Recent, Banca Transilvania a anuntat ca are 1.000 de prieteni online, pe Facebook. “Pentru BT, aceasta retea de socializare reprezinta conversatie, networking, conexiuni si brand awarness”, spunea banca, intr-un comunicat. “Zanul” BT e prezent pe Facebook de aproximativ un an, iar responsabili de crearea si actualizarea contului sunt specialistii in PR din cadrul Directiei Marketing & Comunicare BT. Acestia actualizeaza profilul cu informatii si campanii noi, anunta evenimente organizate de banca, posteaza imagini sau spoturi video.

Banca Transilvania se numara printre cele 14 banci din Romania, dintr-un total de 41, care sunt prezente pe Facebook cu pagini dedicate clientilor romani (exista banci precum ING sau OTP care au pagini pentru bancile-mama, dar nu si pentru filialele din Romania).

Din cele 14 banci, Banca Transilvania si BRD Groupe Societe Generale sunt singurele care au profiluri simple, de utilizator, prin care pot sa acumuleze “prieteni”, nu “fani”. Celelalte banci au optat pentru pagini de companie, asa numite Fan Pages. Insa cele doua banci sunt si cele care comunica pe Facebook cu numere mari de clienti. Astfel, Banca Transilvania numara la sfarsitul saptamanii trecute 1.018 prieteni, iar BRD avea 543 de prieteni.

Celelalte banci prezente pe Facebook nu sunt foarte active, cele mai multe dintre ele avand mai putin de cinci fani. Astfel, banca cu capital majoritar romanesc Libra Bank nu are nici un fan pe Facebook; CEC Bank, Piraeus Bank Romania si Volksbank Romania au cate un fan; Bancpost si MKB Romexterra Bank au cate doi; Banca Romaneasca si Romanian International Bank au cate trei fani; Banca Comerciala Carpatica are patru, Raiffeisen Romania are cinci, iar Unicredit Tiriac Bank are sapte.

Numarul foarte mic de fani ai bancilor poate fi explicat prin faptul ca acestea si-au rezervat numele in social media inainte de a porni campanii sau dezvolta o prezenta efectiva pe aceasta platforma, explica Cristian Manafu, consultant Prodigy. “Asadar este posibil ca in unele cazuri sa vorbim despre pagini rezervate, care au fost descoperite de utilizatori. Recomandarea mea in astfel de cazuri este ca dupa rezervare, paginile respective sa fie pastrate cu acces privat”.

Alteori, paginile sunt create dintr-un impuls de moment al unui angajat, care nu stie ce trebuie sa faca dupa deschiderea contului. De asemenea, exista posibilitatea ca paginile sa fie create de un utilizator obisnuit, iar companiile sa nu stie de prezenta lor.

Un numar atat de mic de fani pe Facebook presupune ca nici angajatii nu aleg sa dea “Like” Fan Page-ului companiei la care lucreaza. “Trebuie retinut ca multi angajati ai multor companii prefera sa ramana distanti fata de angajator pe Facebook sau alte retele sociale. Cineva imi spunea ca are doar un numar mic de prieteni si pentru ca mai barfeste din cand in cand compania in care lucreaza”, spune Manafu.

Citeste si:

De asemenea, managerii marilor companii evita de regula prezenta pe Facebook, care trebuie bine gandita si gestionata.

Apar grupuri “anti” ale bancilor

Cea mai mare banca din Romania, BCR, are 30 de fani pe Facebook, insa si un grup “anti BCR”, care a adunat 92 de membri. Grupul “isi propune sa reuneasca persoanele care au un credit la BCR si care sunt nemultumite de dobanzile abuzive practicate de BCR si tratamentul necorespunzator pe care il ofera clientilor”. Un mesaj aproape identic are si grupul “anti Volksbank”, cu 14 membri.

Insa tot BCR este banca ce a derulat pana acum cea mai notabila campanie in social media – Scoala de Bani, unde personajul Domnul Diriginte discuta despre gestionarea banilor cu cei 722 de prieteni de pe Facebook (campania a primit de altfel si un premiu la festivalul international de PR SABRE si o nominalizare la Cannes Lions).

Domnul Diriginte este un personaj creat si asociat cu o banca, insa in general, e recomandat ca acele companii prezente pe Facebook sa aiba Fan Pages, nu profiluri obisnuite de utilizatori. “Profilurile sunt destinate persoanelor si chiar Facebook insista asupra acestui lucru. Din pacate multe companii gresesc utilizand profiluri de utilizator, limitand astfel multe optiuni de comunicare”, spune Cristian Manafu.

“Pentru primii pasi pe Facebook recomand mai intai rezervarea numelui. De fapt, vorbim de crearea unui username pentru fan page”, mai spune consultantul Prodigy. “Apoi as identifica cine sunt cei din companie prezenti pe Facebook si as cauta sa vad cum este vazut brandul in acest spatiu: ce vorbeste lumea, daca sunt pagini sau grupuri neoficiale, orice m-ar ajuta sa inteleg mai bine sentimentul oamenilor fata de mine. Apoi in functie de niste obiective clare si masurabile as alege tacticile pentru comunicare si promovare”.