Szarvadi mai detine in prezent 13% din companie, actionar majoritar fiind, din 2007, fondul britanic Trans Balkan Investments (fost Equest). Dupa ce la mijlocul lui 2010 Szarvadi anunta ca este hotarat sa achizitioneze inapoi parte din actiuni, alaturi de Nikolai Kitov, fondator al Technomarket, acum el spune ca nu mai este atat de sigur ca va rascumpara cat isi propunea initial din cauza unor credite contractate de actionarul majoritar si care ar trebui restituite.

wall-street.ro a discutat intr-un interviu exclusiv de acest subiect precum si de evolutia Domo, in paralel cu ceilalti cei mai mari doi jucatori din piata – Altex si eMag.ro + Flanco.

Wall-Street.ro: Cati angajati are Domo in prezent si ce fluctuatii estimati pentru anul in curs?
Lorand Szarvadi: In prezent sunt circa 1.600 de oameni, dintre care 1.400 in magazine. De angajat, nu mai angajam, nu sunt numerele atat de bune pentru a o face, dar nici de disponibilizat nu avem in plan. Bine, acolo unde este nevoie, in anumite magazine, o sa mai dam afara 1-2 oameni astfel incat fiecare angajat pe fiecare magazin sa genereze cel putin 8.000 euro/luna. Avem un standard de mentinut. Daca un angajat nu produce 8.000 de euro, la marjele mici care sunt, atunci nu este profitabil si trebuie sa luam masuri.

W-S.ro: Cate magazine aveti in prezent?
LS: Sunt 118. Am inchis cateva magazine mici, am avut si 126, dar s-au inchis la finalul anului. Nu vom deschide magazine mici, sub 500 mp, dar nici foarte mari. Chiar daca magazinele mici pot parea profitabile, nu vreau sa ne complicam viata, este un punct de lucru cu riscurile aferente si pentru un profit exrem de mic nu merita. Totodata insa am si deschis sapte magazine noi, de suprafata destul de mare in trimestrul patru al anului trecut, pe masura ce am inchis altele mai mici.

1. Cat de multumit(a) esti, per total, de serviciile Domo?


W-S.ro: Si pana la finalul anului, cam cate magazine estimati ca veti avea?
LS: Cam 110, avem in plan si vreo 4 noi deschideri, dar o sa si inchidem circa 10 magazine de mici dimensiuni. Per total insa, suprafata de vanzare va creste – avem circa 88.000 de mp in prezent.

Flanco lupta pentru cota de piata; veniturile anuntate de concurenti ar putea fi “umflate”

W-S.ro: Anul trecut am sesizat ca Domo nu a comunicat, cel putin catre presa, atat de activ precum alti jucatori – Flanco, eMag, de exemplu.
LS: (zambind) Bine, Flanco are o revenire puternica, lupta penru cota de piata. Au facut si promotiile acelea de Black Friday si, chiar daca au iesit pe pierdere, au castigat in volume si cota de piata. Noi am avut un an foarte greu.

W-S.ro: Cum se traduce in venituri acest an 2011 “foarte greu”?
LS: Au scazut un pic, am facut 170 de mil. de euro; initial ne bugetasem 180 de milioane de euro. Cu un an inainte, in 2010, am facut 175 mil. euro. Deci o mica scadere, cu mai multe magazine, a fost clar un an greu.

W-S.ro: Deci sunteti sau nu locul 1 pe piata?
LS: Nu cred ca suntem, Altex s-au apropiat de 200 mil. euro, asa se lauda, eu nu cred dar totusi poate au facut peste 180 mil. euro. Cele 13 MediaGalaxy care au ramas au facut vanzari bune in sezonul de varf si ei au avut un decembrie mai bun. Lupta este in trei jucatori aproximativ egali, nu sunt diferente mari intre Altex, Domo si eMag+Flanco. Acestia doi din urma, daca-i luam impreuna, pot fi considerati mai mari decat Altex sau Domo. Vorbim de circa 250 mil. euro eMag+Flanco, dar sunt si vanzari incrucisate intre ele, nu prea au facut ei inca un audit consolidat cu veniturile. Eu nu cred ca vanzarile reale sunt mai mari de 200 de milioane de euro.

W-S.ro: Care a fost cea mai buna decizie de business pe care ati luat-o recent, spre final de 2011 sau chiar in 2012?
LS: Nu stiu daca anul 2011 se caracterizeaza prin decizii bune, spectaculoase. A fost un an pentru supravietuire. A fost un an operational, cautand break-even, care s-a tradus in EBITDA pe zero si pierderi de 2-3 mil. euro.

