La finalul anului 2001, o data cu infiintarea PGL (Professional Gamers League) de catre Silviu Stroie (foto dreapta), 36 de ani, – o asociatie menita sa reprezinte, sa sustina si sa promoveze pasionatii de jocuri in competitii sportive la nivel local - in Romania a inceput un intreg proces de formare si educare a gamerilor in aceasta directie. Pe parcursul a mai bine de 7 ani, in tara noastra au avut loc mai multe evenimente importante pe acest segment, competitii la diferite jocuri in voga de unde au “rasarit” si cateva nume importante.

Din 2008, insa, au inceput demersurile PGL pentru functia de membru in Federatia Internationala de Sport Electric (IESF) – responsabila cu organizarea in fiecare an de competitii la nivel mondial.

Astfel, intre 2009, 2010 si 2011, datorita punctelor acumulate de jucatorii romani la diferite competitii, Romania s-a clasat mereu in top 3 pe natiuni.

“La nivelul anului 2009, pe baza rezultatelor deosebite obtinute de Ovidiu Patrascu (OvvY), campionul mondial la FIFA – reprezentant al tarii noastre, Romania s-a clasat pe locul al treilea, pentru ca un an mai tarziu sa ocupam treapta a doua a podiumului mondial in spatele Coreei de Sud, iar in 2011 am ocupat locul trei in urma Coreei de Sud si a Suediei – Stockholm, fiind in acest moment «capitala europeana a sportului electronic ”, a precizat Stroie.

Coreea de Sud si Suedia sunt celelalte doua state dezvoltate in zona competitiilor de gaming, cea din urma fiind si organizatoarea DreamHack, una din cele mai titrate competiti din zona sportului electronic, unde premiile pot depasi 500.000 de euro.

Autoritatile si (ne)implicarea lor in competitiile de gaming

Dezvoltarea competitiilor de acest fel in tara noastra a fost un proces anevoios, intins pe o perioada de peste 10 ani, insa pana acum totul s-a petrecut intr-un ritm mult incetinit.

Pentru a continua dezvoltarea acestui domeniu, Silviu Stroie, si-a propus ca un prim pas inscrierea si inregistrarea sportului electronic in Registrul National al Sporturilor din Romania, detinut de catre Autoritatea Nationala pentru Sport.

“Trebuie sa depunem un dosar cu motivarea activitatii noastre drept sport, pentru ca ulterior o comisie sa o analizeze. Aceasta comisie va trebui sa vina la trei evenimente pe care noi le vom desfasura pentru a decide daca este si daca poate sa intre in categoria sporturilor din tara noastra”, a precizat seful ComputerGames.ro.

Exista insa si o alta modalitate prin care organizatia PGL ar putea fi recunoscuta si acceptata drept competitie sportiva la nivel mondial, fara a apela la institutiile statului.

“Federatia Internationala de Sport Electronic pregateste incepand de anul viitor afilierea la Sport Accord, o asociatie federala mondiala – institutie care va reuni toate sporturile la un loc. In momentul in care EISF va fi recunoscuta ca si activitate sportiva de catre Sport Accord automat toate tarile care au reprezentatii sportive de fotbal sau atletism trebuie sa recunoasca automat acest sport electronic in tara lor, fiind posibil sa il obtinem mai repede decat din Romania”, a mai spus Stroie.

Discutii cu oameni de 60 de ani

In ceea ce priveste acreditarea si recunoasterea competitiilor sportive electronice ca si sport, Silviu Stroie spune ca s-a lovit de multe ori de discutii cu oameni, reprezentanti au autoritatilor de la noi, cu varste inaintate, care nu au inteles si nu au considerat ca o astfel de activitate poate fi inclusa pe lista sporturilor din Romania.

“Am incercat sa le explic ca aceste competitii au depasit demult pragurile unui simplu joc – unde cineva petrece ore in sir si se joaca, ci au trecut complet la un alt nivel. Acestia mi-au explicat ca si sahul a durat multi ani pana a devenit sport. Spre exemplu, evenimentul DreamHack Summer 2012, desfasurat in Suedia, a fost transmis complet in direct pe canalul national de televiziune pentru prima data in istorie. Misiunea noastra va fi aceea de a transmite la randul nostru competitiile desfasurate in Romania pe canalele TV, dar si prin streaming online”, explica Silviu Stroie, fondatorul PGL.

