Dupa decenii in care au stat la coada industriei auto mondiale, producand niste masinute pe care prea putini doreau sa le posede, companiile chinezesti incep sa isi arate acum muschii, prin automobile de clasa medie care ameninta tot mai serios ierarhia lumii automobilului.

In momentul de fata, mai-marii de la General Motors si Toyota Motor nu se mai uita cu indiferenta la ceea se intampla in gradina marelui stat cu doua sisteme politice, mai ales ca semnele anunta o repetare a istoriei, gen Japonia si Coreea de Sud, care s-au ridicat din cenusa industriei auto si acum pot da lectii oricarui producator occidental.

Chinezii trebuie intai de toate sa scape de imaginea calitatii slabe a produselor (asa cum s-a intamplat si la case mai mari in trecut), de costuri mari de productie, furtul de proprietate intelectuala si lipsa de experienta in domeniul designului.

"Nu stiu daca va dura 10, 20 sau 30 de ani, dar sunt sigur ca vom vedea masini cu embleme chinezesti pe strazile din Japonia", sustine Katsumi Nakamura, presedintele unui joint-venture pe care Nissan il detine in China.

"Chinezii sunt foarte ambitiosi"

Perfect adevarat si asta daca e sa ne luam numai dupa proiectele ce vor fi dezvaluite la Salonul Auto de la Shanghai de saptamana viitoare, cand companiile chinezesti vor prezenta prototipuri de marci si modele proprii, intr-o piata globala mai mult decat saturata.

Producatoprii de automobile occidentali simt suflul chinez in ceafa, cel mai bun exemplu constituindu-l Volkswagen AG care intentioneaza sa investeasca pana la 15 miliarde de dolari, pentru a spori capacitatea de productie la 7 milioane de unitati pana in 2008.

O sabie cu doua taisuri

Daca totusi China esueaza sa ajunga cel de-al doilea producator auto din lume pana in 2010, tara ar putea sa se trezeasca brusc la realitate, cu milioane de automobile nevandute.

Citeste si:

Chiar si asa, asemanarile dintre Shanghai Automotive Industry Corp si Toyota sau Hyundai produc nopti albe atat in Detroit cat si in Tokyo.

Toyota, actualmente cel de-al doilea producator auto mondial, nu a uitat nici pana astazi handicapul cu care a intrat pe piata americana din anii 1960, la fel nici coreeni nu pot sterge cu buretele felul in care au fost ridiculizati in anii 1980.

"Daca in urma cu numai zece ani le-ai fi spus celor implicati ca Toyota va ajunge unde este acum, ai fi fost considerat un vizionar, daca nu chiar un visator" argumenteaza Clive Saunderson, partener la Ernst & Young.

Optimisti vs. pesimisti

In timp ce multi simt amenintarea chineza tot mai aproape, sunt voci care sustin ca nu exista motive de ingrijorare. Unul dintre acestea ar fi lipsa aptitudinilor de cercetare/dezvoltare a firmelor din China.

"Ceea ce chinezii pot realiza este o simpla copiere a aparentelor. Nu pot copia tehnologia, mai bine zis adancurile ei, nu pot construi un motor sau o transmisie complet originala" ne explica Chuan Tang, analist la KGI Securities.

Un alt motiv il constiuie logistica proasta si costurile foarte mari pentru a produce un automobil, in contextul folosirii de componente importate.

De exemplu, costa cu 10.000 de dolari mai mult sa cumperi un Buick Regal produs in China decat in Statele Unite.

Optimisti sau pesimisti, nu conteaza. Ceea ce conteaza este ca mai devreme sau mai tarziu va deveni chiar un titlu de glorie sa conduci un automobil pe care scrie "Made in China."