"De multe ori PR-ul este vazut ca suport pentru campaniile de publicitate, pentru campaniile mari. Pentru noi este o provocare sa demontam acest lucru, pentru ca vrem sa scoatem PR-ul din anonimat. De fiecare data cand in brief scrie ca PR-ul va fi suport pentru o anumita campanie, incercam sa mergem in zona strategica. De multe ori venim cu strategii care transcend zona de PR. Putem sustine o campanie de marketing, acest lucru este cel mai usor pentru noi, dar rolul nostru este sa vedem cum putem crea valoare constanta pentru consumator in relatia cu brandul, cum sa cream o comunicare autentica cu brandul. O comunicare care sa fie in dialog, pentru ca, adesea, campaniile de advertising sunt unidirectionale. De multe ori, in strainatate, oamenii de advertising, de media si cei de PR stau la aceeasi masa si discuta despre strategie. Se intampla si la noi, dar sunt foarte putine branduri care fac acest lucru", explica Tranakas.

40% dintre clienti sunt castigati in 2015

Oxygen PR are 14 angajati si un portofoliu format din 25 de clienti, branduri locale si internationale. Printre acestea se numara Amway Romania si Bulgaria, Heineken, Affligem, Ciuc 0.0%, Ciuc Radler, Golden Brau, Silva, Skoda, Garanti Bank, Garanti Leasing, Olympus Dairy, SoftOne, Baneasa Shopping City, Grand Cinema & More, Divertiland, Mothercare, Siniat, Luxoft, Playland, Farmexpert, Ministerul Afacerilor Externe cu Pavilionul Romaniei la Expo Milano 2015.

“Noi am inceput cu 3-4 clienti mari si ma bucur ca in ultimii doi ani am ajuns sa avem un portofoliu destul de diversificat. Acum avem clienti mai multi, cu proiecte mai mici, dar mai numeroase si din industrii diverse. Ceea ce este mai sanatos pentru business, iar acesta era si obiectivul nostru”.

Cei mai vechi clienti din portofoliul Oxygen PR sunt Garanti Bank si Heineken. De asemenea, anul trecut agentia a incheiat colaborarea cu Cinema City.

In 2015 compania a castigat 40% dintre clienti, printre acestia numarandu-se Luxoft, Baneasa Development, Siniat, Grand Cinema & More, Ciuc 0.0%, Ciuc Radler si Ministerul Afacerilor Externe cu Pavilionul Romaniei la Expo Milano 2015.

Proiecte cu bugete mici, dar cu multa munca

“Primul trimestru a fost unul mult mai bun decat T1 2014, se simte ca s-a dezmortit piata. Nu mai este realist sa vorbim de o efervescenta, de boom. Suntem multumiti daca businessul este stabil si daca are o crestere constanta de cateva procente. Insa este o piata sanatoasa, iar faptul ca economia creste se reflecta si in industria noastra. Pe de alta parte, bugetele sunt in continuare destul de mici si cu volum mare de munca. Este un mod de a opera, dar dupa cativa ani de astfel de munca ne-am obisnuit. Sunt precauta legat de evolutia pentru intregul an deci ma astept ca veniturile noastre in 2015 sa fie similare cu cele de anul trecut”, a afirmat managerul.

In 2014, agentia a avut afaceri de aproximativ 1,1 milioane de euro. Compania face parte din grupul Frank, care mai cuprinde Frank Advertising (creatie), Frank Digital (agentie de digital) si MSPS (agentie de BTL). Grupul are 40 de angajati.

Citeste si:

“Noi lucram foarte mult integrat, iar acesta a fost un avantaj competitiv si este si un mare transfer de know-how pentru noi”, afirma Tranakas.

Tranakas: Profesia s-a schimbat total de cand am intrat eu in aceasta industrie

Anul trecut, Oxigen PR a investit in jur de 20.000 de euro in schimbarea sediului agentiei, in instrumente noi de masurare a campaniilor si monitorizare a datelor despre consumatori, dar si in recrutarea de oameni noi.

„Simtim ca tot mai multe proiecte cauta solutii in zona de PR din doua motive: pentru ca au scazut bugetele si poate este o metoda mai eficienta de a-ti atinge o parte din public si pentru ca aduce acea parte de autentic pe care publicitatea nu o poate valorifica la fel. Iar profesia de om de PR s-a schimbat 100% de cand sunt eu in aceasta industrie. Este una dintre profesiile care s-au schimbat cel mai mult de cand tehnologia si-a pus amprenta pe zona de comunicare. Omul de PR care inainte era foarte mult axat pe relatii cu presa, comunicare de criza si cea corporate, lucruri pe care acum le vedem ca fiind clasice, a devenit un profesionist polivalent. Acum trebuie sa genereze continut pe diferite tipuri de medii, sa fie un fel de producator ca sa livreze in format video sau foto, am invatat foarte mult social media, am intrat in zona digitala. Omul de PR a invatat foarte mult in ultimii ani si a trebuit sa evolueze. Avem un avantaj fata de alte profesii care au ramas mai stabile, acum PR-ul trebuie sa le faca si sa le stie pe toate”, explica Tereza Tranakas.

Fondatoarea Oxygen PR are experienta de aproape 15 ani in comunicare, atat in Romania cat si in Statele Unite. Ea a studiat relatii publice la Universitatea Maryland (intre 1997 si 2000) si a urmat un MBA la Vienna University of Economics and Business din Viena (2008-2009). Si-a inceput cariera in 2001, iar pana in 2003 a lucrat in SUA, pe functii de comunicare in cadrul mai multor companii de inginerie spatiala. In 2003 a revenit in Romania ca director de comunicare si PR in cadrul retailerului de electronice Altex. Uterior a mai lucrat pentru companie de avocatura Dentons si operatorul de telefonie mobila Cosmote (in prezent Telekom Mobile Communications Romania).

Lucruri invatate in facultate, in SUA, in urma cu 15 ani nu sunt practicate inca in Romania

„Sunt lucruri pe care le-am studiat in strainatate si inca nu le-am pus in practica, iar acesta a si fost unul dintre motivele pentru care am simtit oportunitatea de a incepe propriul business. In Statele Unite, cand iesi de pe bancile facultatii chiar te simti pregatit sa lucrezi, pentru ca 80% din ceea ce inveti este practica. Ca om de comunicare trebuie sa intelegi businessul clientului, sa nu te uiti doar la obiectivele de comunicare si sa spui <<OK, facem o campanie creativa>>. Uneori clientii sunt surprinsi cand eu ii intreb care sunt obiectivele de business. Pentru ca solutia de comunicare de la business trebuie sa porneasca", spune Tranakas.

Recruteaza oameni din provincie

Anul acesta, cei mai vechi oameni din agentie au fost promovati, Raluca Teodorescu devenind astfel managing director al companiei, iar Ruxandra Marin director de strategie si dezvoltare, ea ocupandu-se in special de atragerea de clienti noi.

Oxygen a numit-o pe Ruxandra Marin ca director de strategie

Oxygen a numit-o pe Ruxandra Marin ca director de strategie

“Acest lucru ne-a dat ocazia sa promovam si alti oameni din echipa, dar si sa recrutam si sa avem astfel forte proaspete. Noi am promovat joburi si in Timisoara, Cluj si Iasi si am primit CV-uri din multe locuri, de la oameni care sunt dispusi sa se mute la Bucuresti. Si, de multe ori, oamenii acestia sunt multi mai entuziasti. Am senzatia ca cei din Bucuresti sunt usor blazati, poate pentru ca sunt asaltati cu oferte si oportunitati. Cei din provincie vin cu mai mult entuziasm si cu mai multa dorinta de e a invata si nu vin din prima zi cu dorinta de a fi manager si a avea un salariu mare, cum se mai intampla in Bucuresti", afirma fondatoarea Oxygen PR.