Saptamana trecuta au avut loc concomitent trei evenimente pentru specialistii in comunicare: intalnirea anuala a Asociatiei Romane a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP), Forumul Biz despre marketing si publicitate si conferinta Arbo Media.

Prea multi organizatori de evenimente utilizeaza metoda si eu la fel. Straniu, parca specialistii in comunicare nu au tinut cont ca, atunci cand anual sunt sute de evenimente de acest tip, nu este o idee inspirata sa faci doua precum intalnirea anuala ARRP si Forumul Biz de marketing, la World Trade Center in acelasi timp. Lumea ratacea dintr-o sala de conferinta in alta, iar principalii vorbitori se intersectau pe holuri si schimbau pareri dand peste cap programul stabilit.

Pentru ca acest tip de evenimente sa aiba succes, este necesar sa existe un plan de marketing coerent. Seminariile de acest tip nu trebuie sa fie un eveniment unic: ele trebuie sa anunte sau sa sustina strategia de marketing a organizatorilor. Evenimentul organizat de ARRP a fost un contra exemplu in acest sens: desi discutiile au fost pasionante si lirice – rolul relatiilor publice, imaginea Romaniei in lume etc. – seminarul era unul atemporal: ar fi putut sa aiba loc peste o luna sau peste sase si sa fie la fel de interesant.

Pentru cei care participa, trebuie sa fie clar daca scopul evenimentului este sa prezinte noi servicii si noi produse, sa recompenseze loialitatea celor prezenti etc. Participantii (mai ales cei carora li se cere sa plateasca o taxa de 60-100 euro, ca la evenimentele Biz si Arbo Media) trebuie sa aiba un motiv serios sa vina. Primul motiv, cel mai convingator, este sa afli ceva nou: o tehnologie, un serviciu, ceva ce le poate ameninta planurile sau poate constitui o oportunitate. La Arbo Media s-a vorbit despre un proiect ambitios al unei istorii mass-media din Romania si despre o harta a agentiilor de publicitate. Chiar atunci cand organizatorii nu au ceva nou sa comunice, ar fi inspirati sa discute un serviciu sau un produs dintr-un punct de vedere original: la forumul Biz despre publicitate s-au reluat, insa, informatii si argumente deja cunoscute despre rezultatele Ad’or. De asemenea, participarea unor VIP-uri (precum Andreea Marin, Andrei Gheorghe sau Mona Musca la gala Arbo Media) nu are sens daca ceea ce se prezinta in cadrul evenimentului este deja cunoscut sau devine un prilej pentru un spectacol narcisic.

Citeste si:

O idee buna este sa oferi vizitatorilor ceva ce pot lua cu ei, ceva ce transmite o memorie, un mesaj sau un semn de recunoastere al evenimentului. Acest ceva trebuie gandit in functie de audienta si de vizitatori, ca un semn de recunoastere pentru cei care au participat la eveniment. Din acest punct de vedere, evenimentul ARRP a punctat cel mai bine, pentru ca participantii au primit o mapa personalizata care, desi modesta, prezenta temele si punctele de vedere discutate.

Cei prezenti la evenimente, fie din partea agentiilor de media sau din partea presei au fost de acord ca uneori e nevoie de astfel de intalniri, care sa permita pietei sa traga concluziile necesare.

Pentru ca exercitiul sa fie unul util e nevoie insa de analize serioase si documentate despre ce merge si ce nu merge pe piata de comunicare din Romania. Mai e mult pana acolo: suntem inca in stadiul mitologiei si al autogratificarii.

Totusi, pe piata este inca loc de crestere in pofida aglomeratiei aparente. Romania se afla pe ultimul loc la consumul de reviste de specialitate (glossy): in Cehia se cumpara 18 exemplare pe cap de locuitor anual in timp ce in Romania cifra este de 1,5.