Potrivit specialistilor, exista varii motive care au determinat aceasta schimbare din industria ambalajelor. Unele companii doresc sa micsoreze marimea ambalajelor si, prin aceasta, sa-si reduca impactul nefast asupra mediului inconjurator. Mai mult, schimbarea design-ului ambalajelor este o modalitate foarte eficienta si putin costisitoare pentru a transmite ideea de nou posibilului cumparator.

Daca in anii '90, un model de ambalaj era folosit chiar si timp de 7 ani, astazi, specialistii in marketing considera ca perioada medie de “viata” a unuia este de maxim 2 ani. “Mass-media este din ce in ce mai fragmentata, iar noua ne vine tot mai greu sa gasim un public atent pentru spot-urile publicitare de la televizor. In schimb, un ambalaj poate sa le ofere toate informatiile de care au nevoie intr-o forma atractiva”, crede Jerry Kathman, directorul executiv al LPK, o agentie de brand management.

De asemenea, cumparatorii s-au obisnuit sa priveasca ambalajele aspectuoase, ademenitoare, design-ul acestora devenind principala preocupare in strategiile de marketing. “Consumatorii cauta noul”, este de parere Kimberly Drosos, director al departamentului de dezvoltare a ambalajului in cadrul Unilever, America de Nord. Recent, compania a lansat un nou ambalaj pentru gelurile de dus Axe, acesta semanand cu joystick-ul pentru jocurile video.

Citeste si:

Mari companii americane fac deja cercetari pentru a incerca sa insereze un microcip si un minidifuzor in interiorul unui ambalaj. Aceasta ideea s-ar putea dovedi folositoare mai ales in cazul gigantilor din industia produselor de larg consum, noua tehnologie permitand unui anume produs sa faca publicitate altuia, apartinang aceleiasi companii. Pe masura ce costurile de implementare a proiectului vor scadea, consumatorii vor vedea pe rafturile magazinelor din ce in ce mai multe produse care “vorbesc”.

Unii specialisti se declara sceptici in ceea ce priveste aceasta initiativa. ”Daca mergi de-a lungul rafturilor dintr-un supermarket si fiecare ambalaj incepe sa tipe la tine, atunci vei avea parte de o experienta foarte neplacuta. Insa, daca marile brand-uri vor folosi aceasta noua tehnologie in mod intelept, noul ambalaj s-ar putea dovedi foarte puternic in atragerea de clienti”, este de parere Tracy Lovatt, director de planificare behaviorista pentru agentia de publicitate BBDO.

In ultimii 100 de ani, Pepsi a schimbat doar de 10 ori aspectul sticlelor si al ambalajelor. Numai anul acesta, marele producator de bauturi carbogazoase a inceput sa inoveze design-ul ambalajelor la fiecare luna. In plus, corporatia americana planuieste ca, in termen de cativa ani, consumatorii sa poata cumpara sticle cu racoritoare care sa degaje tot felul de arome atunci cand sunt deschise. Strategia vizeaza publicul tanar, care acorda o tot mai putina atentie modalitatilor conventionale de a face publicitate. Deocamdata, Pepsi a ales sa observe reactiile consumatorilor, lansand ambalaje din aluminiu cu desene gen graffiti pentru bautura racoritoare Mountain Dew, acestea fiind schimbate de 12 ori in mai putin de 6 luni.