De ieri se gaseste oficial pe piata noul Matiz coreean. Reprezentanta General Motors Romania va comercializa automobilul de clasa mini sub denumirea de Chevrolet Spark. Noua generatie a modelului Matiz a fost prezentata oficial in martie 2005 la Salonul auto de la Geneva, GM anuntand ca denumirea comerciala pe pietele unde mai se comercializeaza si vechiul Matiz va fi Chevrolet Spark. General Motors a preluat in urma cu trei ani compania sud-coreeana Daewoo, aflata in faliment. Uzinele Daewoo din Europa (Polonia si Romania) nu au fost preluate, dar au primit licenta pentru producerea unor marci: Matiz, Cielo, Nubira.

Intre timp, uzina coreeana a inceput fabricarea unor noi modele sub licenta General Motors: Lacetti, Nubira, Evanda, ultimul pe lista fiind noul Matiz. Astfel s-a ajuns ca in prezent, Daewoo Romania sa fie concurata pe piata autohtona chiar de produsele GM Daewoo, lansate oficial in Romania sub denumirea Chevrolet, la sfarsitul anului 2003, autoturismele fiind produse de fostele fabrici Daewoo cumparate de GM.

Spark va concura in Romania si varul sau mai batran Daewoo Matiz produs la Craiova, unul dintre cele mai populare autoturisme de oras pe piata autohtona. Daewoo Matiz a fost lansat in Romania in anul 1999 si s-a impus rapid pe piata, reusind in scurt timp sa depaseasca modelul Tico din punct de vedere al vanzarilor. Mai mult, pentru Daewoo Automobile Romania, Matiz a fost si vedeta incontestabila a exportului de autoturisme catre diverse tari din Europa (Slovenia, Bulgaria, Slovacia, Croatia, Ungaria, Macedonia) si Asia. De cativa ani, Daewoo Matiz este cea mai bine vanduta masina din clasa sa (clasa mini) pe piata romaneasca, stabilind un record anul trecut cand s-au vandut 19.960 de unitati. Matiz nu a mai suferit modificari in cei sase ani de la lansare, doar ca respecta in prezent normele de poluare Euro III. Argumentul pentru care romanii au cumparat acest model este, in opinia specialistilor, pretul scazut si dimensiunile masinii care il fac ideal pentru marile orase, atat din punctul de vedere al modului in care se descurca in trafic, dar mai ales al parcarii.Aceasta in ciuda faptului ca Matizul este un mare consumator de benzina : 8-9,5 litri la 100 de kilometri.

Desi la lansare s-au spus numai lucruri bune despre Spark, specialistii din domeniul auto nu sunt incantati de el. Ei spun ca motorul a ramas destul de gurmand si ca gama de motorizari este una redusa. Pe langa motorul de 800 cmc, prezent si pe Matizul fabricat la Craiova, Spark ofera si un motor de 1.000 cmc, care nu ofera prea multe diferente din punct de vedere dinamic fata de cel de 800 cmc.

Si totusi exista sanse ca Matizul coreean sa se impuna in fata varul sau romanesc. Aceasta deoarece lansarea Chevrolet Spark are loc intr-un moment dificil pentru uzina de la Craiova. Vanzarile de autovehicule Daewoo pe piata romaneasca au scazut in luna mai sub nivelul celor de la Renault, producatorul craiovean fiind astfel detronat din pozitia a doua, pe care a ocupat-o mai multi ani.

Rezultatele bune de vanzari ale Daewoo Romania au aparut dupa falimentul Daewoo Coreea, datorita unei politici adecvate de preturi.

Uzina de la Craiova poate sa produca masini sub licenta Daewoo pana in octombrie. Guvernele din ultimii trei ani au tot afirmat ca vor gasi solutii ca uzina de la Craiova sa nu intre in faliment, dar nu s-a realizat nimic concret pana in prezent. Chiar s-a afirmat ca General Motors este interesata de fabrica craioveana. Lucru care nu este crezut de specialistii auto, care nu sunt convinsi ca gigantul american va prelua Craiova, in conditiile in care s-au anuntat concederi masive la uzinele din Statele Unite si Europa.

Spark-ul este mai scump

Pretul Spark-ului este unul mai mare decat al Matiz-ului. Spark-ul se comercializeaza cu preturi intre 7.850 si 10.640 euro, cu toate taxele incluse. Pretul mare se datoreaza taxelor vamale de 30% impuse pentru masinile importante din afara UE. Matizul romanesc se comercializeaza cu preturi intre 5.299 si 7.799 euro. Variantele cele mai ieftine de Matiz si Spark nu contin prea multe dotari de serie, fiind modele economice. In schimb, cea mai scumpa varianta de Matiz are aer conditionat, ABS, servodirectie, airbag sofer. Chevrolet Spark in varianta cea mai scumpa are in plus fata de Matiz airbag pasager dreapta.