Adrian Alexandrescu are peste zece ani de experienta in publicitate online si campanii de creatie digitale, oferind astfel o perspectiva realista asupra pietei.

WALL-STREET.RO: Ce isi doresc mai mult clientii de la o agentie de digital, comparat cu perioada 2010-2011?
Adrian Alexandrescu: (fara ezitare) Cu siguranta este o presiune mai mare pe rezultate.

W-S.ro: Si inainte era presiune pe rezultate, cu atat mai mult cu cat Internetul ofera instrumente de masurare superioare altor medii.
AA: Totusi in trecut vedeam mai multe proicte care comunicau aproape exclusiv valori de brand, o facilitate a unui produs. Ca e cel mai frumos, destept, bun si asa mai departe. Obiectivul era “am de comunicat chestiunea asta”, evaluam reach-ul, durata. Acum exista o presiune mult mai mare pe rezultate concrete – am facut campania aceasta, hai sa vedem cate bucati am vandut, care sunt rezultatele clare.

De asemenea, se muta multe lucruri inspre Facebook.

Putem sa luam din paginile cu peste 50.000 de fani din Romania, scoatem brandingul de pe posturi si te pun sa ghicesc ce post este de pe ce pagina. Si nu o sa faci nicio diferenta.

W-S.ro: Cati dintre clienti (mai) vor Facebook, avand in vedere scaderea ratelor de click, a vizibilitatii si a “dorintei” de a da “Like-uri”, dovedite deja pe plan international?
AA: Peste 90%. Din pacate, nu am vazut un plan de monetizare foarte clar a retelei. “Facem una bucata pagina de Facebook si o sa avem 100.000 de fani”. Si apoi ce urmeaza? Pe masura ce trece timpul, Facebook “strange surubul” si te face sa platesti din ce in ce mai mult pentru a atrage interactiune. Azi e aproape imposibil sa faci cateva zeci de mii de fani fara plata.

"Se ingroapa" Facebook? Doar 1-2% dintre postarile companiilor vor mai fi vizibile organic

"Se ingroapa" Facebook? Doar 1-2% dintre postarile companiilor vor...

W-S.ro: Si atunci, de ce mai vor Facebook?
AA: Nu numai ca vor, dar este deseori prima cerinta. Probabil pentru ca este “cool”, ca face toata lumea. Parerea mea este ca daca nu ai un plan de monetizare, like-ul acela nu valoreaza mare lucru.

A doua chestiune personala este ca nu trebuie neaparat sa fii pe Facebook si nu este obligatoriu sa te chinui sa pui 1-5 postari pe zi, daca nu ai ceva de spus, cu adevarat. Sincer, daca esti un biscuite sau apa minerala, nu prea ai ce sa spui de trei ori pe zi, exceptand deja clasicele “buna dimineata”, “sa va fie de bine daca ati mancat” si “noapte buna”.

W-S.ro: Asa spun unii specialisti – ca trebuie sa existe activitate pe Facebook, altfel intra intr-un con de umbra.
AA: Putem sa luam din paginile cu peste 50.000 de fani din Romania, scoatem brandingul de pe posturi si te pun sa ghicesc ce post este de pe ce pagina. Si nu o sa faci nicio diferenta – poti sa le iei de la detergenti la dulciuri si de la dulciuri la supermarket-uri si becuri, toate postarile sunt la fel. In continuare se pun poze cu pisici si copii care atrag like-uri, ceea ce este…Mai mult, se mai si dubleaza intre ele!

Google “ia fata” publisherilor. De ce nu iau masuri acestia?

W-S.ro: Ce greseli in mentalitate, gandire, au clientii in zona de digital, in opinia ta?
AA: Digitalul ajunge pe mana unui digital manager care este mai mult sau mai putin conectat cu obiectivele de business. In momentul in care te apuci si aloci sume importante in fiecare proiect, cumva digitalul ajunge pe mana unui om care nu este parte a procesului de stabilire de obiective de business si atunci el are o perceptie deformata, neclara, incompleta. Nu are “the big picture”.