Un alt impediment: lipsa seriozitatii jucatorilor

Pe langa neimplicarea autoritatilor in sportul electronic mai exista si un alt impediment, subliniaza Silviu Stroie. Este vorba despre neseriozitatea jucatorilor care se inscriu in astfel de competitii.

“Din pacate, seriozitatea jucatorilor si coeziunea dintre acestia au fost de foarte multe ori factori care au schimbat sporturile de echipa. In cazul jocurilor “single player” – precum FIFA sau StarCraft 2 situatia este un pic diferita. In momentul in care vorbim de un joc de echipa precum Counter-Strike sau DOTA este foarte greu sa reunesti 4-5 oameni care sa impartaseasca aceleasi dorinte, dar si programul acestora – unii cu familie, copii – care nu mai au timpul efectiv pentru activitatile de acest gen. In strainatate, echipele mari sunt sustinute de investitori care cred in ele, le sponsorizeaza si le pot asigura un viitor”, spune pentru wall-street.ro – managerul ComputerGames.

Parinti cu mentalitate arhaica

In Romania, consecventa unui jucator este extrem de rara, a mai precizat Stroie, cauza principala tinand de mentalitatea parintilor acestora.
“Parintii cand isi vad copiii jucandu-se nu inteleg ca de acolo si pana la a concura in competitii internationale nu este decat un pas. Acestia nu fac altceva decat sa le interzica acestora accesul la astfel de libertati. In prezent, mai toti copiii au renuntat la jocurile in aer liber si au trecut in mediul virtual, fiind o tendinta la nivel mondial. La noi in Romania inca exista o astfel de mentalitate arhaica”.

Prabusirea pietei de retail

Potrivit unui studiu realizat de managerul ComputerGames la nivelul anului 2012 retailul a murit in materie de jocuri. “Daca la nivelul anului 2011 existau patru mari firme de distributie a jocurilor, in 2012, BestDistribution este in prag de faliment, TNT Games (detinut de RHS) care nu mai exista si Monosit care este in lichidare va disparea, in timp ce ComputerGames.ro, prin distributia online de jocuri video a atins un maxim istoric ca vanzari. Retailul mai are o perioada de maximum 4 ani de zile de supravieturire”, a subliniat Stroie.

Citeste si:

200.000 de dolari pe an, salariul unui jucator profesionist

Cand vine vorba si de foloasele materiale pe care o astfel de activitate le poate aduce, tarile dezvoltate in aceasta zona stiu cel mai bine si practica cele mai “atractive” salarii. Este si nivelul de dezvoltare la care au ajuns competitiile, dar si sustinerea unor mari investitori, iar salariile pot ajunge, in cazul unui jucator bun si la 200.000 de dolari pe an, echivalentul a circa 17.000 de dolari pe luna.
In Romania, cel mai bine platit jucator roman este NightEnd despre care Silviu Stroie spune ca in acest an ar putea obtine de la toate competitiile in care este angrenat peste 100.000 de euro.

Asia, o forta pe piata de profil

Piata jocurilor video a atins un nivel record in Coreea de Sud, depasind 8 miliarde de dolari, din 2001 acestia dispunand de un departament special pentru sustinerea jocurilor si producatorilor locali.

Seful ComputerGames spune insa ca in urmatorii ani s-ar putea sa avem parte de cateva surprize de proportii, companiile sud-coreene tintind achizitionarea marilor nume din industria de profil din SUA sau alte regiuni: “THQ, Activision Blizzard sau Electronic Arts ar putea fi urmatoarele tinte pentru producatorii asiatici, iar acest lucru s-ar putea petrece in urmatorii maximum 4 ani de zile”, este de parere Stroie.
Nexon din Coreea si Tencent din China (detinut de Naspers, care a cumparat eMag – n.red) sunt cei doi mari giganti in domeniul jocurilor din regiunea Asiei care vor domina in urmatorii ani industria de profil, este concluzia acestuia.

In prezent, Coreea de Sud, China si Japonia sunt considerate a fi trei din cele mai mari piete unde competitiile sportive de gaming au cunoscut o evolutie spectaculoasa in ultimii ani.

“Spre exemplu, in Coreea de Sud toata populatia de sub 45 de ani stie si se joaca pe calculator semi-profesionist. In urma cu cativa ani de zile la un eveniment desfasurat acolo la deschidere a venit primarul orasului Seul si a inceput sa se joace StarCraft 2 cu competitorii. Si stia sa o faca”, a declarat managerul roman.

