In prezent, smartphone-urile reprezinta sectorul cu cea mai rapida crestere din intreaga piata de terminale mobile, cu cresteri ale vanzarilor de peste 49% in 2010 fata de 2009, conform Gartner. Similar, accesul Internetului de pe smartphone-uri depaseste rata de crestere a accesului web de pe computere, de unde si oportunitatile mari ale marketingului pe terminale mobile, rezulta dintr-un studiu realizat de agentia Initiative.

Studiul realizat de Initiative a fost desfasurat in opt tari cu grade diferite de dezvoltare a ratei de penetrare a smartphone-urilor – SUA, Marea Britanie, Italia, Suedia, Australia, Coreea de Sud, China si India. Penetrarea smartphone-urilor in aceste tari variaza de la 30% in SUA si Italia pana la 4% in India.

Pe toate aceste piete, agentia a relevat faptul ca 65% dintre utilizatorii de smartphone-uri folosesc terminalele mobile pentru a accesa, zilnic, Internetul. In medie, acestia stau pe web 37 de minute. Consumatorii din SUA petrec cel mai mult timp conectati (50 minute), la polul opus situandu-se India (circa 30 minute).

“Afirmatia ca pe Internet stau in special tinerii si oamenii de business este un mit. Din studiul nostru rezulta ca accesul Internetului de pe smartphone-uri se realizeaza de categorii sociale si de varsta foarte largi”, conform studiului Initiative intitulat “The truth about mobile”. Astfel, peste 50% dintre consumatori folosesc functiile smartphone-urilor pentru viata personala si 36% atat pentru viata personala cat si pentru business – acest lucru indicand faptul ca terminalele mobile incep a fi folosite in multe scopuri.

Internetul mobil nu “musca” din alte medii insa. Studiul Initiative a subliniat ca 76% dintre consumatori intra pe net de pe mobil “in momentele de repaus, cand sunt departe de computer, si pentru multitasking”. Dintre acestia, 52% spun ca timpul de acces online a ramas acelasi, in timp ce 24% dintre respondenti au spus ca a crescut. Acestia din urma sunt asa-zisii “Innovators”, persoane ce sunt mai tehnice si care stiu sa foloseasca la capacitate maxima functiile smartphone-urilor. Ei sunt asa-zisii “driveri” ai accesului Internetului pe terminale mobile. Mai mult de atat, studiul a relevat faptul ca multi utilizatori acceseaza web-ul de pe terminale mobile simultan cu accesul la alte medii – 50% se uita la televizor sau asculta radio. 39% se conecteaza la Internet mobil cand sunt conectati si pe computer si 34% stau conectati cand citesc ziare sau reviste. Aceste din urma procentaje cresc in cazul Innovator-ilor.

Ce inseamna acest lucru pentru marketeri? Un singur cuvant – oportunitate. Acest mediu permite extinderea targetarii, prin intermediul mobilelor clientii putand interactiona rapid cu o reclama sau sa participe la o conversatie. Intr-o lume in care atentia oamenilor este din ce in ce mai greu de captat, este esential ca ei sa poata interactiona rapid cu brandul – si mobilele prezinta aceasta oportunitate.

Daca in urma cu cativa ani telefoanele mobile erau folosite preponderent pentru a telefona atunci cand te aflai in afara locuintei, in prezent peste 60% din oameni suna de pe mobil chiar din casa. Folosirea telefoanelor creste in timpul weekend-urilor si serilor – este un mediu cu care consumatorii interactioneaza aproape tot timpul, fiind deci propice publicitatii. 30% dintre utilizatori isi incep ziua intrand pe Internet pentru prima oara de pe terminale mobile si 45% o incheie la fel.

Citeste si:

Unicele momente in care accesul la Internet de pe mobil scade sunt, cum este si de asteptat, atunci cand utilizatorii au alte activitati – sport sau concerte. Pe de alta parte, ei intra online cel mai mult de acasa (64%). Cei mai multi dintre utilizatorii care se conecteaza dimineata la Internet de pe mobil isi verifica email-urile. Peste 10% din persoane cauta informatii despre produse atunci cand vor sa achizitioneze ceva, comparand preturile cu ajutorul Internetului mobil.

Gaming-ul online este activitatea preferata in Asia, in timp ce in tarile din Europa si SUA comunicarea pe retele sociale si browsing-ul este prevalent.

Aplicatiile mobile au schimbat in doar trei ani felul in care oamenii privesc smartphone-urile – de la simple instrumente de comunicare la o platforma complexa. Peste 80% din utilizatorii de smartphone-uri au descarcat cel putin o aplicatie, procentul fiind de 100% in China. iPhone-ul este deschizator de drumuri pe acest segment, Wall-Street.ro scriind recent ca App Store al Apple va acoperi o cota de piata de 75% anul acesta, pe segmentul magazinelor de aplicatii.

Magazinele de aplicatii mobile - un business cu cresteri impresionante

Magazinele de aplicatii mobile - un business cu cresteri impresionante

In medie, utilizatorii de smartphone-uri au dowloadat 13 aplicatii. Dintre acestea, opt sunt accesate cu regularitate. Utilizatorii de iPhone-uri au downloadat cele mai multe – in medie 25, avand instalate 22 si accesand cu regularitate 13.

Majoritatea aplicatiilor downloadate sunt gratuite – 70% dintre consumatori avand mai multe aplicatii gratuite decat platite. 25% nu au platit niciodata pentru aplicatii. Aceste date nu indica insa faptul ca utilizatorii nu ar fi interesati sa plateasca, insa afluxul de aplicatii gratuite este foarte mare. Italienii platesc cel mai mult pe aplicatii, 65% achitand mai mult de 5 euro/aplicatie in timp ce 44% cumparand chiar si cu preturi de peste 15 euro/aplicatie.

Utilizatorii de smartphone-uri au declarat, in majoritate, ca ar prefera sa primeasca aplicatii gratuite dar sa li se serveasca reclame. Cu toate acestea, in Marea Britanie, 38% au spus ca ar prefera sa plateasca 25 lire sterline pentru o aplicatie, pentru a nu fi deranjati de publicitate. Acest lucru trebuie sa dea de gandit advertiserilor, ei trebuind sa inteleaga bine “regulile jocului” in interactiunea cu clientii.

Wall-Street.ro va acoperi evenimentul Mobile Marketing Conference de joi, unde se va discuta, printre altele, si de piata de mobile advertising din Romania. Vom reveni cu declaratii proaspete despre piata locala.