W-S.ro: Aveti client si pe eCommerce, Salterra, business-ul fostului director de marketing de la Mobexpert. Ce ai recomanda unui magazin eCommerce ca prezenta digitala?
AA: Aici este o durere mai mare in piata, pentru ca cel mai bun raport intre rezultat si investitie este, din pacate, Google. Si este PROST ca este asa intrucat eu, ca antreprenor roman, as vrea sa nu dau bani catre americani ci catre proiecte autohtone, catre publisheri locali de exemplu. Problema este insa ca nu exista metode diverse oferite de acestia – doar publicitate traditionala sau proiecte speciale. Google este foarte usor de folosit, nu trebuie sa ai multa experienta si poti experimenta. Se foloseste Google AdWords pentru ca grupul de publisheri parca nu face niciun efort sa contracareze ce face compania americana in prezent, adica sa “inghita” bugete.

Publisherii ar trebui sa simplifice modelele de vanzare, sa semene cu achizitia de pe Google, sa existe o retea interna prin care sa poti cumpara publicitate pe toate site-urile unei retele de publishing. In prezent insa este mai greu sa cumpar, este mai scump si costul per actiune/click este mai mare.
Campanii pe mobile, o raritate in Romania

W-S.ro: Cat de mult se cer campanii pe mobile?
AA: Diferenta dintre “a vrea” si CHIAR a vrea este mare. Declarativ, vor – problema este ca bugeteaza dupa dimensiunea ecranului. Unii clienti gandesc ca daca faci o campanie pe ecrane mai mici, automat trebuie sa fie proportional mai ieftin decat daca ai face pentru Web.

Realist, cate campanii de mobile vezi? Doar o mana, in special de la jucatorii din telecom si cate una-doua de la ceilalti. Cred ca mobile-ul va incepe sa livreze rezultate in momentul in care esti pregatit cu adevarat sa intri pe aceasta platforma.

De exemplu, in retail ce ar putea fi util pe mobile? Daca sunt in masina si am pofta sa mananc curcan pe caine cu cascaval si doi castraveti ar fi util sa aflu imediat, de pe mobil, de unde pot sa cumpar din apropiere toate acestea. In prezent insa, nu prea poti face asta – ar insemna sa legi aplicatia de mobile la niste instrumente interne, sa sincronizezi in timp real, lucruri care nu sunt chiar super simplu de facut. Si nu poti sa pui doar in sarcina agentiei “fa-mi o campanie de mobile”, pentru ca suntem limitati. Chestiunile cu adevarat life changing sunt utility, nu atat entertainment.

Citeste si:

W-S.ro: Cum se comunica cu clientii in prezent? Cat de greu/usor?
AA: Este o dorinta prea mare a clientului sa paseze problema catre agentie si sa spui sa faca x si y proiecte, fara ca el sa schimbe nimic intern. Unii cred ca totul se rezolva prin comunicare si atat.

W-S.ro: Ce proiect de succes poti sa imi dai ca exemplu?
AA: Unul recent, SeatWebshop, o platforma de vanzare masini. Cei de la SEAT au pus acolo masini cu putini kilometri la bord pe care oamenii le pot achizitiona la preturi foarte bune pentru ca nu ocupa spatiu in showroom-uri, nu au cheltuieli suplimentare si asa mai departe. Este o idee atat de simpla, dar care vinde foarte foarte bine. In afara tarii nu prea mai sunt astfel de proiecte – s-au vandut peste 100 de masini in doi ani, online.

W-S.ro: Si o campanie internationala?
AA: Trebuie sa aiba idee faina si rezultate bune. Prefer clientii care au ceva concret de vandut. Am vazut o campanie la Toyota, in Norvegia. Au convins cumparatori de Toyota sa isi ofere masina in teste unor oameni care sunt interesati. Intra pe o aplicatie care arata ca in jurul respectivului se afla cinci posesori, dispusi sa isi ofere masina in teste – deci nu intervine niciun dealer, nimic. Mi s-a parut interesant.

