Cu un numar de peste 1000 de retele de francizori, 45.000 de magazine si mai bine de 40% din numarul de francize realizate doar in ultimii zece ani, Franta devine lider in Europa in domeniul francizelor.

Multiplicarea noilor retele, creativitatea dar si o explozie a serviciilor, au influentat in mod pozitiv dezvoltarea acestui sector.

“Ceea ce seduce in acest sector, este chiar aspectul crearii unei noi companii care beneficiaza insa de securitate”, a afirmat Marie – Christine Bel, responsabil de recrutarea de noi francizati in cadrul grupului Le Dulf, ce are in componenta sa Brioche Dorée, Pizza del Arte, Caffe del Arte si Fournil de Pierre.

In 2006, Brioche Dorée numara 112 francize, in timp ce Pizza del Arte avea saptezeci si noua. Pentru 2007 numarul estimat al noilor deschideri este de 70.

Compania Speedy, care detine deja 120 de francize in Franta, a estimat pentru 2007 un numar de aproximativ douazeci de deschideri.

Reteaua imobiliara Avis-Immobilier, detine in Franta 210 agentii, iar in 2006 a reusit sa deschida cincizeci de magazine. Pentru 2007 numarul estimat de deschideri este tot de cincizeci. “Obiectivul stabilit pentru anul 2008 este de 300 de agentii”, a declarat Ruben Aguilera, director de vanzari si dezvoltare al Avis-Immobilier.

Cine sunt “francizatii”?

Potrivit, specialistilor, francizatii sunt cei care vor sa incerce experienta de a cumpara o franciza nu au neaparat experienta in domeniul comertului si isi doresc sa dea o noua semnificatie parcursului profesional.

Franck Berthouloux explica ca, de obicei cei care “vin la Avis-Immobilier au o varsta cuprinsa intre 25 si 65 de ani. Majoritatea au fost inainte antreprenori si vin deja cu un plan in minte pentru a deschide mai multe agentii de exemplu.” O tendinta asemenatoare este observata si in cazul companiei Speedy, unde aproape 40% din cei care vin pentru a obtine o franciza nu au experienta in domeniul automobilelor. “De aproape zece ani, primesc persoane care vin nu pentru a avea un loc de munca ci pentru a-si fonda propria companie”, a declarat pentru Speedy Lionel Haberle.

Citeste si:

Un alt factor important pentru cei care acorda francize este acela ca potentialii “francizati” trebuie sa fie pasionati de produsele companiei respective, intrucat acest lucru face diferenta.

Intre francizor si francizat se creeaza o relatie de parteneriat. Cel francizat trebuie sa se incadreze insa si in anumite norme si sa nu aiba dorinta de a revolutiona totul. Marele avantaj in acest caz este faptul ca de-a lungul crearii unei companii cel francizat va beneficia de sprijinul francizorului, iar greutatile intampinate le va depasi cu ajutorul acestuia.

Dupa alegerea unui potential francizat urmatorul pas este de a-i oferi acestuia un training, cu o durata medie de cinci sau sase saptamani. La sfarsitul acestei perioade de formare, o comisie din cadrul companiei isi rezerva dreptul de a refuza un “francizat”.

Grupul Le Duff de exemplu a ales o perioada de formare de unsprezece saptamani, dintre care opt pe teren in cadrul unui restaurant si trei saptamani pentru teorie, in cadrul propriului centru de formare situat la Montparnasse. “Francizatii au la dispozitie mai multe materiale de formare, pe suport electronic, astfel incat isi pot forma singuri echipele pe teren”, a explicat Marie – Christine Bel.

Dupa ce obtine dreptul de a deschide propria sa companie, “francizatul” beneficiaza in continuare de suportul logistic al francizorului. Munca sa este evaluata la un anumit interval de timp de consilieri ce vin din partea francizorului.

Procentul de reusita in cazul acestor companii este de 90%. Gradul de reusita este influentat si de faptul ca relatia dintre “francizor – francizat” nu este una ierarhica, ci o relatie intre doi parteneri egali. Marele avantaj fata de crearea unei companii pe cont propriu, il reprezinta anii de experienta pe care francizorul ii detine, cat si suportul logistic pe care acesta il poate oferi fiecarui “francizat”.

Pretul unei francize poate fi de minim 120 de euro si poate ajunge la o suma de maxim 850.000 de euro. Aportul personal depinde insa de fiecare francizor. Poate fi de 50.000 de euro sau sa reprezinte 25% din valoarea francizei asa cum se intampla in cazul grupului Le Duff.