“Un shopping mall de creativitate”, astfel descrie Singapore, Cristian "Kit" Paul, un alt fondator al Brandient.

De altfel, Cristian "Kit" Paul este si cel care a sustinut ca agentia romaneasca sa aiba un birou in Singapore pentru ca in urma cu zece ani el a lucrat ca freelancer in aceasta zona. Practic, ideea deschiderii unei filiale in aceasta regiune a Asiei a fost in mintea celor trei fondatori Brandient (sotii Aneta si Mihai Bogdan si Cristian “Kit” Paul) inca de la infiintarea agentiei in 2002.

Iar, alegerea acestei tari pentru extinderea companiei romanesti pare sa fi fost o decizie destul de simpla. Pentru ca daca multi sa gandesc ca aceasta tara este departe de Romania (la aproximativ 9.000 de km, mai mult decat de la Bucuresti la New York), in schimb pentru Brandient ar putea insemna sa lucreze pentru clienti din China si intreaga Asie de Sud-Est.

“Singapore este un oras-stat foarte avansat, un hub creativ pentru Asia, cu limba engleza ca limba oficiala, foarte primitor cu orice afacere si investitie straina, cu un guvern supereficient si liber de coruptie. De altfel, Singapore se claseaza pe primul/primele locuri in diverse clasamente mondiale privind mediul de business, calitatea vietii etc. Am evaluat oarecum si varianta China (Shanghai), care te plaseaza chiar in interiorul unei piete imense, dar mediul mai putin prietenos pentru business si bariera limbii ne-au dirijat spre Singapore”, explica Mihai Bogdan, cofondator si director financiar al agentiei.

Pe langa faptul ca piata de branding din Singapore este mult mai dezvoltata si mai competitiva fata de cea din Europa de Est, autoritarile din zona sunt foarte interesate sa atraga noi investitori.

“Este o preocupare insistenta a guvernului local pentru incurajarea designului si a creativitatii, care se traduce in politici concrete de sprijinire a industriilor creative si la incurajarea oricarui jucator international sa vina si sa imbogateasca oferta locala”, mai spune managerul.

In schimb, unul dintre dezavantaje, este faptul ca viata in Singapore este una foarte scumpa.

Biroul Brandient din Singapore va fi operational complet in urmatoarele cateva luni, deocamdata pentru acesta lucrand doar un director de new business. De asemenea, compania se pregateste sa angajeze un director de creatie care sa fie din regiune.

“Intre timp facem naveta cu randul, din fericire contactele pe care le avem sunt incurajatoare”, spune Bogdan.

Compania nu are clienti inca, dar, deocamdata, acest lucru nu este o problema. Oficialul Brandient spune ca ar putea dura chiar si pana la jumatate de an sau un an pana la castigarea primilor clienti.

“Vrem sa ne stabilim acolo, nu sa avem doar un proiect. Iar acest lucru inseamna o perioada mai lunga in care iti faci intrarea.Clientii din Singapore sunt interesati de calitate, nu de cel mai mic pret. Este o competitie foarte mare, dar acest lucru are ca avantaj faptul ca nu mai suntem perceputi ca fiind cei mai scumpi”, explica directorul financiar al Brandient.

Printre elementele pe care se bazeaza agentia pentru castigarea de clienti pe piata asiatica se numara faptul ca are experienta de lucru in conditii de piata nu intotdeauna favorabile, dar mai ales experienta antreprenoriala.

“Cine a lucrat cu firme occidentale, vestice de branding - iar noi am lucrat- stie ca acestea nu-si permit acest tip de abordare, sunt mai procedurale si mai pragmatice, si, astfel, mai putin utile unor antreprenori din pietele emergente”, explica cofondatorul Brandient.

Vor sa atraga un nou investitor

Citeste si:

Pentru ca extinderea pe o alta piata inseamna sa ai timp, dar mai ales bani, cei trei fondatori ai agentiei de branding sunt in prezent in discutii cu “eventuali parteneri si investitori” care sa sustine dezvoltarea companiei.

Actionarii Brandient sunt: Aneta Bogdan (32,45%), Romulus Mihail Bogdan (23,44%), Cristian Paul (23,35%), Tatiana Malacopol (9,8%), Eric Florin Chis (5,97%) si Petre Cristian (4,99%). Tatiana Malacopol si Eric Chis, fost vicepresedinte in cadrul grupului Rompetrol, au intrat in actionariatul companiei in 2005, investitiile celor doi fiind de tip “business angel”.

De altfel, fondatorii agentiei au mai avut negocieri in 2008 pentru atragerea in actionariat a WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare la nivel global, dar criza a dus la incheierea discutiilor.

Astfel, conducerea companiei isi doreste sa atraga acum un investitor flexibil care sa ajute agentia sa se dezvolte rapid, pentru anul viitor fiind luata in considerare deschiderea unui noi filiale ”intr-o zona foarte emergenta pe o piata vestica”.

“Nu va fi in Europa. Probabil in SUA, chiar in Silicon Valley. Dar acest lucru este deocamdata la nivelul la care era in urma cu doi ani biroul din Singapore, adica la stadiul de idee”, explica directorul financiar al Brandient.

Silicon Valley este o piata atractiva pentru Brandient pentru ca aceasta o zona cu foarte multi antreprenori, iar, pe de alta parte, domeniul tehnologiei este unul pentru care " fondatorii agentiei au apetenta", mai spune Bogdan. De exemplu, inainte de a infiinta Brandient, Aneta Bogdan a fost timp de sase ani director de marketing si comunicare al Connex (in prezent Vodafone Romania), construind practic acest brand de telefonie mobila.

In acelasi timp, agentia are experienta recenta a rebrandingului BitDefender, cel mai mare producator romanesc de software de securitate informatica, o companie care in ultimii ani s-a extins la nivel global si care are peste 400 de milioane de utilizatori in toata lumea. De altfel, si BitDefender are un birou in Silicon Valley, in orasul Santa Clara.

Venituri similare cu cele din 2010

Cat priveste evolutia Brandient pe piata locala, Mihai Bogdan spune ca anul acesta compania a avut proiecte mari si multe, dar veniturile vor fi similare cu cele din 2010, cand au fost in jurul a 675.000 de euro. Principalul motiv este faptul ca serviciile au ajuns sa fie si cu 30% mai ieftine fata de preturile pe care le practica agentia in general.

“In acest moment, pe piata serviciilor profesionale de consultanta si design este tot mai dificil sa practici <<price premiumness>>. Pentru 2012, nu ne facem planuri prea detaliate, data fiind volatilitatea situatiei economice, dar anul viitor il vedem ca pe unul hotarator pentru noi. Un eventual parteneriat cu un investitor pana la inceputul anului 2012 va mari viteza cu care vom realiza toate acestea”, afirma Bogdan.

Ce inseamna ca 2012 va fi un an hotarator pentru Brandient?

“Este, pe de o parte, efortul foarte mare de a dezvolta biroul din Singapore, care ne va ocupa cea mai mare parte a anului, pe de alta parte, fortarea reluarii cresterii firmei in Romania, si, doar daca ne mai ramane timp si suflu, decizia de a deschide un birou intr-o zona foarte emergenta pe o piata vestica, cu care cochetam deja”, mai spune Bogdan.