Poate surprinzator, mai mult de o treime din liniile aeriene interogate au declarat ca intentioneaza sa le ofere pasagerilor posibilitatea de a utiliza telefoanele mobile in avioane, potrivit studiului anual Airline IT Trends Survey, publicat anual de SITA, un mare furnizor de servicii IT pentru industria transportului aerian.

"Telefonia mobila - care este cea mai putin matura si cea mai controversata optiune - va fi adoptata de 36% dintre liniile aeriene pana in 2007, fapt care este chiar remarcabil, luand in calcul faptul ca produsul nu este inca disponibil", spune presedintele SITA, in prezentarea postata pe site-ul sau Web.

Rezultatele sunt bazate pe raspunsurile primite din partea executivilor IT de la cele mai importante 200 de linii aeriene din lume, precum si ai celor mai mari companii in domeniul transportului de marfuri si altor domenii. Companiile care au intrat in studiul SITA realizeaza impreuna doua treimi din veniturile din transporturile aeriene din intreaga lume.

Serviciile de comunicatii sunt menite sa atraga noi clienti si sa intareasca loialitatea clientilor intr-un moment in care multe companii aeriene se lupta sa faca profit. De asemenea, companiile aeriene se intreapta tot mai mult catre sistemele self-service, precum vanzarile online de bilete si kiosk-uri self-service, pentru a reduce costurile si a fluidiza traficul pasagerilor in aeroporturi.

70% dintre companiile aeriene din lume vand acum bilete pe Internet, iar 30% din biletele emise sunt electronice, fata de 19% in urma cu un an.
60% dintre companiile aeriene intervievate au raporatat ca utilizeaza kiosk-uri self-service. Multe dintre acestea sunt legate de o anumita companie aeriana, dar multe dintre acestea vor fi pentru scop general pana in 2007, unde pasagerii vor putea verifica orice linie aeriana.

Aproape doua treimi din companiile aeriene au declarat ca intentioneaza sa introduca codurile din bare pe tichete, in locul benzilor magnetice, pana in 2007. Codurile de bare ar putea permite pasagerilor sa prezinte permisele de trecere pe un telefon mobil sau PDA, in schimbul celor pe hartie.

Calatoriile se vor imbunatati, daca aceste tehnologii vor functiona. Esecul unui sistem computerizat pentru bagaje la Aeroportul International Denver, arata ca lucrurile nu evolueaza intotdeauna cum au fost planificate. Acel sistem costa milioane de dolari si un deceniu pentru a fi construit, dar se va renunta la el, in parte datorita distrugerii sau pierderii multor bagaje.

Implementarea acestor tehnologii va depinde de capacitatile financiale ale companiilor aeriene. Chiar si in America de Nord si Europa exista companii care se confrunta cu dificultati financiare, ceea ce va face dificil pentru acestea in a tine pasul cu imbunatatirile tehnice.

In regiunea Asia Pacifica, insa, investitiile tehnologice sunt puternice multumita cresterii vanzarilor de bilete. Companiile aeriene din Asia Pacifica conduc acum in ceea ce priveste inovatiile tehnologice, potrivit studiului, in special serviciile de comunicatii pentru pasagerii business.