Publicitatea standard/barter reprezinta aproximativ 74% din totalul volumului de publicitate, in timp ce promovarea de produse media (presa scrisa, site-uri web, statii radio sau tv) de tip self-promotion sau cross–promotion a inregistrat aproximativ 18% din totalul volumelor de publicitate.

Mica publicitate constituie aproximativ 3% din totalul anului 2013, iar alte tipuri de publicitate (ex: parteneriatele media, campaniil pro-bono) au insumat circa 5%.

In ceea ce priveste volumele investite in publicitate pe fiecare mediu monitorizat, presa scrisa a insumat aproximativ 38% din totalul volumelor monitorizate, mediul online 21%, radio 31%, iar OOH 10%.

Comparativ cu anul 2012, volumele de publicitate de anul trecut au scazut cu aproximativ 10%. In cazul publicitatii standard, scaderea este de aproximativ 6%, in timp ce cea mai mare descrestere procentuala a inregistrat-o mica publicitate (presa scrisa), de aproximativ 31%.

Radioul, singurul pe crestere

Analizand tipul de publicitate standard / barter pe fiecare mediu in parte, studiul BRAT releva faptul ca presa scrisa a inregistrat o scadere de aproximativ 20%, mediul online - 15%, in timp ce radioul a avut o crestere de aproximativ 38%. In 2013, volumele de publicitate investite in OOH au ramas relativ constante, investitiile monitorizate inregistrand o crestere de aproximativ 6%.

In 2013 au comunicat pe cele 4 medii monitorizate aproximativ 8.600 de marci, in scadere cu aproixmativ 6% fata de anul 2012. Cea mai mare scadere a fost pe presa scrisa de aproximativ 14%, in timp ce pe radio si pe OOH au crescut cu 12% si respectiv 37%.

Analizand volumele investite pe fiecare sector de activitate pe baza mediului de comunicare in care au fost facute investitiile in publicitate observam ca masinile si electrocasnicele au preferat sa comunice pe online, in timp ce magazinele si supermarket-urile, precum si produsele farmaceutice au preferat comunicarea pe radio. Cosmeticele pentru femei au preferat de departe presa scrisa, 86% din investitiile in publicitate din acest sector avand in loc in acest mediu.

Citeste si:

In ceea ce priveste preferinta mediilor, medicamentele au renuntat la publicitate print unde fata de anul trecut au investit cu 32% mai putin si au ales radio ca mijloc de promovare a acestor produse. In cazul masinilor, investitiile au crescut in mediul online cu aproximativ 17%, clientii de publicitate din acest domeniu renuntand la publicitate din presa scrisa (15% scadere). Magazinele de eletrocasnice au migrat de asemenea spre radio, reducand investitiile in mediul online cu aproximativ 20%.

Campionii investitiilor in publicitate: doi rivali din telecom

In topul clientilor de publicitate Orange si Vodafone detin in continuare primele 2 pozitii, dar investitiile in publicitate din 2013 sunt in scadere fata de 2012 cu aproximativ 10%. Producatorul de medicamente Zdrovit si Corsaire Online, compania care detine magazinul online cel.ro, au inregistrat cele mai spectaculoase cresteri ale volumelor investite.

Investitiille primilor 10 clienti de publicitate totalizeaza impreuna 23% din totalul volumelor investite in 2013.

Investitii publicitate

In cazul presei scrise, publicatia care a atras cele mai mari volume de publicitate din partea clientilor de publicitate in anul 2013 a fost Libertatea.

Fata de 2012, toate statiile radio au avut o crestere a volumului de publicitate. Statiile cu cele mai mari cresteri au fost Radio 21 si Radio Romania Actualitati, care si-au dublat volumele de publicitate atrase.

In cazul site-urilor web, primele doua pozitii din punct de vedere al volumului de publicitate atras de la clientii de publicitate sunt ocupate de libertatea.ro si si evz.ro, urmate de catre ziare.com si realitatea.net. Primele 10 site-uri din punct de vedere al publicitatii au atras aproximativ 43% din totalul publicitatii online.

In cadrul studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate sunt inscrise peste 200 dintre cele mai relevante publicatii nationale, locale si regionale, 8 statii radio nationale, aproximativ 3.000 de site-uri web, precum si 10 cele mai importante companii de OOH. In cazul publicitatii online sunt monitorizate doar campanile publicitare de tip display, si nu este inclusa publicitatea servita de site-uri specializate cum ar fi Google, Facebook, Yahoo.

Sursa foto: Buget, Shutterstock.com