Unii spun ca cea mai productiva strategie de marketing este tocmai transparenta “ceea ce in cazul nostru se traduce prin prezentarea lucrurilor pe care le facem, intr-un mod cat se poate de sincer, fara cosmetizari si retusuri. Nu e doar o strategie in ceea ce ne priveste, este un corolar al modului de a gandi aceasta afacere”, a declarat pentru Wall-Street, Alina Gavrila, director al agentiei de publicitae Gavrila & Asociatii. Chiar daca ne referim la un portofoliu stufos de clienti sau doar la doi-trei, atentia unei agentii care se bazeaza pe profesionalism este distribuita in mod egal. Singurele diferente apar in momentul in care productia este adresata unui brand mult mai mare, care de altfel are si nevoi mai diversificate, de la comunicare pana la promovarea eficienta a unui spot TV.

Clientul pasionat vs. clientul cinic

Chit ca portofoliul unei agentii precum Cohn&Jansen / Ashley & Holmes este destul de bogat, cel mai important in agentie este sa sa respecte sintagma - nu moto-ul, nici filosofia, poate nici viziunea - “Ne place sa facem lucrurile in care credem!”, dupa cum a declarat pentru Wall-Street Andrei Cohn, art director al agentiei. De aici se dezvolta si nevoia de selectie a clientilor: “imi place foarte tare sa lucrez cu clienti pasionati de lucrurile pe care le fac, nu cu oameni cinici”, completeaza Cohn.

Totusi, nu se poate constitui reteta selectivitatii sau a flerului cu care poti spune “nu!” unuia dintre clienti. De ce acest lucru? “Suntem o agentie mica deci trebuie sa fim selectivi cu clientii nostri. Nu ne putem permite sa dam rateuri si nici sa producem lucruri caldute pentru unii si exceptionale pentru altii, din primele sa ne castigam banii iar cu celelalte sa cautam expunere”, a afirmat Alina Gavrila.

Si totusi, intr-o relatie cu clientul, de unde incepe si unde se termina profesionalismul sau mai bine zis, in ce consta el? Trebuie sa avem mereu grija sa aflam “tabieturile” unui client, sa-i vorbim/sau nu, la per-tu, sa-l fidelizam prin reducerea costurilor standard ale unui proiect sau nu, trebuie sa stabilim reguli ci doar sa le urmam pe cele care vin de la sine?

Daca la un pitch au devenit “marii castigatori”, inseamna ca o agentie sau alta, s-a facut remarcata. Dar in cazul in care nu participa la pitch-uri? “Avem clienti la care tinem cel mai mult pentru ca vin pur si simplu la noi, fara ca noi sa participam la un anume pitch. In toate agentiile sunt oameni care-ti pot furniza solutii bune dar care sa nu aiba o relatie reusita cu un client. Am lucrat cu clienti extraordinari cu care pur si simplu nu ne-am inteles”. “O buna colaborare”, spune Andrei Cohn “incepe de la a sta de vorba cu el, a schimba carti cu acesta, eventual sa mergeti la film, si numai asa o sa vezi daca vorbiti pe aceeasi limba”, completeaza Cohn. O alta modalitate, mai simpla dar la fel de eficienta, este sugerata de Alina Gavrila: “Ne onoram promisiunile. Cred ca asta conteaza cel mai mult. Si suntem sinceri: spunem de la bun inceput ce ne asumam si ce nu”, spune ea, axandu-se pe o filosofie promovata de toti oamenii agentiei ”ne straduim sa producem advertising pe care oamenii sa-l caute si sa-l savureze, nu sa-l suporte”.

Si totusi, o agentie de publicitate promoveaza un brand, un client, un produs al acestuia, dar nu numai: se promoveaza si pe sine, asta pentru ca publicitatea se face prin publicitate. Nu putem decat sa aruncam o privire mai in ansamblu si vedem ca nu numai promoveaza ci se si promoveaza. De multe ori, lucrul acesta vine de la sine, printr-o campanie care ramane intiparita in memoria autohtona pentru mult timp - “Halatul”, “Dorele...” - dar in afara de advertisingul realizat in mod vizibil, printuri pe strada, in reviste, spoturi radio, pauze publicitare, agresivitate in exprimare sau ca modalitate de exprimare – spotul scurt din timpul meciului sau in timpul serialului preferat, sau un spot difuzat de cel putin patru ori la interval de 15-20 de minute - reusim se reuseste o promovare eficienta. “Bineinteles ca promovarea unei agentii este foarte diferita de cea a unui detergent - canalele si publicurile difera, dar tot de campanii de comunicare, mai mult sau mai putin vizibile, este vorba”, completeaza Alina Gavrila.

Viitorul suna...amplu

Unii investesc in resurse umane, altii se gandesc la viitorul mai mult sau mai putin indepartat si la o deschidere spre afilierea cu o multinationala, care sa suplimenteze si sa completeze portofoliul de clienti sau sa ofere o mai mare vizibilitate si sa transforme agentia dintr-un “shop de creatie” intr-un “supermarket” al acesteia, care insa sa pastreze nucleul original. Si cum advertising-ul trebuie sa fie o delectare pana la urma, chiar daca afilierea la o retea multinationala are partile ei bune, “noi nu am crescut atat de spectaculos cum se asteapta lumea. Nu credem in structurile foarte mari ci mai mult in calitatea exceptionala a oamenilor. Departamentul de strategie incepusem sa-l consolidam inainte de-a incheia parteneriatul cu Ashley in schimb departamentul de BTL in dezvoltam acum, pentru ca au aparut nevoi in directia asta. In mod categoric insa, nucleul agentiei noastre ramane creatia”, conchide reprezentantul agentiei Cohn&Jansen / Ashley & Holmes.