In Romania exista aproape 600 de site-uri care vind online, insa doar primele 20 au o activitate considerabila. Liviu Taloi, directorul de Relatii Publice al magazinului virtual Emag.ro, crede ca extinderea comertului electronic merge „mina in mina cu evolutia pietei de IT si Comunicatii“.

Extensii reusite

Numai Emag.ro are peste 5.000 de vizite pe zi, dintre care aproape 150 se transforma in cumparaturi - la telefon, inregistrate pe site sau prin email. Un alt site pentru care romanii au prins gustul este Okazii.ro (peste 10.000 de navigari pe zi), unde cumparatorii isi achizitioneaza bunurile prin intermediul licitatiilor online. Urmatoarele clasate in topul celor mai vizitate site-uri de acest gen sint cele care vind solutii IT, soft, componente de calculatoare, electrocasnice si papetarie. Acestea sint, in mare parte, extensii ale spatiilor comerciale clasice, care in jargonul specialistilor IT se numesc magazine offline. Este cazul Flamingo, Ultrapro, Diverta, Altex sau Domo. De altfel, produsele cele mai bine vindute in acest moment sint notebook-urile si produsele de tipul home-entertainment: aparatele foto digitale, camerele video, telefoanele mobile sau produsele de sezon cum ar fi aparatele de aer conditionat.

Shopping cu berea in mina

De altfel, in anii de debut ai magazinelor virtuale, putinele articole care se vindeau erau exclusiv din domeniul IT. In prezent, gama de produse disponibile online este apreciata in mod diferit de specialisti. Ionut Oprea, director de comunicare NetBridge, compania care detine Trafic.ro si Okazii.ro, considera ca „nici acum piata de comert electronic nu se bate cu piata offline, din cauza penetrarii slabe a Internetului in Romania si a absentei mijloacelor electronice de plata, la scara larga“. In schimb, in opinia lui Liviu Taloi, publicul s-a orientat catre o gama mult mai larga de produse. „Motivul pentru care acum se vinde practic orice pe Internet este acela ca exista mult mai multa incredere in acest sistem. Apoi, cel interesat poate face comanda din fotoliul de acasa in timp ce bea o bere rece. E vorba de factorul numit comoditate si in acelasi timp de o intimitate a procesului de cumparare“, explica directorul de PR Emag.ro.

Citeste si:

Peste un milion de obiecte licitate

Daca in 2001 cifra de afaceri a companiei Emag.ro nu ajungea la 100.000 de dolari, in primul trimestru al acestui an ea depaseste 4 milioane de dolari, in urma a aproximativ 15.000 de comenzi virtuale. Pe OKazii.ro, valoarea licitatiilor active ajunge la un total de 30 de milioane de Euro, 140 de milioane de lei noi si 400.000 de dolari. Aici s-au licitat pina acum peste un milion de obiecte, cele mai multe fiind antichitati, lucrari de arta, obiecte de colectie, dar si computere sau telefoane mobile. Una dintre cele scumpe produse a fost tabla de sah pe care s-a disputat partida dintre Anatoly Karpov si campionul national al Romaniei, Andrei Istratescu, care a fost cumparata cu 43 de milioane de lei, in scop caritabil.

Avantajele cumparaturilor virtuale

Comertul online ii aduce consumatorului posibilitatea de a cumpara fara bariere de timp sau de spatiu: cumpararea devine personala si nu mai exista stresul grabei. Un alt aspect important pentru romani este pretul: costurile functionarii unui magazin virtual sint mult mai mici decit cele ale unui magazin clasic, offline.

Dezavantajul principal al magazinelor virtuale este lipsa unei „cabine de proba“. Cumparatorii nu pot testa produsul, pentru a vedea cum functioneaza, iar gestul acesta are inca, destula greutate, printre consumatorii autohtoni.