“Suntem in acelasi set de obiective in care eram acum cinci ani cand am preluat grupul. Atunci ne doream ca in sapte, opt, noua ani sa fim numarul unu. Ceea ce inseamna ca daca pana acum au trecut cinci ani ne dorim ca in urmatorii doi, trei sa fim un grup foarte puternic, cum de altfel si este Omnicom Media Group in lume”, spune Carmen Tanasie (foto), directorul general al grupului cu afaceri de circa 31 de milioane de euro anul trecut.

Ea adauga ca momentan businessul din Romania a adus pe piata locala nici un sfert din resursele pe care grupul le are la nivel mondial, dar ca in urmatorii ani vor fi lansate noi agentii. Momentul infiintarii acestora depinde insa si de nivelul de educatie al pietei locale de comunicare.

In anii urmatori vor lansa agentii noi

“Avem foarte multe companii pe care noi nici nu le-am adus in Romania, pe de o parte pentru ca unele piete nu sunt inca formate, dar, pe de alta parte, trebuie sa ii si dai grupului timpul sa respire, sa creasca. Dar in anii care vor urma vom aduce noi branduri. Nu pot spune daca se va intampla anul viitor, dar vom continua sa facem asta. Insa este nevoie ca piata sa creasca, sa fie mai educata. Deocamdata nu putem accesa anumite servicii pentru ca sunt prea specializate pentru piata noastra”, afirma Tanasie.

Omnicom Media Group Romania are 46 de angajati si cuprinde agentiile de media OMD si PHD si diviziile Fuse (comunicare prin continut) si Media Digital (divizie de online). Dintre acestea, cel mai mare business este derulat de OMD, care anul trecut a avut afaceri de circa 29,9 milioane de euro.

In prezent, grupul lucreaza pentru peste 30 de clienti, printre acestia numarandu-se Dacia Renault, McDonald's, Walmark si Citroen. Pe de alta parte, in acest an Omnicom Media Group a castigat clienti precum Mars Wrigley, Barila, Duraziv, AXN si a incetat colaboararea cu Vodafone, companie pentru care lucra de la inceputul lui 2010.

“A fost un an tumultos, cu foarte multe realizari, dar si cu stres care ne-a adus provocari, dar am iesit mai puternici decat eram la inceputul anului si decat eram anul trecut”, afirma Carmen Tanasie.

Printre realizarile din acest an se numara crearea primei reclame live care a fost difuzata pe televiziune si internet (pentru Bergenbier) , desfasurarea unui proiect de marketing sportiv pentru Petrolul Ploiesti si reluarea proiectului Fabrica de Masini pentru Dacia, acesta fiind primul joc creat online in Romania pentru un brand romanesc.

Pe de alta parte, dupa ce timp de un an si jumatate OMD Romania a gestionat contul de media al Vodafone, din octombrie operatorul de telecomunicatii a hotarat sa lucreze din nou cu agentia de media Universal McCann, parte a grupului McCann Erickson. OMD castigase contul Vodafone, estimat la peste zece milioane de euro, in ianuarie anul trecut ca urmare a unei licitatii la nivel international.

Tanasie: Plecarea Vodafone ne influenteaza doar daca ne vom lasa noi influentati

“Nu ne influenteaza plecarea Vodafone. Acesta este stilul de viata al agentiilor. Ne influenteaza in masura in care vrem noi sa ne lasam influentati. In viata oricarei agentii de media si de creatie exista un asa numit efect de armonica. Adica acum castigi un cont si cresti si, dupa aceea, poti sa-l pierzi mai ales daca esti intr-o retea mare. Pentru ca se muta conturile", spune ea.

Ea spune ca in general ciclul de viata al unui cont intr-o agentie este in jur de trei, patru ani.

"Am fost inainte mult mai mici, ne-am facut mai mari, acum cred ca o sa fim constanti si apoi iar o sa crestem. Noi avem potential de crestere si nu imi fac o problema din acest lucru. In grup avem doua agentii, una abia am lansat-o (n.red. PHD) si este pe crestere. Avem foarte mult licitatii in asteptare. Pierderea clientului Vodafone nu ma impiedica sa merg mai departe”, explica Tanasie.

Citeste si:

Ea ofera ca exemplu situatia in care la inceputul lui 2006 McCann Erickson a pierdut conturile de media ale L’Oreal si Nestle acestea fiind castigate de agentia Zenith Media, lucru care nu a influentat negativ evolutia companiei.

Managerul nu da cifre despre evolutia grupului in acest an sau anul viitor, dar se asteapta ca in 2012 acesta sa creasca, chiar daca majoritatea clientilor isi reduc bugetele.

Focus pe comunicare prin continut

Pentru a-si majora businessul unul dintre domeniile pe care grupul va pune accentul este comunicarea prin continut. In prezent, Fuse lucreaza pentru astfel de proiecte pentru 12-15 clienti.

Daca in privinta businessului pe care il conduce este optimista, in schimb, in ceea ce priveste evolutia bugetelor de publicitate pentru anul viitor, Carmen Tanasie preconizeaza ca acestea vor stagna sau vor scadea cu pana la 5%.

“Primele estimari arata un minus in jur de 5-10% anul acesta. Clientii si-au redus bugetele substantial incepand cu luna august: unii cu 90%, altii cu cel putin 30-40%. In general, in septembrie incep campaniile mai puternice si atunci ne-am trezit ca unii clienti au zis stop. Pentru 2012 primele noastre discutii cu clientii nu sunt neaparat optimiste, sunt precaute. In cel mai fericit caz vorbim de bugete identice, nu de cresteri de bugete. Iar unii dintre ei au in continuare taieri dramatice. Cel putin majoritatea clientilor nostri in zona aceasta se uita. Dar cu observatia ca daca vor simti un oarecare reviriment vor reveni si ei cu investitii”, explica managerul .

Ea adauga ca in prezent o scadere dramatica inseamna orice diminuare a bugetelor de peste 15-20%.

Ce spune despre:

Clienti si munca de agentie

"Clientii au devenit tot mai exigenti, iar munca s-a complicat. In televiziune, acum patru ani erau 33 de statii TV si acum sunt 53. In urma cu patru ani faceai un plan de media cu 12-15 statii, in cazuri rare aveai 20. Acum pentru un plan media folosesti in medie 25-30 de statii si le actualizezi in fiecare zi. Verifici spot cu spot 30 de statii. Este o munca imensa si sunt aceiasi oameni. Noi am optimizat instrumentele, softurile, fluxurile de lucru, dar este aceeasi munca.

Deci clientii vor tot mai mult, dar nu prea mai avem din ce sa platim si cumva munca agentiei a inceput sa fie usor discountata. Ca sa nu spun ca in unele cazuri suntem discountati complet pentru ca exista practica aceasta in piata in care te duci la pitch-uri si castigi oferind comision zero".

Anul viitor ar fi un an in care sa ne reasezam putin propriile valori si in care sa le explicam mai mult clientilor bucataria noastra interna, investitiile si eforturile pe care le facem. Ar trebui sa le spunem clientilor ca munca noastra are valoare si ca oamenii care stau pana la ora 10,11, 12 noaptea sa faca actualizare de planuri fac o munca foarte valoroasa care ar trebui apreciata si valorizata asa cum este. Deci comision zero pentru mine nu face sens.

Cred ca acesta este un fenomen care se intampla in toata lumea, in unele tari mai puternic si in altele mai putin. Depinde si de istoria dezvoltarii acestei industrii. Romania este o tara extrem de sofisticata, mult in fata altor tari, iar la noi modelul de business a evoluat foarte rapid, nu neaparat in bine.

Astfel am ajuns sa nu mai fim respectati pentru munca pe care o depunem, sa nu ni se mai recunoasca valoarea muncii. Si noi suntem de vina, pentru ca noi nu am spus la un moment dat stop".