W-S.ro: Daca ai putea schimba un lucru la mentalitatea clientilor, ce anume ai schimba?
AA: Cred ca am inceput deja – sa trateze si zona de digital in acelasi fel in care trateaza si zonele in care investesc mai mult buget. Nu e vorba de bani, e vorba de atentie si comunicare.

Daca e sa vorbim de bani, TV-ul are 63% din piata si urmatorul mediu este digitalul, cu 15%, cu tot cu media. Problema este cat din suma asta este media si cat productie si creatie? Pentru ca o mare parte din toata piata de douazeci si ceva de milioane de euro, plus inca pe atat Google si Facebook, se duce in media si piata de creatie cred ca este undeva la 12 milioane de euro, pe care se bat toate agentiile din piata!

W-S.ro: Care sunt multe.
AA: Care da, sunt multe. Dintr-o piata de creatie-productie de 10-12 milioane, faptul ca noi anul trecut am avut afaceri de peste 500.000 de euro exclusiv fee-uri este foarte bine, inseamna ca avem 5% cota de piata – este imens, este ceva in neregula sa ai cu jumatate de milion o cota asa mare!

Sper sa pocneasca bula de “investit fara ROI pe Facebook”

W-S.ro: Ce afaceri v-ati bugetat anul acesta?
AA: Tot un pic peste 500.000 de euro. Cresterea pietei este mai degraba in partea de media decat in partea de creatie si productie, care este core business-ul nostru. Acum se fac campanii mai ieftine, pe pagina de Facebook, din 4-5 campanii mari, cu microsite-uri si tot ce trebuie, s-a ajuns la 1-2 pe an. Din pacate, investitiile cresc in Google si Facebook, nu in publishing.

W-S.ro: Cati angajati si clienti aveti?
AA: Treisprezece, si ramanem la acest numar. Avem circa 20 de clienti care au cel putin trei facturi la noi anual. De la inceputul lui 2014 am atras patru clienti noi, unul mare, restul mai mici.

W-S.ro: Cum va arata piata de creatie si digital in cativa ani?
AA: Nu stiu ce sa spun, daca o sa continue cu Google si cu Facebook in ritmul asta… A nu se intelege ca am ceva cu ei – sunt utilizator intensiv al lor, pentru ca nu am alternativa. Sper ca la un moment dat sa pocneasca bula de “investit fara ROI pe Facebook”. Da, poate aduce trafic, chiar si vanzari, dar este o retea folosita prost.

W-S.ro: Spune-mi trei lucruri care se fac gresit pe Facebook.
AA: Continut prea mult, prea simplu si prea des, ce spuneam anterior. Este continut pe care il platesti si nu are nicio valoare acel “buna dimineata” sau “sa-ti fie bine daca ai mancat de pranz”. In al doilea rand, degeaba aloci bani pentru creatia de continut daca nu aloci si pentru promovare, vizibilitate. A treia greseala este o targetare extrem de gresita! Adica EU vad reclame pe Facebook care NU au nicio legatura cu mine – pana si absorbante pentru femei am vazut! Adica se stie ca sunt barbat…si totusi vad produse care sunt complet nepotrivite pentru mine. Deci cine face targetarea o face in masa, fara sa gandeasca.

W-S.ro: Dar alte retele sociale nu sunt cautate?
AA: Ce, Twitter, unde avem 15.000 de conturi active? Sunt vreo 80.000 cu toate. Linkedin 1 milion, dar clar nisat b2b si restul sunt sub 100.000 toate sau irelevante. Ce poti sa faci pe Twitter cu 15.000 de oameni?

Ce parere ai de campaniile creative realizate in mediul digital din Romania? Ce ti-ar placea sa vezi mai des? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.