Mark Zuckerberg avea 20 de ani in 2004 si era student al Universitatii Harvard in momentul in care a creat Facebook. Site-ul a fost initial doar o metoda de a iti recunoaste mai usor colegii de cursuri, utilizatorii avand posibilitatea de a isi crea un profil cu o poza si cateva informatii descriptive. In cateva saptamani peste jumatate din studentii universitatii devenisera membri ai acestei comunitati.

Dupa inca jumatate de an, Facebook se transformase deja intr-o retea sociala, avand ca membrii studenti ai tuturor universitatilor din regiune. Pana in decembrie 2004 numarul membrilor atinsese un milion. Cum veniturile cresteau si site-ul dezvoltat intr-o camera de campus devenise deja o afacere, Zuckerberg a renuntat la studii impreuna cu un coleg, Dustin Moskovitz, cei doi mutandu-se in Palo Alto, California, pentru a se dedica in intregime dezvoltarii sale.

Dupa doi ani Facebook are membrii din 2200 de universitati din toata lumea si peste 25.000 de licee din SUA si Canada, aceasta fiind de altfel si conditia de baza pentru a deveni un membru al acestei comunitati online: sa urmezi cursurile uneia dintre scolile sau universitatile incluse in reteaua Facebook. Reteaua sociala are 14,6 milioane de membri activi, acesta fiind numarul celor care si-au accesat propriul cont in luna iulie, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare comScore Media Metrix.

Goana dupa retelele sociale

Retelele sociale online reprezinta o mina de aur pentru investitori: zeci de milioane de membrii la nivel mondial care formeaza un public cu caracteristici bine definite pentru advertiseri. In plus, pot fi obtinute si venituri directe din servicii suplimentare oferite membrilor, cum ar fi posibilitatea de a cumpara un produs.

Gigantii Internetului au incercat sa isi construiasca astfel de retele dar nu au reusit. Yahoo 360 sau platforma Orkut a celor de la Google sunt departe de a inregistra succesul unor siteuri precum Facebook sau MySpace. In aceste conditii numele grele din .com incearca sa achizitioneze o retea sociala sau sa obtina contracte de plasare a publicitatii.

Proprietarii Facebook se afla in negocieri cu Yahoo, care ar fi dispus sa plateasca un miliard de dolari pentru a intra in posesia retelei sociale, potrivit unor surse apropiate negocierilor citate de Wall Street Journal. Prima oferta a Yahoo a venit la inceputul verii, dar a fost retrasa dupa ce compania americana a raportat o scadere drastica a profitului. Yahoo a redevenit interesata de Facebook, care este in acest moment una din cele mai ravnite companii din .com.

Viacom a facut de asemenea o oferta de preluare pentru Facebook, oferind la inceputul acestui an 750 de milioane de dolari. Zuckerberg a refuzat insa, cerand in schimb doua miliarde de dolari, o suma considerata de analisti ca fiind exagerata pentru o astfel de tranzactie. Cei care sustin acest lucru se bazeaza pe valoarea tranzactiei in urma careia NewsCorp a achizitionat anul trecut MySpace.

Imperiul media condus de Rupert Murdoch a platit 580 de milioane de dolari pentru a intra in posesia celei mai mari retele sociale online din lume. La aceea vreme, MySpace avea aproximativ 30 de milioane de membri. Dupa un an, numarul acestora a ajuns la peste 100 de milioane, NewsCorp reusind amortizarea investitiei numai din contractul semnat cu Google, in valoare de 900 de milioane de dolari.

Citeste si:

Desi nu isi doreste sa stea pe margine in timp ce potentialul de valorificare al bazei de date detinute de o comunitate online creste vertiginos, Google nu a reusit sa isi cladeasca o retea sociala proprie. De aceea cea mai mare companie din .com a acceptat sa plateasca NewsCorp mai mult decat valoarea de achizitie a MySpace pentru a plasa publicitatea in urmatorii trei ani pe cea mai mare comunitate online din lume.

Google spera deci sa obtina din vanzarea publicitatii cel putin un miliard de dolari in urmatorii trei ani. Acesta este si motivul pentru care Yahoo doreste sa achizitioneze Facebook, valoarea de achizitie fiind din acest considerent una potrivita, chiar daca numarul de membrii este mult mai redus. Facebook prezinta si avantajul ca marea majoritate din membrii sai sunt tineri, si reprezinta un potential de valorificare pe termen lung.

Prea tanar pentru a vinde

Oficialii Facebook au precizat ca veniturile se vor ridica in acest an la 50 de milioane de dolari, pentru anul urmator fiind estimata o dublare a acestora. Asul din maneca Facebook este deschiderea retelei catre oricine doreste sa devina membru, apartenenta la una din formele de invatamant din retea nemaifiind obligatorie.

Prin aceasta masura se spera ca numarul membrilor Facebook va creste considerabil, aceasta fiind un fapt care denota lipsa de intentie pentru a vinde. Zuckerberg a atras deja investitii de zeci de milioane de dolari, dezvoltand reteaua care nu mai este astazi doar un loc unde poti asocia numele unui coleg cu chipul sau.

Refuzarea ofertei Viacom si rezistenta in fata ofertelor Yahoo este pusa de analisti pe seama tineretii lui Zuckerberg, care nu a prins crach-ul industriei din 2000. Ce este astazi de succes poate deveni maine o ruina, aceasta fiind si motivul pentru care multi intreprinzatori si-au vandut afacerile primului venit. Zuckerberg ramane insa pasionat de creatia sa, scriind uneori coduri pentru site si participand activ zi de zi la administarea afacerii.

Microsoft s-a aratat interesata de asemenea de achizitionarea Facebook, dar cum oferta sa a fost refuzata, a ales acelasi drum ca Google, garantand propritarilor retelei sociale online 200 de milioane de dolari pe urmatorii trei ani, perioada in care Microsoft va fi responsabila de plasarea publicitatii pe Facebook.

Deocamdata se pare ca Facebook nu este de vanzare, Zuckerberg declarand in luna august ca se concentreaza pe dezvoltarea afacerii pe care a fondat-o. Si cum comunitatile online cunosc o dezvolate vertiginoasa, Facebook are toate sansele sa aiba un viitor incununat de succes, indiferent in proprietatea cui se va afla.