Astfel, atmosfera politica si opinia publica au un impact direct asupra operatiunilor companiilor: 60% dintre companiile multinationale au inregistrat o intensificare vizibila a controalelor din partea autoritatilor fiscale in ultimul an, iar 70% dintre respondenti au remarcat o atentie sporita acordata de autoritati elementelor de substanta in tranzactiile acestor companii, pe langa verificarile de rutina si de forma. “Practic, autoritatile fiscale din toate tarile se concentreaza acum mult mai mult pe ce se intampla in realitate, pe substanta tranzactiilor, versus pe ce se prevede a se intampla in contracte, care pot reprezenta doar formal o tranzactie”, declara Angela Rosca, Managing Partner Taxhouse - Taxand Romania.

De asemenea, Taxhouse-Taxand Romania a identificat principalele provocari pe care marile companii multinationale le vor intampina in anul 2015.

"Traversam o perioada tumultuoasa, cu modificari importante in sistemele de fiscalitate la nivel international, iar companiile trebuie sa se adapteze la un mediu de business international in schimbare accelerata. Exista inca incertitudini si neclaritati in aria de reglementare a taxelor, iar impactul se resimte puternic si asupra filialelor romanesti ale companiilor multinationale, ale caror operatiuni locale sunt si vor fi influentate atat de schimbarile legislative internationale, cat si de cele locale. Un prim exemplu este cel legat de schimbul automat de informatii fiscale la nivel international, implementat deja in legislatia romaneasca, iar un altul e legat, spre exemplu, de aparitia noului Cod Fiscal si a celui de Procedura Fiscala, in 2015", a declarat Angela Rosca.

• Noua ordine mondiala : multinationalelor le va fi tot mai greu sa transfere profiturile dintr-o tara in alta, in goana dupa fiscalitate redusa

Reglementarile internationale BEPS (« Base erosion and profit shifting ») introduse recent de OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) in ceea ce priveste profiturile multinationalelor, cu scopul de a limita strategiile de reducere a bazei de profit impozabile recunoscute in diverse tari, sunt privite cu rezerve de directorii financiari ai corporatiilor. Acestia nu sunt convinsi ca initiativele de reglementare BEPS vor reusi sa creeze un sistem international de taxare sustenabil, desi 80% dintre respondenti considera necesare reforme majore in sistemul actual de impozitare la nivel global.

Raportarea « country-by-country » de completare a dosarului preturilor de transfer la nivel de tara in cazul multinationalelor ramane cea mai contestata arie a initiativei BEPS, companiile fiind ingrijorate de potentiale probleme de confidentialitate a datelor si informatiilor strategice, dificultatea prezentarii acestor informatii in dosarele lor de preturi de transfer, precum si de costul ridicat al acestei noi cerinte de documentare.

• Impozitarea tranzactiilor transfrontaliere continua sa le dea dureri de cap multinationalelor

Preturile de transfer au fost considerate zona care creeaza cele mai multe probleme directorilor financiari, precum si subiectul care a atras cel mai mult atentia autoritatilor si a opiniei publice. Preturile de transfer se refera la preturile practicate pentru bunuri si servicii, percepute intre companii din cadrul aceluiasi grup sau detinute/controlate in comun, si care sunt adesea o zona gri, in care plafoanele impuse de autoritatile fiscale pot deveni arbitrare sau insuficient intelese si dificil de implementat in practica. Pe de alta parte, aceasta arie e de un real interes in jocul mondial al alocarii profiturilor in tarile in care se adauga efectiv valoare pe lantul de productie-distributie.

• Concurenta intensa intre tari pentru a atrage investitorii. Romania se inscrie in cursa.

83% dintre respondenti considera ca in urmatorii 5 ani concurenta dintre state, prin intermediul impozitarii, va creste. In multe cazuri, desi statele introduc reglementari din ce in ce mai stricte in verificarea practicilor fiscale ale companiilor, aceleasi tari iau masuri compensatorii pentru a se asigura ca raman totusi destinatii atragatoare pentru investitori. Astfel, concurenta intre tari, prin intermediul sistemelor de impozit pe profit, este si devine tot mai stransa.

"Si Romania este prinsa la mijloc in aceasta competitie acerba. Ministerul de Finante pregateste un nou Cod Fiscal, prin intermediul caruia speram ca se vor genera oportunitati de atragere a cat mai multor proiecte de noi investitii internationale, care pot contribui la relansarea economica. Impozitul pe profit de 16% este atractiv, insa nu mai e singular in regiune si avem concurenta din aceasta perspectiva, chiar si cu tari din vestul Europei. Trebuie asadar sa ne straduim sa fim mai inventivi si sa gandim noi metode de incurajare si atragere de investitii in anumite sectoare – de pilda cel IT&C sau cel al cercetarii-dezvoltarii, al agriculturii, etc.– sectoare care au demonstrat déjà ca sunt fundamentale pentru cresterea Romaniei si ca fac parte dintr-o strategie nationala mai larga. In acelasi timp, trebuie sa ne folosim de prevederile noului Cod Fiscal si Cod de Procedura Fiscala pentru a proteja companiile care opereaza in Romania, pentru a le oferi un cadru egal si corect de operare si a le asigura un minim « confort » in care sa devina cat mai competitive si mai profitabile pe termen lung", considera Angela Rosca