Aceasta decizie permite extinderea prevederilor deja introduse in legislatia fiscala la inceputul acestui an. Astfel, prin derogare de la Directiva 2006/112/CE privind TVA, Consiliul UE a autorizat Romania in data de 26 aprilie sa limiteze la jumatate dreptul de a deduce TVA pentru achizitia locala si intracomunitara, import, inchiriere si leasing de vehiculele rutiere motorizate cu o greutate de maximum 3.500 de kilograme si cel mult 9 scaune de pasageri, precum si pentru combustibil si cheltuieli aferente.

„Motivul invocat de autoritatile romane pentru implementarea acestei limitari a dreptului de deducere se refera la dificultatea identificarii scopului pentru care sunt utilizate autoturismele, respectiv in scopuri profesionale sau in scop personal. In acest sens, rata de 50% a fost considerata justificabila pentru a limita dreptul de deducere al TVA atat la achizitionarea autovehiculelor, cat si pentru costurile privind serviciile de reparatii, piese de schimb si combustibil”, spune Vlad Boeriu, manager Deloitte Tax

Limitarea dreptului de deducere la 50% a fost implementata in legislatia romana inca de la 1 ianuarie 2012, doar pentru achizitia de vehicule destinate transportului de pasageri si pentru combustibilul destinat utilizarii lor.

Prin decizia de la finele lunii aprilie, Consiliul UE a validat practic aceste masuri deja introduse si a creat posibilitatea extinderii acestor restrictii si pentru alte segmente, cum ar fi leasingul, inchirierea sau serviciile de reparatii auto, precum si pentru achizitii de piese si consumabile.

De mentionat ca decizia Consiliului nu va afecta activitatea firmelor de taxi, vanzari, interventii, reparatii, paza si curierat, care utilizeaza vehiculele in scopul afacerii si isi vor putea deduce integral in continuare TVA-ul aferent costuri. Ca si in anul precedent, aceste exceptii vor fi mentinute.

„Noile prevederi pot creste costul companiilor cu TVA aferenta operatiunilor mentionate mai sus, insa impactul cel mai puternic va fi asupra achizitiilor de autovehicule in leasing”, continua Vlad Boeriu. „Pana in prezent, multe firme au preferat achizitia de autovehicule in leasing in detrimentul achizitiei integrale, special pentru a deduce TVA-ul integral”.

Citeste si:

Spre deosebire de achizitia integrala a unui autoturism, pentru care companiile au drept de deducere doar pentru 50% din TVA aferenta, pentru achizitiile in leasing firmele isi deduc TVA pentru intreaga suma (respectiv TVA aferenta ratelor lunare de leasing), mai putin valoarea reziduala platita la final.

Daca aceasta restrictie va deveni aplicabila prin modificarea Codului Fiscal, achizitia in leasing a unui autoturism nu va mai reprezenta un avantaj din punct de vedere al TVA pentru companiile beneficiare, acestea inregistrand un cost suplimentar de 50% cu TVA nedeductibil.

Aceasta limitare a dreptului de deducere al TVA nu va afecta cheltuielile companiilor de leasing in legatura cu autoturismele achizitionate pentru a fi revandute sau intretinerea parcului auto detinut de acestea. Cu toate acestea, vanzarile companiilor de leasing pot fi afectate de interesul mai scazut al cumparatorilor, tocmai datorita acestor restrictii de deductibilitate.

Mai mult, in ceea ce priveste contractele de leasing in derulare, societatile beneficiare se afla in situatia de a nu mai putea sa deduca in totalitate TVA aferenta ratelor de leasing pentru autoturismele deja contractate si astfel sa conduca la decizia de renuntare la aceste contracte.

Ramane de vazut daca autoritatile vor decide extinderea limitarii conform aprobarii emise de Consiliul UE sau vor pastra actualele prevederi din Codul Fiscal.

Deloitte Tax furnizeaza asistenta companiilor locale si internationale in diverse aspecte – consultanta strategica in domeniul fiscal, planificare fiscala internationala, impozite directe, revizii fiscale, fuziuni si achizitii, stabilirea preturilor de transfer, impozite indirecte, servicii de detasare internationala, alerte fiscale, servicii de contabilitate si salarizare.