in raportul de audit financiar al Asirom pe 2004. De anul acesta, societatea de asigurari al lui Ioan Niculae a renuntat la serviciile auditorului international.

Investitorii care vor sa cumpere actiuni Asirom pe Rasdaq si sa se informeze in legatura cu situatia financiara a companiei din 2005 vor avea acces la raportul unui alt auditor, de data aceasta autohton: SC Audit One SRL. “A fost o decizie comerciala a AGA si este parte din programul de reducere a costurilor. Exista si auditori romani de care suntem mandri, pentru ca si noi suntem tot o companie romaneasca”, ne-a declarat Boris Schneider, directorul general al Asirom. Renuntarea la serviciile auditorului international a contribuit la o reducere cu aproape 42% a cheltuielilor de audit, Asirom economisind astfel, in 2005, peste 1,8 miliarde de lei vechi.

Tot de anul acesta au inceput sa apara, insa, si primii investitori straini dispusi sa cumpere pe Rasdaq pachete mari de actiuni ale companiei. Saptamana trecuta, 10% din titlurile Asirom au ajuns, potrivit unor surse din piata, la fondul american de investitii QVT. Pe ce isi pot baza insa decizia investitorii straini care aleg un plasament la Asirom, in conditiile in care, potrivit raportului de audit al KPMG pe 2004, situatiile financiare ale societatii “nu sunt menite sa prezinte pozitia financiara si rezultatele operatiunilor in conformitate cu reglementarile contabile acceptate in tari si jurisdictii altele decat Romania”? In opinia lui Schneider, perspectivele de dezvoltare a pietei asigurarilor si a economiei in general sunt adevaratul magnet. Acestora, noua conducere le adauga un plan de reducere a costurilor si de relansare a activitatii, alaturi de promisiunea ca “problemele legate de nerespectarea standardelor internationale de contabilitate sunt in curs de rezolvare” si ca infrastructura IT va fi modernizata.

De unde vin insa solutiile de redresare a companiei care, in ultimii zece ani, a pierdut constant cote de piata in favoarea concurentei? O data, din asigurarile de viata ajunse acum in declin din cauza imbatranirii portofoliului de clienti, spera Schneider, mizand pe lansarea fondurilor private de pensii intr-un viitor destul de incert. Solutia: polite ieftine, pentru romanii cu venituri mici, la care inca nu a ajuns concurenta. Alte planuri vizeaza “activizarea” personalului de peste 2.700 de persoane. Chiar daca nu anunta concedieri, directorul general spune ca le gandeste atributii noi, tot mai multi angajati urmand sa fie trimisi pe teren ca agenti activi. Pentru o alta problema de care patronul Ioan Niculae se arata nemultuimit – relatia proasta cu brokerii de asigurare care aduc doar 10-15% din prime – rezolvarea nu este la fel de simpla. “Relatia cu brokerii trebuie sa fie si corecta. Multi cer totusi prea mult”, spune Schneider.

Pentru moment, cele mai concrete planuri vizeaza reducerea costurilor, dupa ce anul trecut Asirom a inregistrat o pierdere de aproape sase milioane de euro. Cheltuielile de audit nu vor fi singurele taiate. Cedarile in reasigurare, la care Asirom se situeaza oricum mult sub media pietei, se diminueaza anul acesta cu peste 44,5 miliarde de lei (-11,3%). “Vigilenta” fata de incercarile de frauda ar trebui sa nu majoreze platile fata de asigurati cu mai mult de 20%, iar la RCA cu 10%. Compania a decis sa elibereze si rezerve de peste 4.260 miliarde de lei. Reducerea dobanzilor si lichidarea unor depozite bancare pentru acoperirea pierderii de anul trecut vor determina insa si scaderea veniturilor financiare cu aproape 40%. O veste interesanta pentru piata este taierea drastica a cheltuielilor de protocol, reclama si publicitate, actuala conducere anuntand ca nu se va mai implica in campanii RCA cu tombole si premii in “sampoane”.

Citeste si:

“Decizia de a renunta la un auditor international din Big Four a fost o decizie comerciala a AGA si este parte din programul de reducere a costurilor. Exista si auditori romani de care suntem mandri.”

Boris Schneider,
director general Asirom

BUGET DE AUSTERITATE PENTRU 2005
VENITURI:

• Prime din asigurari de viata: scadere usoara (procent inca nedeternimat) desi initial se astepta o crestere cu 18%
• Prime din asigurari generale: +27,7%
• Acceptari in reasigurare: -75%
• Comisioane si daune de reasigurare: -70,9%
• Cedari in reasigurare (se scad din venituri): -11,3%
• Venituri din dobanzi si alte venituri financiare: -29,1%
• Alte venituri: -52,8%

CHELTUIELI

• Plati de sume asigurate si despagubiri asigurari: +20%
• Comisioane si onorarii: +4%
• Materiale de reclama: -37,7%
• Obiecte de inventar: -27,8%
• Audit financiar: -41,9%
• Lucrari si servicii terti: -9,9%
• Remuneratii personal: +9,9%
• Tichete de masa: +112,1%
• Indemnizatii membri CA: -15%
• Impozite, taxe, varsaminte: +20,9%
• Publicitate: -17,3%
• Protocol: -42,7%
• Alte cheltuieli administrare: -18,3%.