"DEPA nu are capacitatea de a finanta singura proiectul, acesta va fi multinational. In prezent negociem cu companii din Bulgaria si Romania privind implicarea acestora in proiect", a declarat directorul operational adjunct al DEPA, Spiros Paleoyiannis, citat de portalul elen GrReporter.

Terminalul de regazeificare ar urma sa ajunga pe termen mediu la o capacitate de 5 miliarde de metri cubi pe an. Livrarile de gaze naturale catre Romania si Bulgaria s-ar putea face prin intermediul gazoductelor de interconectare a retelelor nationale ale statelor membre UE, a caror constructie este sustinuta cu fonduri europene, scrie Mediafax.

"Evenimentele din Ucraina au demonstrat cat de necesar este un coridor vertical in Europa Centrala si de Est. Va fi o retea de interconectori care va fi alimentata de terminalul pentru gaz natural lichefiat existent la Revithousa, de un terminal plutitor, precum si din conducta TAP", a declarat secretarul general al Ministerului de Afaceri Externe de la Atena, Panagiotis Michalos, la Forumul pentru Energie de la Atena.

Forumul, aflat la a doua editie, a fost deschis joi si se incheie vineri, 14 martie. Proiectul gazoductului TAP a fost ales de un consortiu de companii petroliere care exploateaza un important perimetru gazeifer din Azerbaidjan ca ruta pentru exportul de gaze naturale catre Europa. Alternativa la TAP a fost Nabucco Vest, in care era implicata si Romania.

Citeste si:

Conductele TAP vor traversa Turcia, Grecia si Albania, cu destinatia finala in Italia. Potrivit proiectelor pentru gazoductele catre Europa, gazele din perimetrul azer Shah Deniz vor ajunge in Turcia incepand din anul 2018 si in Europa incepand din 2019. Bulgaria si Grecia vor cumpara incepand din 2019 cate 1 miliard de metri cubi de gaze pe an.

Proiectul Nabucco Vest viza transportarea gazelor azere catre Europa printr-un gazoduct care avea sa traverseze si teritoriul Romaniei, cu destinatie finala in Austria. Compania de proiect nu a reusit insa sa convinga cosortiul Shah Deniz II sa furnizeze gaze pe aceasta ruta, BP si ceilalti parteneri optand pentru ruta care are ca destinatie finala Italia.

Romania participa si la proiectul AGRI (Azerbaijan-Georgia-Romania Interconnector), care presupune livrarea gazului natural prin conducte din Azerbaidjan in Georgia si lichefierea intr-un terminal care ar urma sa fie construit pe tarmul georgian al Marii Negre, de unde sa fie transportat pe mare in Romania. In terminalul din Romania ar avea loc regazeificarea si transferul in sistemul national de transport prin conducte fie pentru tranzit, fie pentru consumul intern.