Potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG), publicata in Monitorul Oficial, dupa articolul 29 din Legea audiovizualului actuala, care stabileste conditiile pe care trebuie sa le respecte comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit caruia "orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate", iar orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de acesti intermediari, vor fi "in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul", scrie Mediafax.

"In scopul obtinerii acestei confirmari, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicitatii televizate pentru care solicita ofertele de pret", se mai spune in Ordonanta.

Plata se va face direct catre radiodifuzor de catre beneficiarul final al publicitatii televizate, in baza facturii emise de radiodifuzor catre beneficiar, iar "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate".

De asemenea, Ordonanta prevede ca intermediarii nu pot primi alta plata sau contraprestatie decat "cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".

Orice act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor acestui articol este nul, se mai spune in Ordonanta.

In OUG se mai spune ca Legea audiovizualului este modificata si completata, avand in vedere obiectivele propuse de Guvern "de stimulare a dezvoltarii economiei romanesti", in cadrul carora se inscrie si dezvoltarea pietei audiovizuale din Romania, prin incurajarea productiei locale de televiziune, a investitiilor in programe locale, asigurarea de locuri de munca si dezvoltarea de activitati economice in beneficiul pietei de servicii audiovizuale din Romania.

Un alt obiectiv mentionat in OUG este combaterea "coruptiei manifestate la nivelul achizitiei de spatiulu publicitar media, precum si necesitatea combaterii sistemelor netransparente si anticoncurentiale in acest domeniu, care afecteaza in egala masura activitatea statiilor tv si dreptul publicului la informatii corecte si de calitate".

De asemenea, in OUG se spune ca Executivul a luat in considerare "consecintele negative asupra domeniului audiovizual, derivand din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a coruptiei si a practicilor netransparente in acest domeniu, care s-ar perpetua si s-ar amplifica in cazul neadoptarii urgente a unor reglementari clare menite sa asigure un climat concurential corect si respectarea dreptului publicului roman la productii audiovizuale de calitate".

Licentele radio-TV vor fi acordate doar societatilor fara datorii la stat

CNA va acorda licente audiovizuale de televiziune si radio doar societatilor care la data la care le solicita fac dovada ca nu au restante la bugetul de stat.

Citeste si:

Potrivit ordonantei "procedura si conditiile de eliberare si modificare a licentei audiovizuale se stabilesc prin decizie a Consiliului", iar "solicitantii au obligatia sa depuna declaratii notariale, emise la momentul solicitarii licentei audiovizuale, prin care societatea comerciala care solicita acordarea licentei, precum si fiecare asociat sau actionar care detine o cota mai mare de 20% din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei societati titulare de licenta audiovizuala declara pe propria raspundere daca este investitor sau actionar direct ori indirect la alte societati comerciale de comunicatie audiovizuala, cu precizarea procentului detinut din capitalul social al acestora, precum si sa depuna certificate fiscal din care sa rezulte ca la data solicitarii licentei audiovizuale, societatea care solicita acordarea licentei nu inregistreaza obligatii restante la bugetul de stat".

Prin exceptie de la aceste prevederi "se poate acorda sau modifica licenta in cazul in care societatea inregistreaza obligatii restante la bugetul de stat, dar beneficiaza de inlesniri sau reesalonari la plata acestora". "In aceasta situatie, societatea este obligata sa depuna dovada acordarii acestor facilitati", se mai spune in OUG.

Pana in prezent, potrivit actualei Legi a audiovizualului, nu era necesar ca societatile care solicitau o licenta audiovizuala de la CNA sa faca dovada ca nu au datorii la stat.

Guvernul mai spune ca aceste elemente vizeaza "interesul general public si constituie o situatie extraordinara si de urgenta a carei reglementare nu poate fi amanata".

OUG este semnata de premierul Victor Ponta si contrasemnata de ministrul pentru Societatea Informationala, Dan Nica, de ministrul Finantelor Publice, Daniel Chitoiu, si de ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.

Ordonanta de Urgenta de modificare a Legii audiovizualului este publicata la mai putin de cinci luni de la momentul in care un proiect de OUG care avea acelasi prevederi in cazul intermedierii achizitiei de spatiu publicitar TV si aceleasi prevederi privind acordarea licentelor audiovizuale societatilor fara datorii la stat a fost asupru criticat de International Advertising Association Romania (IAA Romania) si de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania.

La momentul respectiv, IAA Romania a spus, intr-un comunicat remis, ca proiectul de Ordonanta de Urgenta de modificare a Legii audiovizualului "este de natura sa afecteze in mod negativ functionarea normala si competitiva a industriei de marketing, media si comunicare", cerand Guvernului consultari pe acest document.

De asemenea, unii membri ai CNA, intre care Narcisa Iorga, Valentin Jucan, dar si Ioan Onisei, Gelu Trandafir si Mircea Deaca (ultimii trei nemaifiind in prezent membri ai Consiliului, n.r.) au declarat, intr-o conferinta de presa, ca prin modificarea Legii audiovizualului Consiliul e "tras pe linie moarta". Acestia au mai spus ca, prin adoptarea aceastei OUG, Legea transparentei publice nu a fost respectata, intrucat proiectul Ordonantei nu a fost suspus consultarii publice.