Atunci cand seful unui operator de anvergura Telekom incepe prin a spune ca este la carma unei companii "foarte mari, dar cu rezultate mici", realizezi instant ca urmeaza declaratii cel putin interesante, realiste si, de ce nu, mai complexe decat in mod obisnuit. Nu am fost dezamagit - Miroslav Majoros, CEO Telekom Romania, este, probabil, cel mai direct director executiv pe care l-a avut Telekom/Romtelecom de la Iorgos Yoannidis incoace.

"Telekom este o companie foarte mare, insa cu rezultate inca nu prea satisfacatoare. Putem schimba multe, insa trecutul nu, asa ca sa ne axam pe viitor, pe ce va urma. Am pierdut pozitia fruntasa pe segmentul fix, in favoarea RCS&RDS, am inceput, insa, sa recuperam acel decalaj. Pe sectorul mobil, la fel, avem o istorie complexa, insa acoperirea noastra prezenta pe 4G este complet insuficienta pentru clienti, iar deal-ul cu Orange (prin care se foloseste de retelele concurentului - n.r.) nu este suficient", puncteaza, franc, Miroslav.

Eforturile companiei se indreapta, deci, catre extinderea acoperirii 4G si CEO-ul corporatiei se asteapta sa termine anul cu o acoperire de 70% din populatie, dublu fata de ultimele luni, insa inca sub cea a celor doi concurenti directi, Orange si Vodafone.

Strategia de restructurare completa a ofertelor si schimbarea sloganului in Netliberare, a avut un efect aproape imediat pozitiv, crescand rata de noi abonament cu 50%, ba chiar in unele zile dublandu-se, mai spune Miroslav.

"Prefer in mandatul meu sa incep mai putin programe decat executivii anteriori, insa sa le termin pe toate. In trecut au inceput mai multe proiecte, insa unele au ramas neterminate, chiar doar pe la jumatate", mai spune croatul.

Cota de piata dezamagitoare: trebuie sa fim mai agresivi, intram in ofensiva

Miroslav repeta, cu alte cuvinte, cele spuse la inceput: Telekom este o companie mare, insa cu venituri mici si cu cota de piata sub asteptarile/dorintele sale, "mai ales in orasele mari, unde deja avem infrastructura solida, insa la fel au si concurentii nostri. Nu putem sa crestem fara a oferi ceva unic".

Zonele geografice unde Telekom isi mentine suprematia sunt orasele mici si rurale unde concurenta a patruns mai greu, sau chiar deloc, insa, chiar si acolo, tehnologia este deseori invechita.

Este prioritar pentru noi sa modernizam echipamentele si sa crestem vitezele in aceste zone; daca un concurent de-ai nostri va aduce, de exemplu, fibra, clar pierdem batalia, asa ca ne vom misca defensiv, insa simultan ofensiv, in aceste regiuni, pentru a aduce servicii mai bune clientilor si, implicit, a ramane lideri in aceste zone. In orasele mari trebuie sa fim mult mai agresivi.

Simplificarea proceselor si reduceri de personal

In urma cu 20 de ani, compania avea 45.000 de angajati. In prezent, numarul acestora a ajuns, mai rezonabil, la circa 7.500, oricum dublu fata de al concurentilor. Chiar si cu aceasta scadere, petrecuta in timp, eficientizarea proceselor nu se simte atat de bine precum ar trebui, considera CEO-ul Telekom.

"Aceste procese interne trebuie simplificate, avand in centru viziunea si dorintele clientilor. Si acest lucru se intampla chiar acum. Avem o proportie nesanatoasa de manageri in companie, astfel incat consideram ca o echipa care coordoneaza doar 7-8 angajati nu este una eficienta".

Pe scurt, circa 180 de manageri sunt luati in calcul in procesul de restructurare incepand cu 1 iulie, parte din ei, insa, urmand sa primeasca optiunea de a ramane in companie, insa pe alta pozitie. "Multi dintre manageri sunt foarte buni in ceea ce fac, foarte buni oameni tehnici, cu capacitati excelente, asa ca le vom oferi posibiltiatea de a ramane in companie, insa pe alte pozitii. Salariile in unele cazuri ar putea ramane la fel, depinde de competente si pozitiile lor".

