Multi dintre noi poate nici nu-si mai amintesc cum era viata fara telefoane inteligente, fara touch screen, fara magazin de aplicatii fara “scroll down” cu degetul pe aplicatia de Facebook. Cu toate acestea, este poate surprinzator ce se scria la acea vreme despre gadget-ul prezentat in 2007 de Steve Jobs, cofondator al companiei.

Wall-Street.ro a facut o calatorie inapoi in timp cautand in arhivele marilor cotidiene internationale care incercau la acea data sa stabileasca un viitor telefonului lansat de Apple. Nu este o calatorie indepartata dar, involuntar, nu poti sa nu zambesti cand citesti fraze ale unor analisti renumiti care spun ca nu dau nicio sansa gadget-ului Apple si ca “Nokia si Motorola nu vor sta cu mainile in san”.

“iPhone-ul nu va schimba in mod fundamental structura si provocarile industriei mobile” - Forrester Research.

Bloomberg, unul dintre cele mai renumite publicatii de business pe plan international, a publicat la inceputul lui 2007 un articol amplu cu un titlu cel putin descurajator pentru actionarii Apple – “iPhone-ul a intarziat pe piata si va esua”.

Nokia si Motorola "nu vor sta inchisi in carapacea lor"

“Pentru fani, Apple este mai mult un cult religios, decat o companie. Un iToaster care downloadeaza muzica in timp ce prajeste paine ar putea primi poate aceeasi atentie pe care o primeste iPhone-ul. Nu te lasa insa prostit, crezand ca acest lucru conteaza. Marii concurenti de pe piata mobilelor, precum Nokia Oyj si Motorola Inc., nu vor sopti timid, inchisi in carapacea lor, in fata unei noi amenintari”, scria Bloomberg.

Urmatoarele fraze par a fi aproape “comandate” de concurentii numiti mai sus si “ingroapa” gadget-ul Apple trei metri sub pamant. “iPhone-ul este nimic mai mult decat o jucarie de lux care va prinde doar la cativa ciudati tehnologici. In ceea ce priveste impactul asupra industriei, iPhone-ul este chiar si mai putin relevant”, scria in 2007 cotidianul international de afaceri.

Vanzarile ce urmau sa vina ingropau insa randurile Bloomberg – in 2007 compania americana vindea 1,4 milioane de telefoane ajungand ca in 2013 sa comercializeze “doar” 150 de milioane de unitati la nivel global. Per total, Apple a vandut de la lansarea iPhone-ului peste 400 de milioane de unitati.

[Vanzari iPhone 2007-2014, milioane de unitati - sursa]

Compania americana a detinut de-a lungul timpului o cota pe piata telefoanelor ce a variat intre 13% si 23% la nivel global. La finalul anului trecut, in Europa, iOS, sistemul de operare Apple, avea o cota de piata de 18,5%, in SUA de 43,9% si de 19% in China, conform Kantar Worldpanel ComTech. Sunt ponderi foarte mari, avand in vedere ca producatorul american scoate pe piata un numar foarte mic de gadget-uri, comparat cu zecile sau chiar sutele de terminale ale concurentilor de la Android.

Apple, o forta in marketing, insa...

Bloomberg recunostea in 2007 faptul ca Apple are o forta de marketing extraordinara si ca “nu poti deschide un ziar fara sa vezi cel putin un articol despre gadget-ul companiei” dar totodata enumera trei motive pentru care iPhone-ul nu va avea succes.

“iPhone-ul nu va schimba in mod fundamental structura si provocarile industriei mobile”, spunea Charles Golvin, analist la Forrester Research. Mai mult, Apple a intrat tarziu in joc – piata era deja plina de telefoane mobile si existau companii dominante la acea data. Nokia avea suprematia in Europa in timp ce Motorola, in SUA.

In al doilea rand, analistii de la acea vreme considerau ca pentru a avea succes, Apple ar trebui sa lucreze strans cu operatorii telecom, lucru la care gigantul american nu a excelat niciodata. “Daca ar fi facut-o, ar fi fost Microsoft Corp.”. Cu toate acestea, istoria arata cum s-au inselat – Apple a incheiat in prima faza contract cu AT&T in SUA si cu Orange (France Telecom pe atunci – n.r.) in Europa. Stocurile se epuizau rapid, cozile din fata magazinelor au devenit deja studii de caz.

