O catastrofa aviatica foarte asemanatoare cu cea care a avut loc luni, in Apuseni, cand doi oameni si-au pierdut viata dupa ce echipele de salvare au ajuns la fata locului la 7-8 ore de la prabusire, a avut loc in decembrie 2009.

Tragedia avionului aterizat fortat: Adrian Iovan si o studenta au murit. Copilotul avionului, in stare critica [UPDATE]

Tragedia avionului aterizat fortat: Adrian Iovan si o studenta au...

Dimineata de 9 decembrie 2009 a inceput racoros dar cu cer senin. In Dorrigo, un oras din Australia la circa 400 de kilometri de Sydney, un elicopter Bell 206L-1 LongRanger a decolat pentru al doilea zbor al zilei.

La ora 11:20, la cateva minute de la decolare, pilotul a intrat intr-o ceata groasa, similar cu conditiile meteo in care s-a prabusit avionul in Romania. Imediat a pierdut vizibilitatea si punctele de reper. Pentru cateva secunde a reusit sa vada copaci, apoi nimic. Stia, pe radar, ca se afla la o distanta periculoasa de pamant, probabil doar cativa metri, dar nu avea idee in ce directie merge. A incercat sa aterizeze.

Fara succes insa, rotorul s-a rupt, un zgomot puternic si LongRanger-ul a inceput sa se roteasca cu viteza. Elicopterul s-a ciocnit cu putere de pamant, pilotul fiind ranit in impact. Copilotul a decedat ca urmare a impactului.

Cu rani grave la cap, piept si spate, si-a folosit telefonul mobil pentru a chema ajutor, dar nu a putut spune cu exactitate unde se afla. Echipe de salvare deja erau mobilizate, fiind alertate de un mic device montat pe aeronava, numit Spider S2.

Nu mai mare decat o mica geanta, Spider-ul de 1.800 de dolari s-a activat imediat dupa decolare si a transmis la fiecare 2 minute locatia aeronavei. Practic, cu ajutorul satelitilor, a lasat “firmituri” care aratau latitudinea, longitudinea, altitudinea, viteza vantului si directia de zbor. Datele se stocheaza pe serverele operate in Noua Zeelanda.

Atunci cand device-ul a fost insa distrus in prabusire, a incetat sa transmita “firmituri”. Tacerea a spus serverelor ca ceva s-a intamplat. La cateva ore, salvatorii l-au gasit pe supravietuitor.

Pe langa Spider, aeronava era echipata de asemenea cu un transmitator de locatie, ELT, care contine un switch (comutator) G (G de la gravitate). Atunci cand simte impactul, G-switch-ul transmite un semnal de alarma. ELT-urile insa se bazeaza pe “firmituri” de date si, de aceea, a durat ore intregi pana cand aeronava a fost gasita.

Gasit dupa un an

Pe de alta parte, aviatorul Steve Fossett nu a fost atat de norocos atunci cand avionul pe care il pilota, un Bellanca Super Decathlon s-a izbit de un munte, in California, in 2007.

Citeste si:

Avionul era echipat cu un model mai vechi ELT care, chiar daca a transmis semnale de alerta, nu au fost receptionate de nimeni.

Avionul a fost gasit la un an distanta, alaturi de trupul neinsufletit al pilotului care se pare ca a reusit sa supravietuiasca accidentului initial, reusind sa se tarasca pana la aproape un kilometru distanta. Daca avionul era echipat cu un tracker, poate ca ar fi putut fi gasit in timp util.

Sistemele de tracking ELT, in teorie, ar trebui sa permita autoritatilor sa localizeze aeronavele rapid. In practica insa, ele esueaza lamentabil. In utlimii cinci ani, echipele de salvatori din aviatia SUA au fost implicati in sute de prabusiri, fiecare avion avand un ELT, prin lege. Cu toate acestea, doar 124 de ELT-uri s-au activat si au fost de folos. NASA subliniaza ca in 75% dintre accidente, aceste transmitatoare se defecteaza si distruse, neactivandu-se. ELT-urile se monteaza aproape de coada avionului, acolo unde sansele de a fi distruse sunt cele mai reduse, statistic vorbind.

Aeronavele care se prabusesc in Romania nu sunt profund diferite de cele din SUA sau alte state ale lumii. Tehnologia ce poate salva vietile oamenilor poate fi utila, sau nu, de la caz la caz. Faptul ca aeronava prabusita in Apuseni a fost gasita dupa 7-8 ore nu este o raritate in lume ci, poate, doar o conjunctura nefericita. Ramane ca investigatorii sa afle care au fost cauzele exacte ale dificultatilor depistarii aeronavei si, pe viitor, pe acestea sa se instaleze sisteme de tracking mai performante si pistoale semnalizatoare.

Seful Salvamont Vladeasa, Florin Mihut, a declarat, marti, ca operatiunea de salvare a victimelor accidentului aviatic "a fost o adevarata nebunie", iar "marele noroc" a fost participarea localnicilor. El spune ca unul dintre pasageri a anuntat la un moment dat ca se vad o partie si un lac.

Seful Salvamont Vladeasa: Operatiunea de salvare a fost o adevarata nebunie; marele noroc, localnicii

Seful Salvamont Vladeasa: Operatiunea de salvare a fost o adevarata...

Locul producerii accidentului aviatic din Muntii Apuseni a fost stabilit pe baza informatiilor furnizate de operatorii de comunicatii mobile odata cu primirea primului apel la 112, informatia fiind pusa la dispozitia institutiilor ce au participat la operatiunea de cautare si salvare, informeaza STS.

"Localizarea locului evenimentului in Sistemul 112, s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informatiilor furnizate de operatorii de comunicatii mobile odata cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta si a fost pusa la dispozitia institutiilor care au participat la operatiunea de cautare si salvare", se arata intr-un comunicat transmis de Biroul de presa al Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS).

STS: Locul accidentului aviatic a fost anuntat institutiilor

STS: Locul accidentului aviatic a fost anuntat institutiilor

Sursa foto