Citeste si:

W-S.ro: Si pana acum, ianuarie cum se prezinta, fata de aceeasi perioada a lui 2010?
LS: Ianuarie inca nu a pornit motoarele, chiar m-am intalnit si cu Dan Ostahie (seful Altex – n.r.) si cu Iulian Stanciu (seful Asesoft, companie ce detine eMag si Flanco – n.r.) si nimeni nu se lauda cu vanzari mai bune decat in 2010, ba dimpotriva.

W-S.ro: Cum merg magazinele de jucarii pe care le detineti, Toy Concept? Ce vanzari au generat?
LS: Am terminat anul cu 19 magazine, au generat cam 3 mil. euro, in crestere de la 1 mil. euro. Asta in conditiile in care numarul de magazine a crescut de la 8. Oricum, luna decembrie ne-a salvat, pana in noiembrie eram pe pierdere, la final de an am facut un profit, mai mult simbolic, cateva zeci de mii de euro. Oricum, sectorul de jucarii este si mai afectat de criza decat IT-ul si electronicele, bonul de casa s-a redus foarte mult. Daca inainte, in 2008, se cumparau jucarii de 100 de lei acum parintii cumpara, dar de 25-30 de lei.

Rascumpararea actiunilor, sub semne de intrebare

W-S.ro: Ce se mai aude de rascumpararea actiunilor de la fondul de investitii Trans Balkan Investment (fostul Equest Investment Balkans, care a achizitionat firma in 2007 – n.r.)? Cand s-ar putea realiza?
LS: (razand si gandindu-se la un raspuns potrivit) Cineva va cumpara pachetul majoritar al Equest, asta-i sigur. Nu stiu insa daca eu sau alti investitori. Raiffeisen Viena a acordat niste credite companiei si acum nu ne convine, in contextul acesta economic, sa preluam acele datorii. Investitorul care va achizitiona actiunile va trebui sa plateasca inapoi acel credit. Per total, sunt fel si fel de scenarii, nu prea pot sa va dau detalii insa s-ar putea ca in februarie, cel mai devreme, sa auziti cate ceva in acest sens.

W-S.ro: Sa inteleg ca nu mai sunteti interesat sa achizitionati?
LS: (ezitand) Probabil. Oricum, eu mai mult de 25% nu doresc, in conditiile in care acum am 13%. Probabil ca voi ramane actionar minoritar, alaturi de alt partener, un nou investitor. Se discuta in prezent, nu pot oferi amanunte despre cine sunt ei.

Online-ul va stapani piata, trei jucatori ar putea fi prea multi

W-S.ro: Wall-Street.ro sarbatoreste sapte ani de la infiintare si privim spre urmatorii sapte. Pastrand aceasta cifra ca ax central, cum considerati ca va arata piata de retail IT/electronice peste sapte ani, in Romania?
LS: Cel mai probabil partea de online va fi si mai importanta decat acum, deja este de fapt. La Domo, in ultimul trimestru, circa 10% din venituri au provenit de pe online. Consideram ca Domo.ro e numarul doi, dupa eMag.ro.

W-S.ro: Nu fac mai mult magazinele lui Marius Ghenea? (PCFun.ro, PCGarage.ro, ElectroFun.ro, ShopIT.ro)
LS: Toate impreuna, da. Insa luate separat, nu. Au inceput si jucatorii traditionali sa se focuseze pe acest segment. Si Altex a inceput, mai ales in 2011, pana atunci au neglijat mediul acesta, Domo cred ca se axeaza mai mult pe online.

W-S.ro: La ce sa ne mai asteptam peste 7 ani pe aceasta piata?
LS: Retailul va fi consolidat si unii vor disparea. Trei retele, daca piata nu va creste semnificativ, sunt cam multe.

W-S.ro: Sunteti unul dintre promotorii retailului IT/electronice din Romania, lansand Domo din 1994. V-ati fi gandit, cand erati adolescent, ca o sa ajungeti pe aceasta pozitie?
LS: Cand eram in liceu, pana in clasa a 11-a, eram decis sa ma fac medic stomatolog. Chiar studiasem mult sa dau la facultatea de profil. In ultima clipa insa am avut o experienta proasta la un dentist, ca pacient, si m-am reprofilat, facand ASE-ul. Am terminat facultatea in 1990. Am prins un semestru si in vremurile post-revolutie, desi nu prea s-a schimbat nimic la facultatea asta de atunci pana acum…