“Am lucrat foarte mult in FMCG, de la corporatii la companii antreprenoriale, in diferite tari. Dar am trecut fugitiv si prin telecom intre 2004 si 2006, cand am fost la Zapp. Sunt mari diferente intre cele doua industrii, raman un veteran al FMCG, dar ma reclam astazi un om de telecom, unul complet, pentru ca ma regasesc si ma simt foarte bine in telecom. Cu ce vin din FMCG si este foarte important este obsesia pentru a intelege nevoile clientilor. Pentru ca in FMCG esti educat sa asculti clientii, sa transformi in inovatie informatiile pe care le primesti de la clienti. Lucru care in telecomunicatii se intampla doar in ultimii ani de zile. Este o industrie atat de noua incat in primii ani si managerii erau din zona tehnica. La inceput cu totii fixam si trageam cabluri, apoi ne-am mutat intr-o zona de inovatie de produs si, abia acum, incepem sa intelegem ce si cum sa le oferim clientilor. Abia acum ne mutam intr-o zona complet noua in care ne concentram pe experienta utilizatorului”, afirma Redeleanu.

Robert Redeleanu a devenit CEO al UPC in iulie anul trecut dupa doi ani in care a fost director de marketing al companiei. Anterior a ocupat diverse functii de marketing pentru Unilever (atat in Romania cat si la nivel regional- Rusia, Ucraina, Belarus) si a fost director general al Scandia Food.

O viziune in doua puncte: clienti si angajati

Redeleanu afirma ca prioritatea sa au fost clientii si angajatii, mai exact experienta oferita de angajati utilizatorilor.

“Viziunea mea este formata din doua puncte: clienti si angajati. Este nevoie ca angajatii nostri sa fie multumiti pentru a da experiente bune clientilor. Asta am incercat sa fac anul acesta: sa cresc satisfactia salariatilor nostri”, a afirmat managerul.

UPC Romania: beneficiile prin care iti poti face angajatii fericiti

UPC Romania: beneficiile prin care iti poti face angajatii fericiti

Pentru UPC lucreaza in jur de 2.000 de oameni dintre care doar 1.100-1.200 sunt angajati ai UPC. Restul lucreaza pentru parteneri sau au fost externalizati. In primavara acestui an compania a externalizat 400 de anagajati din zona tehnica (operatiuni de teren) catre Huawei.

Cele mai mari departamente ale UPC sunt cele de vanzari, operatiuni de teren si relatii cu clientii (call center).

Pentru acest an compania si-a bugetat o investitie de 50 de milioane de euro, banii urmand sa fie alocati in modernizarea si extinderea retelei si lansarea de servicii noi.

“Ramane acelasi plan de investitii, cel putin pana acum. Exista o lupta pentru resurse si atat timp cat avem proiecte care se justifica si care aduc profit organizatiei, vom putea obtine si investitii mai mari. Astfel, daca pe parcusul anului descoperim oportunitati, putem creste bugetele”, afirma Redeleanu.

Au cumparat 5-10 companii in 2016

Suma nu include si bugetele de achizitii, de anul trecut compania fiind foarte activa in cumpararea de operatori mai mici. Astfel, de la inceputul anului UPC a cumparat intre 5-10 companii din nordul Bucurestiului, Prahova, Ialomita, Buzau si zona Suceava, Bacau.

Redeleanu, CEO UPC: Am cumparat intre 5-10 companii anul acesta

Redeleanu, CEO UPC: Am cumparat intre 5-10 companii anul acesta

„Am mai facut cateva achizitii mici si anul acesta, cu precadere in zonele care ne intereseaza sau in care am gasit posibilitatea de extindere a acoperirii. Ne-am propus sa adaugam 300.000 de gospodarii pentru a ne apropia de trei milioane de case la finalul anului. Si gandim aceasta extindere intr-un mod dual: atat prin constructia retelei, cat si prin achizitii”, a explicat Robert Redeleanu.