“Ubisoft traieste in 1995”

In opinia fondatorului Professional Gamers League, producatorul francez de jocuri Ubisoft inca are o mentalitate invechita cand vine vorba de jocurile si oferirea suportului pentru noul val de jocuri.

“Ubisoft traieste ca in 1995. Daca nu schimba rapid strategia eu nu ii vad intr-o postura buna. Un lucru este sigur, din urma cu mai multi ani: producatorii si jocurile care vor face multi bani vor fi cei/cele care dezvolta suport multiplayer. Assassins Creed, unul din titlurile pe care producatorul francez se bazeaza este un joc single player, usor de piratat pe care il poti juca o ora – maximum doua si apoi ai terminat cu el”.

In statele dezvoltate din Asia, cea mai mare pondere a jocurilor video este online, iar modul F2P (free-to-play) - care permite utilizatorului sa joace gratuit jocul, iar pentru a avansa sau a beneficia de anumite bonusuri trebuie sa plateasca o suma relativ mica pentru a-l obtine - este foarte raspandit.

“Companiile specializate in domeniul jocurilor pe calculator vor trebui sa investeasa masiv in titluri pentru multiplayer, altfel vor muri. Jocurile online (multiplayer) sunt viitorul”, este de parere Stroie.

Viitorul consolelor, sub semnul intrebarii

Anuntate momentan doar ca zvonuri, viitoarele console de jocuri ale Sony Entertainment si Microsoft – PS4, respectiv Xbox 720 vor trebui sa aduca ceva cu totul diferit fata de ceea ce ne-a obisnuit pana acum.

Managerul ComputerGames, un adept al notiunii de gaming exclusiv pe calculator, vede urmatoarea consola PS4 cu “zece picioare in groapa”, la fel cum si despre consola Nintento Wii spune ca “va fi cuiul de la cosciug”: “Semnalele de pana acum, cu vanzarile scazute ale consolelor portabile Sony precum Vita – cu 3 milioane unitati vandute in numai sase luni, arata o scadere a interesului clientilor pentru produse de acest gen. Singura care ar putea ramane pe piata ar fi viitoarea consola Xbox, dar care va trebui sa fie un miracol: sa fie 100% compatibila sau sa ruleze direct Windows 8 si sa inteleaga ca Free-to-Play este viitorul in jocuri. Acestea sunt jocurile care vor prinde”, este concluzia sefului portalului de jocuri ComputerGames.ro.

“Diablo 3 este o mizerie!”

Ultimul titlu lansat de Activision Blizzard, poate unul din cele mai asteptate jocuri ale acestui an este “o mizerie” din punctul de vedere al managerului ComputerGames si PGL.

“Pentru ca un joc sa intre in competitii trebuie sa fie facut special pentru sport electronic. Este un joc care nu poate fi jucat in astfel de evenimente. Este o diferenta mare intre o competitie unu la unu si alta organizata special pentru un astfel de joc. Jocul nu a fost gandit bine de catre dezvoltatori. Blizzard a reusit, «datorita strategiei senzationale» sa piarda cea mai buna piata din lume – Coreea de Sud.

Urmatoarele competitii se muta la Bucuresti

Dupa ce ani de zile competitiile sportului electronic au avut loc cu precadere la malul marii, in Constanta, PGL va muta de aceasta data locatia in Capitala, unde se vor desfasura de acum incolo.

“Dreamhack, urmatorul eveniment pe lista competitiilor de gaming, se va muta la Bucuresti, in clubul Turbohalle din zona cartierului Militari. Am reusit sa obtinem fondurile necesare pentru a achizitiona 50 de calculatoare complete si resurse financiare pentru a inchiria spatiul respectiv, astfel, din toamna, intreaga activitate ne-am propus sa fie in Capitala”, a precizat fondatorul Professional Gamers League.

Professionals Gamers League (PGL) este mai puternica asociatie din Europa de Est si singura din Romania care se ocupa cu organizarea si promovarea competitiilor de gaming. In tara noastra sunt organizate competitii nationale 40 de saptamani din an (pentru Counter Strike, FIFA, Starcraft). Pe langa acesta, Romania gazduieste calificari pentru campionate mondiale: World Cyber Games (la care Romania participa de 10 ani), Electronic Sports World Cup, KODE5, International e-sports Federation si Samsung European Championship.