Vanzarile de calculatoare (PC-uri) din Romania au inregistrat o scadere pentru al doilea trimestru consecutiv, iar valoarea pietei in lunile aprilie-iunie a fost cu 2,06% mai putin decat in trimestrul I, potrivit celui mai recent raport IDC. In lunile ianuarie-martie piata a inregistrat o scadere trimestriala de 17%, ducand scaderea anuala la aproximativ 20%

"Aplatizarea vanzarilor de PC-uri in ultima perioada a venit ca o surpriza pentru jucatorii din piata, asteptarile pentru acest an fiind initial mai optimiste", a declarat pentru NewsIn Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiilor si Comunicatiilor (APDETIC).

"Principala cauza pentru scaderea inregistrata de piata de tehnica de calcul din Romania o reprezinta lipsa de proiecte guvernamentale, lipsa investitiilor pentru innoirea dotarilor in administratia publica si in alte sectoare guvernamentale. Programul Euro200 este in acest moment singurul proiect notabil in acest domeniu," a adaugat presedintele APDETIC.

Conform IDC, sectorul guvernamental a generat trei la suta din vanzarile de calculatoare in trimestrul II, atat ca valoare cat si ca volum, in timp ce sectorul educational a avut o pondere de 4,1% din valoarea peitei si 4,5% din numarul de unitati vandute.

"Aceasta situatie este surprinzatoare in conditiile in care dotarile tehnologice ale administratiei publice si ale altor sectoare de stat sunt depasite. Faptul este cu atat mai regretabil daca tinem cont ca resurse bugetare exista, dar ele sunt blocate de incapacitatea de a genera proiecte de investitii absolut necesare pentru cresterea eficientei sectorului public si reducerea decalajului digital fata de tarile Uniunii Europene," sustine Valentin Negoita.

Utilizatorii casnici si intreprinderile mici si mijlocii raman in continuare segmentul cel mai mare de piata, reprezentand aproape 90% din vanzari din punctul de vedere al unitatilor si peste 80% din valoarea pietei in trimestrul al doilea, dar si acesta nu trece prin cea mai buna perioada.

Citeste si:

"Se inregistreaza o scadere a vanzarilor de calculatoare si pe segmentul de retail, cauza principala fiind eforturile sustinute depuse de Banca Nationala pentru a inhiba vanzarile pe credit", a declarat pentru NewsIn Dragos Simion, vice-presedintele grupului de retail IT&C Flamingo International.

Flamingo Computers, compania care asambleaza calculatoare pentru Flamingo International, se afla pe primul loc in topul vanzarilor ca numar de unitati vandute cu o cota de piata de 12%, in scadere de la cele 16,5% inregistrata in trimestrul I. Ca valoare, Flamingo Computers este cel mai bine clasat dintre producatorii autohtoni, cu o cota de 9,8%, in scadere de la 12,4% in primul trimestru.

"Scaderea inregistrata in trimestrul II reflecta intr-o anumita masura terminarea unui ciclu de cumparare, compania asteptand o relansare a vanzarilor incepand din anul viitor odata cu inceperea unui nou ciclu. De asemenea pentru trimestru III al acestui an vom inregistra o crestere datorata programului Euro200, program in cadrul caruia Flamingo are si in acest an cele mai mari vanzari", a adaugat Dragos Simion.

Conform raportului IDC, producatorii de top la nivel mondial au cele mai mari vanzari din punct de vedere valoric pe piata romaneasca, chiar daca raportat la numarul de unitati vandute companiile autohtone ocupa primele locuri. Astfel din punct de vedere al valorii, producatorii cu cea mai mare cota de piata au fost Dell cu 11,5%, Fujitsu Siemens cu 10,8% si Hewlett-Packard cu 10,8%, pe locurile urmatoare aflandu-se Flamingo Computers cu 9,8% si K-Tech cu 6,9%.

Flamingo Computers este pe primul loc, ca numar de unitati, cu o cota de 12%, iar pe locurile urmatoare se afla Complet Electro Serv (companie ce face parte din grupul Altex si isi comercializeaza calculatoarele sub marca Davio) cu 11,0% si K-Tech cu 9,9%.

"Aceasta crestere valorica a vanzarilor marilor producatori reflecta cresterea puterii de cumparare si a gradului de sofisticare a consumatorilor", a comentat Valentin Negoita. "Lumea se orienteaza din ce in ce mai mult catre branduri, orientare explicata atat prin imaginea si credibilitatea marcilor de top care ofera anumite garantii suplimentare, cat si unui fenomen de mimetism, care se regaseste in comportamentul consumatorilor, o orientare oarecum similara catre produsele de top putand fi observata si pe piata telefoanelor mobile", a completat acesta.