La finalul lui martie UPC avea 1,24 milioane de clienti, mai mult cu 67.300 fata de martie 2015. De asemenea, la finalul lui martie numarul total de servicii (RGU- internet, televiziune si telefonie) detinute de clientii UPC era de 2,15 milioane, in crestere cu 11% fata de T1 2015.

“Obiectivul nostru este de a creste cu 9-10% ca venituri de la an la an. In primele trei luni, urmate de tot trimestrul al doilea am reusit sa indeplinim ceea ce ne doream: crestere organica, constructie de retea si fuziuni si achizitii. Este important sa balansam acesti factori pentru ca numai asa putem creste peste media pietei. Motivul pentru crestere organica este in continuare internetul”, afirma Redeleanu.

In primul trimestru al acestui an, UPC a inregistrat venituri de aproximativ 168,6 milioane de lei, mai mult cu 9,7% fata de ianuarie-martie 2015.

Ce inseamna lansarea Horizon pentru clienti

Unul dintre cei mai importanti factori pentru cresterea numarului de clienti a fost lansarea routerului pentru internet wireless Connect Box simultan cu vitezele de 500 Mbps in toate zonele in care compania are acoperire. In prezent, aproape 10% din baza de clienti de internet a UPC foloseste Connect Box in casa.

Citeste si:

In partea a doua a anului compania va lansa serviciul multimedia Horizon, care deja a fost lansat de Liberty Global, grupul american care detine UPC, in tari precum Germania, Elvetia sau Austria. Horizon este un serviciu prin care clientii pot vedea programe TV oriunde in casa pe mai multe dizpozitive, pot primi recomandari de continut, se pot conecta la internet, inregistra pana la patru canale simultan, pot privi show-urile pe care le-au pierdut si au acces la canale standard definition (SD), HD si 3D.

“Este un serviciu avansat de televiziune care revolutioneaza timpul petrecut in fata televizorului. Prin lansarea Horizon speram sa avem o oferta prin care sa-i targetam si pe cei care sunt interesati de serviciile la cerere si pe cei care vor sa se uite in mediul liniar. Rolul nostru este de agregator, de a oferi continut pentru fiecare segment de piata, iar felul in care vom impacheta serviciile va fi determinant. Practic, oamenii vor avea posibilitatea de a alege dintr-o grila mai mica de programe clasice, dar cu servicii adaugate, la cerere sau vor putea ramane intr-o zona a serviciilor traditionale, liniare, in care au o grila de cel putin 120 de programe. Liberty a lansat in tarile din vestul Europei si serviciul My Prime, care este foarte similar cu alte servicii on demand de pe piata, dar care sunt disponibile doar pe televizor nu si pe tableta”, afirma Redeleanu.

My Prime este un serviciu de streaming similar Netflix.

Intrarea Orange pe segmentul fix: Nu va fi usor pentru nimeni sa se diferentieze

Una dintre noile provocari pentru UPC este intrarea Orange pe piata de servicii fixe, dupa ce a semnat un acord de partajare a retelei cu Telekom. Cei mai mari operatori de telecomunicatii fixe sunt RCS&RDS, Telekom si UPC.

“Intrarea Orange pe zona de servicii fixe este ceva asteptat, nu este niciun fel de surpriza. Dar nu va fi usor pentru nimeni sa gaseasca o oferta diferentiatoare pentru ca piata de fix este una extrem de competitiva, care s-a maturizat in ultimii ani si care s-a schimbat din perspectiva motivelor de schimbare, de migrare de la un operator la altul. Clientii sunt mult mai putin dispusi sa schimbe operatorul de servicii fixe pe motive de pret sau unu-doua canale pe care si le-ar dori. Clientii se concentreaza pe servicii de calitate, iar aceasta este o zona pe care si noi o dezvoltam foarte puternic. Este mai important sa le oferim clientilor pachete adaptate decat sa recurgem la tactici legate de promotii, taieri de pret, chiar si continut exclusiv. Desi continutul ramane o potentiala solutie pentru operatori. Orange este binevenit pe piata si este inca loc de crestere pe zona de servicii digitale", spune seful UPC.

