O decizie privind alegerea grupului german RWE drept al saselea partener in cadrul proiectului Nabucco era asteptata in cursul acestei saptamani de la monopolul turcesc al conductelor de transport de hidrocarburi, Botas, actionar in proiectul Nabucco, relateaza NewsIn.

Proiectul Nabucco, in valoare de cinci miliarde euro, menit a transporta gaze naturale din Marea Caspica prin Turcia si Balcani catre Austria, este o initiativa a Uniunii Europene menite a reduce dependenta de importurile din Rusia.

Expertii se asteapta ca cererea europeana de gaze naturale sa creasca substantial in anii ce vor urma, ceea ce va spori dependenta Europei de importuri, deoarece productia zacamintelor europene este in scadere.

Presedintele rus Vladimir Putin a semnat la sfarsitul saptamanii trecute un acord cu Bulgaria prin care statul bulgar devenea partener al proiectului de gazoduct South Stream, in valoare de 10 miliarde euro, vazut ca rival al proiectului Nabucco.

Compania turca Botas a intarziat alegerea celui de-al saselea partener al consortiului peentru a rezolva o serie de probleme administrative.

Citeste si:

Cele cinci state deja asociate la proiectul Nabucco (Turcia, Romania, Bulgaria, Ungaria si Austria) cautau un al saselea partener pentru a construi gazoductul lung de 3.300 km, ce porneste din Marea Caspica si evita Rusia, pana in anul 2012.

La inceputul anului trecut, un responsabil turc a declarat pentru Reuters ca Turcia a suspendat discutiile cu Gaz de France privind posibilitatea ca grupul francez sa devina partener al proiectului Nabucco, la scurt timp dupa ce Franta a votat o lege prin care transforma intr-o ofensa cu implicatii juridice negarea existentei genocidului armenilor de catre autoritatile turce din perioada Primului Razboi Mondial.

Turcia neaga faptul ca autoritatile Imperiului Otoman ar fi comis un genocid sistematic asupra unui numar de 1,5 milioane de armeni in cursul Primului Razboi Mondial si a amenintat ca va lua masuri punitive impotriva acelor state care adopta o legislatie asemanatoare celei franceze.

Cele cinci companii semnatare ale proiectului de conducta - OMV (Austria), MOL (Ungaria), Transgaz (Romania), Bulgargaz (Bulgaria) si Botas (Turcia) - au amanat mult timp alegerea celui de-al saselea partener, ce a depins mult de o serie de evolutii politice.