Idei din ce in ce mai indraznete si "out of the box", globalizarea Silicon Valley, cum vor arata orasele viitorului, dar si ce erori fac companiile cand vine vorba de digitalizare, sunt subiecte atinse intr-un interviu exclusiv alaturi de Mike Koons, vice president - global systems engineer la Cisco.

Mike Koons are 30 de ani de experienta in tehnologie, retelistica si digitalizare, si, din pozitia sa, calatoreste extrem de mult in diferite orase. Observa, astfel, gradul lor de digitalizare si, de cateva ori, a mers si in asa-zisele “smart cities”.

“In principal, orasele inteligente pun accent pe partea de siguranta publica, pe smart lightning sau pe aplicatii de transport care pot anunta cetatenii cand vin masinile, cat de aglomerate sunt si asa mai departe. In viitor, vom asista la o migrare a oraselor inteligente si catre monetizare, totul, la fel, util cetatenilor”.

De exemplu, vor aparea din ce in ce mai multe aplicatii de alegere a celor mai bune drumuri pentru masinile de prima necesitate, precum salvari sau pompieri, acestea ducand la reduceri de costuri de milioane de euro pentru primarii. “Sau, din ce in ce mai multe aplicatii bazate pe senzori care indica, de la distanta, ce locuri de parcare sunt disponbile si unde, clientii putand sa le rezerve pentru o anumita ora”, spune Mike. Cu alte cuvinte, orasele viitorului vor avea la baza o multime de senzori si aplicatii care, pentru inceput, vor lua in calcul siguranta cetatenilor, ulterior urmand sa evolueze din ce in ce mai practic, util si monetizabil.

Tendinte in Silicon Valley

Mike Koons vine “direct din orasul antreprenoriatului”, Silicon Valley, asa ca am fost curios sa il intreb ce tendinte tehnologice vede acolo.

“Vad idei din ce in ce mai nebune – block chain (tehnologia din spatele Bitcoin – n.r.) folosit in sisteme pentru votat sau pentru contracte real estate, de exemplu. Simt ca astfel de idei deosebite sunt mult mai dese decat in anii precedenti, impinse de tehnologie. Multe dintre ele se axeaza pe inteligenta artificiala si pe realitate amplificata, aplicatii care sunt utile”.

Totodata, tehnologia printarii 3D prinde din ce in ce mai mult contur, capatand si capacitati cloud – diferite persoane pot comanda imprimantele 3D de la distanta. “Daca inainte priveam evolutia tehnologica in <<bucati>> a cate 5 ani, acum tehnologiile se dezvolta si evolueaza atat de rapid incat daca ne intalnim la anul, putem vorbi despre cat de multe, si cat de rapid, s-au schimbat lucrurile”, puncteaza Mike.

De un lucru este sigur. Daca in trecut mare parte din tehnologiile inovatoare veneau din Silicon Valley, acum si in viitor vor aparea din ce in ce mai multe aplicatii de peste tot din lume, de valori similare sau chiar mai mari. Nicio regiune nu este dezavantajata.

Este ok sa nu te simti confortabil!

Acum peste 20 de ani, Mike Koons lucra la Bell Systems si il intreb daca are melancolii privind acea perioada. Dupa doar cateva secunde de gandire, raspunde, clar, ca nu mare lucru. “Munceam mult, ca si acum, insa era un ritm, cumva, mai lent. Acum totul este mai dinamic, mai divers, mai provocator si deci mai frumos! Da, era mai simplu atunci, si de aceea le spun inginerilor mei – daca va simtiti inconfortabili, asta este un lucru bun! La vitezele cu care se schimba lucrurile, este chiar recomandat sa nu intri intr-o zona de confort, daca muncesti si esti la curent cu ce se intampla, te vei descurca excelent. Acum, in mediul acesta si perioada aceasta, ma simt cel mai bine”.

Pe de alta parte, din pacate, conform unui studiu intern al Cisco, 45% dintre board-urile companiilor nu au planuri active de a adresa digital disruption in business-urile proprii. Acest lucru inseamna ca acestea pierd oportunitati majore. “Vorbim cu totii de pericole cibernetice, de felul in care incercam sa prevenim atacurile informatice, insa multi nu vad si oportunitatile digitalizarii. A le vedea, ar transforma compania intr-una mult mai agila, mai competitiva”.

De altfel, exceptand securitatea, nu exista un raspuns general valabil privind abordarea digitalizarii intr-o companie. “Companiile trebuie sa isi inteleaga puterile, valorile de baza si, de asemenea, sa urmeasca continuu tendintele digitale si sa construiasca pe baza lor”, sfatuieste Mike Koons.

Recomandarea Cisco pentru clienti? Sa inteleaga ca esecuri se vor intampla, este inevitabil. “Conteaza cultura companiei si felul in care aceasta reactioneaza in fata esecurilor – o celebreaza, o imbratiseaza sau o pedepseste? Noi o sarbatorim, esecurile rapide iti si permit sa te pui pe picioare repede. Nu suntem <<religiosi>> in ceea ce priveste tehnologia, intrucat aceasta se schimba repede si trebuie sa ne adaptam. Deci, cel mai mult conteaza cultura companiilor”, incheie managerul Cisco.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri