Reusita compatriotului Lakshmi Mittal, in lupta cu gigantul european din sectorul otelului, Arcelor, s-a constituit, pe de o parte ca o motivatie suficienta pentru marii industriasi indieni sa isi continue mai indarjit expansiunea, iar pe de alta parte ca o confirmare a succesului modelului indian.

Acest succes este perceput mai degraba ca meritul unui sistem, al unui regim intreg, care grupeaza laolalta un sistem educational performant (desi restrictiv), cu o mana de lucru foarte bine pregatita (si extrem de ieftina) si cu un sistem informatic si tehnic extrem de bine dezvoltat.

Potrivit Le Figaro, presa indiana descria reusita Mittal in termenii de victorie a ''apei de Cologne'' asupra ''parfumului'' francez. Jurnalele economice il infatisau pe Lakshmi ca un superman in versiune indiana, un maharajah, un sultan al otelului. ''Este un moment de mandrie pentru India. Asta va deschide poarta unor noi acorduri de acest tip pentru intreprinderile indiene pe piata internationala'', a declarat Sunil Mittal, directorul Bharti Airtel, cea mai mare companie de telecomunicatii a tarii.

Ofensiva Tata

Acum cativa ani de zile nimeni nu credea ca firmele indiene vor putea rezista asaltului occidental. Astazi insa, orice mare actor industrial al lumii a ajuns sa se teama de intreprinderile indiene.

Pe langa o crestere economica extrem de puternica, India afiseaza astazi si cel mai mare optimism la nivelul mediului de afaceri.
Investitiile indiene in strainatate au depasit 10 miliarde de dolari (7,9 miliarde de euro) in 2005 si alte zeci de acorduri au fost semnate de la inceputul acestui an. Mai mult, pentru a marca pe deplin inceputul unei noi ere, in aceeasi zi in care Mittal Steel facea public acordul incheiat cu Arcelor, grupul Tata anunta cumpararea pentru 220 de milioane de dolari (175 de milioane de euro) a companiei americane Eight O'Clock Coffee.

Tata, care este un conglomerat enorm si un veritabil simbol al Indiei, a realizat in ultima vreme o serie de achizitii in domenii extrem de variate, insa de o maniera mult mai discreta decat Mittal Steel.
In felul acesta, fara prea mult zgomot, Tata Tea a achizitionat in 2000 compania engleza Tetley Tea pentru 431 milioane de dolari (cea mai mare tranzactie indiana la acel moment).

Domeniul tehnicii

Dar cea mai puternica evolutie a inregistrat-o India in domeniul tehnicii si al informatiei, iar analistii considera ca ofensiva firmelor chineze in strainatate se va intensifica semnificativ in anii urmatori.

De asemenea, industria farmaceutica inregistreaza o crestere semnificativa: ''Achizitiile s-au facut mai intai cu mici firme care ne-au permis sa intram pe piata, explica un expert. Vom ajunge insa sa vedem, in urmatorii cinci ani, o accelerare dramatica a numarului de achizitii si a marimii lor''.

Ranbaxy, a doua mare societate farmaceutica mondiala, obtine deja 70% din cifra de afaceri din activitatile externe. Ea isi propune insa sa isi mareasca de patru ori veniturile pana in 2012, strategie care nu poate fi realizata decat prin achizitii externe.

De altfel, intreprinderea deja a achizitionat activitatea generica a Aventis in 2004 precum si Terapia, din Romania, linia generica GlaxosmithKline din Italia si Ethimed NV din Belgia.

Un succes impresionant incepe sa inregistreze India si la capitolul fabricarii componentelor pentru automobile. Bharat Forge a devenit simbolul acestei reusite discrete in Europa. Aceasta intreprindere, inca modesta in urma cu cinci ani de zile, a cunoscut o crestere impresionanta in urma unei serii de achizitii si de investitii in acesti ultimi ani: a reusit sa intre in Suedia, Germania, Statele Unite, Marea Britanie, China. Fiind al doilea grup mondial prin cifra sa de afaceri dupa Thyssen-Krupp, obiectivul sau este de a ajunge pe primul loc in 2007.