"Procesul de restructurare nu implica, insa, numai disponibilizari! Pe unele zone, ICT, programare, de exemplu, suntem in cautare de oameni", puncteaza Miroslav.

Mai mult, el dezminte categoric informatiile speculate de anumite publicatii din piata care au titrat faptul ca Telekom va disponibiliza 1.500 de oameni. "Nici vorba de asa ceva!".

Ulterior, dupa ce restructurarea managementului se va fi terminat, se va merge pe eficientizarea fiecarei divizii in parte.

Saga actiunilor statului roman in Telekom

Intrebat ce se mai aude despre actiunile detinute de statul roman in Telekom, Miroslav zambeste ascutit si spune ca…nu se intampla nimic.

Procesul a fost initiat de guvern acum ceva ani si de atunci nu s-a intamplat nimic. S-a oprit. Parerea mea este ca TREBUIE sa se intample ceva, o decizie strategica. Este foarte dificil si pentru noi.

Apoi, ironic, dar serios: "speram sa avem un guvern stabil care sa dureze cel putin 6 luni si care sa ia decizii intelepte in acest sens".

Si pentru ca tot vorbim de "saga", inca un episod neterminat este cel al Palatului Telefoanelor. In presa au aparut informatii conform carora ANCOM ar fi facut, anii trecuti, oferte concrete catre Telekom de achizitie a asset-ului imobiliar. Se pare ca acele informatii erau indreptate EXCLUSIV catre presa, intrucat Telekom nu a primit nicio oferta concreta.

"Poate catre presa a venit ANCOM cu oferta, dar nu catre noi", spune, aproape amuzat, Miroslav Majoros. "Este foarte dificil sa gasesti un cumparator bun, care sa nu supere pe nimeni, pentru monumentul care este Palatul Telefoanelor. De asemenea, este EXTREM de costisitor sa mutam data centerele dinauntru si, daca am dori sa inchiriem, la fel, ar trebui facute investitii mari".

Stabilizare pe EBITDA, investitii fara cresteri abrupte

Compania a inregistrat scaderi constante ale EBITDA in ultimele trimestre, unul dinte scopurile CEO-ului companiei fiind acela de a stabiliza, in prima faza, profitul operational, urmand ca in urmatorii ani sa (re)intre pe crestere.

"INSA, trebuie luat in calcul ce se intampla pe toata piata", puncteaza Miroslav si, deschizand o tableta, consulta cateva informatii interne.

""Intreaga piata telecom este de circa 3,4-3,5 miliarde de euro. EBITDA pietei in ultimii 3-4 ani a scazut, repet, la nivel de piata, cu 30-40%. Mai mult, cash-ul companiilor a scazut FOARTE mult, in timp ce INVESTITIILE au crescut de la circa 500 de milioane de euro la 625 de milioane de euro, ceea ce, va dati seama, nu este tocmai bine. Si nu ne putem opri din investit, ci, din contra, va trebui sa continuam".

Ce trebuie sa facem este, insa, sa nu mai avem perioade in care investim extrem de puternic, si alte mult mai putin. Va trebui sa stabilizam aceste investitii si sa le facem constant, insa fara spike-uri. De asemenea, operatorii telecom trebuie sa gaseasca cai alternative pentru a monetiza business-ul, altfel vor exista consedinte.

RONet, impotmolit in birocratie

Despre proiectul care ia in calcul acoperirea cu Internet a zonelor izolate, numai de bine - cam ca de cei aflati in moarte clinica. Adica cu potential de revenire, insa:

"Am finalizat 420 de sit-uri, din 750 cat era planul initial. Principalul motiv pentru ca nu am reusit este comunicarea cu MCSI; s-au petrecut atatea schimbari la Minister, incat nu ne-am potrivit timing-ul. Mai mult, desi 150 de sit-uri sunt incepute, nu am primit inca aprobarile necesare - este la fel ca atunci cand construiesti o casa, insa mult mai complicat, ai nevoie de o multime de aprobari la fiecare pas nou".

Compania a primit suport si promisiuni, insa majoritatea dintre ele, din pacate, au ramas la nivel verbal.

Principalii concurenti ai Telekom sunt Orange, Vodafone, RCS&RDS si UPC Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri