Loviti de mirajul televiziunii, afaceristii romani si-au usurat portofelele de citeva zeci de milioane de euro
Crearea unei televiziuni nu se produce, in Romania, dupa un tipar. De mai bine de zece ani incoace, unii au pornit cu sume mari si au avut rezultate mai putin decit mediocre, altii au preferat varianta mai putin riscanta, investind putin la inceput, dar modernizind continuu. Unii au facut citeva investitii mari, altii au facut multe si mici. Unii au pornit pe cai mari si au sfirsit vinzindu-si postul, intr-o ultima incercare de a-si recupera macar o parte din investitie, in timp ce altii au preferat sa creasca niste pui pe linga o closca profitabila.

Primele experiente

Marele succes al televiziunii comerciale este, incontestabil, PRO TV. Postul, lansat in 1997, a beneficiat de o investitie initiala de numai doua milioane de dolari, dar a reusit sa se impuna datorita unor strategii de marketing extrem de agresive. Marele avantaj al PRO TV a fost piata relativ libera la acel moment, avind de infruntat doar concurenta Tele 7abc si Antena 1.

Norocul PRO TV a fost si ritmul lent in care s-a dezvoltat Antena 1. Pornita initial ca statie locala, televiziunea lui Dan Voiculescu a avut o crestere lenta, dar constanta si in anii care au urmat lansarii PRO TV, ajungind acum sa fie egalul fenomenului Pro.

Pe de alta parte, insa, Tele 7abc a devenit, in doar doi ani de la lansarea din 1994, marea dezamagire a audiovizualului romanesc. Cele 20 de milioane de dolari investiti in aparatura si lansare nu au fost confirmate de o sustinere financiara la fel de puternica, absolut necesara pentru o piata atit de putin dezvoltata. Rarele si neregulatele infuzii de capital, venite din surse care mai de care mai controversate, nu au asigurat supravietuirea postului, despre care, de mai bine de un an de zile, nu se mai aud decit zvonuri.

Pe urmele celor mari

Influenta pe care PRO TV si Antena 1 au ajuns sa o exercite intr-o perioada extrem de scurta a constituit o nada indeajuns de imbietoare pentru altii.

In 1997, Amerom Television, la care actionarul majoritar era Cristian Burci, a lansat Prima TV, adunind o parte dintre vedetele si din personalul PRO TV si Antena 1. Anii care au urmat au dovedit faptul ca noua televiziune fusese infiintata dupa un controversat credit de 18 milioane de dolari pe care firma lui Burci il luase de la Bancorex.

Anul 2001 a adus in Romania inca doua posturi: B1 TV si Realitatea TV. Primul, structurat initial ca un post local pentru zona Capitalei, a incercat, cu pretul citorva milioane de euro, o lansare la nivel national. Chiar si pina in ziua de astazi, singurul produs de succes al televiziunii a fost Nasul lui Radu Moraru. Monotonia audientelor sub 0,5 puncte mai este sparta, uneori, de cite un meci de fotbal din campionatul italian. In ultimele luni, strategii postului s-au orientat catre difuzarea de filme romanesti, ale caror achizitii presupun costuri mult mai mici decit in cazul productiilor straine.

Timp de trei ani, Realitatea TV a insemnat singura televiziune romaneasca de stiri. Cu o investitie initiala de 680.000 de euro si fara concurenta, dezvoltarea sa a fost lenta. Dupa investitii de peste doua milioane de euro in aparatura digitala si o data cu schimbarea conducerii, in 2004, RTV se relanseaza. Profitind de nevoia de informatii a publicului intr-un an electoral, televiziunea se impune si prin asimilarea unor personalitati ale lumii presei.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4630&art=28&cHash=a492b6fd0c

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri