Decizia pare sa izoleze si mai evident Marea Britanie, care si-a folosit joi dreptul de veto pentru a bloca modificarea Tratatului UE, informeaza Mediafax.

"Sefii de stat sau de guvern din Bulgaria, Cehia, Danemarca, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania si Suedia au indicat posibilitatea de a participa la acest proces (incheierea unui nou tratat - n.r.), dupa consultarea parlamentelor, acolo unde este cazul", se spune in document.

Dupa sesiunea de discutii de joi, statele din zona euro si alte sase tari non-euro, printre care si Romania, isi exprimasera acordul pentru incheierea unui nou tratat privind guvernanta fiscala. Suedia si Cehia indicasera ca trebuie sa consulte parlamentele inainte de a lua o decizie.

Tratatul presupune in principal reglementari fiscale pentru echilibrarea bugetelor si coordonarea politicii economice la nivel european. Documentul ar trebui semnat cel tarziu in martie anul viitor, potrivit unui comunicat al Consiliului UE care rezuma discutiile de joi.

Potrivit declaratiilor presedintelui Consiliului UE, Herman Van Rompuy, "pactul fiscal" european va presupune un angajament din partea statelor participante la o guvernanta fiscala solida, introducerea unor prevederi de echilibrare a bugetului in Constitutie, consolidarea reglementarilor privind procedura de deficit excesiv prin automatizarea sanctiunilor si transmiterea proiectelor de buget Comisiei Europene spre verificare.

Citeste si:

Bugetele va trebui sa fie echilibrate sau pe excedent, prevedere care va fi considerata respectata daca deficitul structural anual nu va depasi 0,5% din Produsul Intern Brut (PIB) nominal.

Regulile vor fi introduse in sistemele legislative nationale ale statelor membre, la nivel de Constitutie sau echivalent. Reglementarile vor include un mecanism automat de corectie care se va declansa in cazul uei devieri. Fiecare stat membru va elabora propriul mecanism de corectie, in baza principiilor indicate de Comisia Europeana. Curtea Europeana de Justitie va avea jurisdictia sa verifice transpunerea acestor reglementari la nivel national.

Astfel, mecanismul automat de corectie prevede intrarea automata in vigoare a unor masuri de crestere a veniturilor la buget sau reducere a cheltuielilor publice daca deficitul structural depaseste 0,5% din PIB. Scaderea indicatorului poate fi obtinuta insa si prin cresterea PIB.

Statele membre aflate in procedura de deficit excesiv vor transmite Comisiei si Consiliului UE spre aprobare un program de parteneriat economic care sa detalieze reformele structurale necesare pentru a asigura o corectie durabila a deficitului excesiv. Implementarea programului si a planurilor bugetare anuale coerspunzatoare va fi monitorizata de Comisie si de Consiliu.

Statele membre vor raporta in avans programele de emisiuni de obligatiuni.