"Am asteptat multa vreme aceasta zi", a mai declarat Eric Schmidt, adaugand ca cei din domeniul tehnologiei au incercat sa aduca continutul online pe televizoare de aproape 20 de ani.

Serviciul Google TV este bazat pe sistemul de operare Android si browserul web Google Chrome, include facilitati de cautare a programelor si un ghid de navigare printre diferite site-uri si programe TV.

Prin acest serviciu, utilizatorii de internet pot accesa site-uri din fata televizorului, pot folosi aplicatiile dezvoltate pentru sistemul Android, dar si aplicatiile care vor fi create in continuare.

Proiectul a fost realizat cu ajutorul Adobe, Best Buy, Dish Network, Logitech, Sony si Intel.

Serviciul va fi disponibil cu ajutorul televizoarelor de inalta definitie, playerelor Blu-ray realizate de Sony si a receptoarelor (set-top-boxuri) realizate de cei de la Logitech. Totodata, pe langa receptoare, Logitech va construi si telecomenzile si tastaturile necesare utilizarii televizoarelor cu internet.

Televizoarele HD de la Sony se numesc Sony Internet TV, a declarat Howard Stringer, directorul executiv si presedintele Sony Corporation.

Dispozitivele vor fi comercializate pe piata din SUA incepand cu aceasta toamna, scrie The New York Times.

Insa Google trebuie sa convinga si alti producatori in afara de Sony sa foloseasca sistemul Android pentru a construi astfel de dispozitive, dar si alti retaileri in afara de Best Buy pentru a vinde produsele.

“Va exista un apetit enorm al consumatorilor... deschide o categorie complet noua”, a afirmat Brian Dunn, directorul executiv al Best Buy.

Pe de alta parte, consumatorii nu au fost foarte interesati pana acum sa se conecteze la internet prin intermediul televizorului.

Americanii sunt foarte atenti la preturi, iar cipurile Atom, construite de Intel si aflate la baza echipamentelor pe care va rula Google TV, nu sunt tocmai ieftine, intrucat Intel a cheltuit miliarde de dolari pentru dezvoltarea lor in ultimii ani.

Companiile implicate in crearea dispozitivelor necesare Google TV nu au precizat preturile la care vor fi comercializate acestea. Oficialii Google au afirmat insa ca serviciul va fi gratuit, iar preturile pentru televizoarele Sony si receptoarele Logitech vor fi anuntate la o alta data, conform Financial Times.

Pe de alta parte, Paul Otellini, directorul executiv al Intel, cel mai mare producator de microprocesoare la nivel mondial, a declarat ca saptamana trecuta a existat o cerere exploziva pentru microprocesoarele Atom din partea producatorilor de televizoare si receptoare.

El a adaugat ca “televizorul inteligent” de la Google este cea mai mare revolutie in industria TV de la introducerea culorii.

Multe companii precum TiVo, Boxee, Roku sau Vudu (o divizie a lantului de magazine Wal-Mart) au incercat si ele acelasi lucru precum Google, comercializand dispozitive care ofera video online pe televiziune.

Toate aceste companii s-au luptat pentru a ajunge la o plaja larga de consumatori, multi clienti nefiind foarte entuziasmati de serviciu intrucat nu isi doresc sa cumpere un nou set-top-box (receptor) pentru televizor.

De exemplu, Roku a vandut 500.000 de astfel de receptoare de la lansarea lor in mai 2008 si pana la finalul lui 2009, dar vanzarile au crescut abia dupa ce preturile au scazut sub 100 de dolari.

In 2010, vanzarile se vor dubla, dupa cum declara in ianuarie, pentru Bloomberg, Anthony Wood, directorul general al Roku.

Avand in vedere preturile mari cu care probabil se vor vinde echipamentele necesare pentru Google TV, Wood nu considera inca o amenintare serviciul motorului de cautare. "Insa, cu timpul, va castiga cota de piata”, mai spune seful Roku.

Producatorii de televizoare vand deja aparate cu acces limitat online, continutul fiind in unele cazuri furnizat de Yahoo, rivalul Google.

Astfel de produse ar putea reprezenta un sfert dintre televizoarele vandute pe piata americana in acest an, potrivit analistilor, mai scrie The New York Times.

Pe de alta parte, multi dintre consumatori nici nu stiu ca achizitioneaza aparate cu astfel de facilitati, de multe ori decizia de a cumpara un anumit produs fiind determinata de marimea si aspectul televizorului.

Insa daca efortul Google va avea succes, compania condusa de Eric Schmidt ar putea crea probleme cablistilor traditionali, intrucat tot mai multi oameni vor fi atrasi de bogatia continutului online si vor evita ofertele de video la cerere care aduc profit operatorilor de televiziune.

Oficialii motorului de cautare american nu au facut comentarii in ceea ce priveste strategia de publicitate pentru Google TV, insa compania ar putea folosi multimea de date despre consumatori colectate prin acest serviciu pentru a crea noi tipuri de reclame pentru utilizatorii de televiziune.

Totodata, reprezentantii Google au declarat ca cei care vor folosi serviciul vor sti ce informatii sunt prezentante clientilor si agentiilor de publicitate.

Datorita integrarii continutului web cu cel de televiziune, investitiile in publicitate in SUA pentru continut video digital vor creste in acest an cu 48%, la 1,5 miliarde de dolari, conform companiei de cercetare eMarketer.

Rishi Chandra, manager de proiect pentru Google TV, a remarcat diferenta intre investitiile din SUA pentru publicitatea TV, estimate pentru 2010 la circa 70 de miliarde de dolari, si cele de 25 de miliarde de dolari pentru online, scrie revista The Advertising Age.

“Deocamdata nu exista un canal mai bun pentru a ajunge la o audienta mai mare decat cea oferita de televiziune”, a adaugat Chandra.

Serviciul de televiziune este foarte important pentru Google, conducerea companiei dorind sa isi diversifice operatiunile si in alte piete in afara de cautarea pe internet si totodata sa isi diversifice si sursele de venituri, avand in vedere ca anul trecut circa 97% din veniturile de 23,6 miliarde de dolari ale Google au provenit din publicitate.

Un alt pas in acest sens a fost facut de Google la inceputul acestui an, cand a lansat Nexus One, primul smartphone al companiei, realizat in colaborare cu cei de la HTC.