In decembrie 2015 in Romania erau 4,3 milioane de conexiuni de internet fix de banda larga, rata de penetrare fiind de 21,4% la 100 de locuitori, conform Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

Din aceste 4,3 milioane de conexiuni, in jur de 3,9 milioane sunt pe segmentul de persoane fizice, iar restul sunt conexiuni ale companiilor.

"Practic, pe segmentul de persoane fizice, doar 51,8% din 100 de gospodarii aveau acces la internet fix de mare viteza. Procentul poate creste la 70% in doi-trei ani. Deci este loc de crestere, dar intrebarea este cine va capitaliza acest lucru. De asemenea, va urma un avans pe zona de servicii digitale de televiziune pentru ca in 2-3 ani in jur de 60% din familiile din Romania vor avea servicii de televiziune digitala. In prezent, aproape 70% din baza noastra de abonati sunt clienti de servicii digitale, pentru noi a fost si este o directie importanta, trebuie sa ai servicii digitale ca sa vii cu inovatie”, afirma Redeleanu.

La finalul anului trecut in Romania erau 7,07 milioane de gospodarii (familii) care aveau abonamente de televiziune, rata de penetrare fiind de 94,4%, conform ANCOM. Dintre acestea, 4,09 milioane de case aveau abonamente digitale, rata de penetrare pe segmentul digital fiind de 57,8% in decembrie 2015.

Mizeaza pe servicii fixe

Intrebat daca UPC a luat in calcul sa semneze un parteneriat similar cu cel dintre Orange- Telekom impreuna cu singurul operator mare care nu ofera servicii fixe (Vodafone), Redeleanu a afirmat ca nu au fost discutii cu Vodafone si ca UPC se va concentra pe zona in care este deja prezenta.

"Nu, nu au fost discutii. Pozitia Liberty Global este sa continuam sa investim in retele, in extinderea acoperirii si ca o competitie intre infrastructuri este benefica. Si ca, atat timp cat exista potential de extindere de infrastructura, vom miza pe acest lucru. Prin proiectul de largire a acoperirii incercam sa acoperim zone urbane medii precum Targu-Jiu, Moreni, dar si zone metropolitane sau rurale in jurul oraselor mari. Probabil ca zona de sud si sud-est este cu precadare in planurile noastre, dar sunt proiecte de constructie pentru toata tara", afirma Redeleanu.

Legat de evolutia pietei de telecomunicatii in acest an seful UPC a afirmat ca avanseaza usor in valoare datorita internetului.

"Piata continua sa creasca, nu foarte mult in valoare, dar avanseaza datorita penetrarii serviciilor de internet. In ultimul an vedem si o crestere a vitezelor, iar ea aduce o majorare a valorii. La noi, viteza medie de download a crescut de la 60 Mbps la peste 100. Acest lucru inseamna ca utilizatorii folosesc viteze tot mai mari si ca beneficiaza in mod real de ele. Penetrarea serviciilor de televiziune avanseaza in acelasi ritm, nu e unul diferit fata de ultimii doi ani. Serviciile cu valoare adaugata sunt inca mici in Romania ca valoare, s-a tot vorbit despre Netflix, dar este neimportant fata de alte tari. Este o zona la care ne uitam si noi si poate fi un motor foarte important de crestere a pietei", explica managerul.

UPC a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 536,1 milioane de lei (120,6 mil. euro) mai mult cu 44,1 milioane de lei fata de 2014, conform Ministerului de Finante. De asemenea, compania a raportat pierderi de 230,3 de milioane de lei (51,8 milioane de euro) si un numar mediu de 1.428 de angajati.

Principalii competitori ai UPC sunt RCS&RDS, Telekom, Orange si Digital Cable Systems.