Citeste si:

Amazon incearca in prezent o strategie similara cu smartphone-ul Fire – un contract exclusiv in SUA, urmat, cel mai probabil dupa cateva luni, de extinderea parteneriatelor. Si in cazul Amazon Fire Phone presa si analistii se arata sceptici, ramane de vazut daca peste sapte ani vom scrie un articol similar privind felul in care acestia s-au inselat sau, din contra, au avut dreptate.

In al treilea rand, analistii considerau in 2007 ca iPhone-ul este “un produs defensiv”, creat in special pentru a apara iPod-ul care era atacat de producatorii de terminale mobile care adaugau playere in gadget-urile lor. “Produsele defensive nu au de obicei succes – consumatorii sunt interesati de lucruri noi, nu versiuni reincalzite. Faptul ca este un gadget scump si are acces la eMail il face sa para un produs business, dar Apple este o companie indreptata catre clienti persoane fizice. S-ar gandi managerii din companii sa cumpere astfel de gadget-uri pentru angajati astfel incat tu sa poti asculta Eminem in drum spre intalnirile business?”, se intrebau, sceptici, analistii.

"Daca Apple ar fi desteapta, ar numi iPhone-ul un «design de referinta» si l-ar da altor fraieri sa il construiasca, cu alt buget" - MarketWatch.

MarketWatch, publicatie business apartinand de Wall Street Journal, publica in mai 2007 un articol cu un titlu cel putin la fel de apocaliptic, care prevestea esecul iPhone-ului: “Apple ar trebui sa renunte la iPhone”.

“Loialistii brandului Apple continua sa promoveze acest device de parca ar fi altceva decat un simplu alt telefon pe o piata aglomerata. Si chiar acest aspect, de piata saturata, pare ca este ignorat de analisti”, scria Market Watch.

“Este foarte putin probabil ca Apple sa aiba succes intr-o piata atat de concurentiala. Chiar si in business-ul unde era pionier, PC-urile, a trebuit sa concureze cu Microsoft si nu poate sustine decat o cota de piata de 5%. Marja aceasta de profit nu va putea rezista in business-ul de mobile mai mult de 15 minute”, scria prestigiosul cotidian.

Pana si Microsoft are probleme in a intra pe piata telefoanelor mobile

Pentru a sustine spusele, Market Watch sublinia ca insusi gigantul Microsoft are probleme sa sustina o cota de piata acceptabila in fata Nokia si Motorola.

“Ceea ce Apple risca aici este insasi reputatia de companie care nu poate face ceva gresit. Daca este desteapta, ar numi iPhone-ul un «design de referinta» si l-ar da altor fraieri sa il construiasca, cu alt buget. Apoi se poate spala pe maini de orice esec. Si ar trebui sa faca asta imediat, inainte de a fi prea tarziu. Samsung Electronics ar putea fi un candidat. Altfel, te-as sfatui sa iti acoperi privirea – s-ar putea sa nu-ti placa ce va urma”.

Daca Steve Jobs a citit aceste randuri, a facut bine ca nu le-a dat urmare. Nu numai ca Apple nu a dat curs “invitatiei” presei si analistilor de a renunta la iPhone, dar nici nu l-a oferit concurentilor – in special Samsung.

Mai mult, in anii ce au urmat, Samsung a devenit principalul concurent al Apple, prin lansarea unor smartphone-uri cu sistem de operare Android. Fara indoiala, inspiratia a venit de la iPhone, piata fiind de asemenea formata pe umerii gigantului american.

In 2015, la opt ani de la lansarea iPhone-ului, piata de smartphone-uri la nivel global va reprezenta 50% din totalul telefoanelor. Si totul a inceput in urma cu sapte ani, atunci cand presa business nu acorda prea multe sanse gigantului american, considerand device-ul creat de Steve Jobs ca fiind “o strutocamila” neinspirata, o combinatie de MP3 player cu acces la eMail si Internet.

Sursa foto: Shutterstock: iPhone Steve Jobs