Janina Nectara este una dintre aceste „noi staruri”, fiind una dintre cele mai apreciate bloggerite de fashion din Romania, si nu numai, publicatii precum Le Figaro, Look Magazine, NY Times, New York Magazine sau Elle Publications scriind despre ea.

Tanara romanca are background de marketing la ASE si Stiinte Politice la SNSPA si, adiacent, a urmat cursuri la Paris Fashion Institute, avand profesori din industria fashion precum Karl Lagerfeld, Yohji Yamamoto, Azzedine Alaia sau Alexander McQueen. Ea detine Fashionavecpassion.ro si inca doua blog-uri internationale pentru pietele din Marea Britanie si Spania.

Am disecat alaturi de ea cateva dintre provocarile, dar si potentialul blogging-ului in Romania, ce (nu) ar trebui sa faci, importanta vloggului dar si experiente internationale si cat castiga un blogger faimos.

WALL-STREET.ro: Cum ai inceput? Ce te-a impins si motivat spre Blogging?

Janina Nectara: Aventura mea in lumea modei si, ulterior, in cea a bloggingului a inceput in urma unui program intensiv de business in moda la Paris Fashion Institute. Un loc minunat, in care Karl Lagerfeld (care este cap de lista in consiliul director), Yohji Yamamoto, Alexander McQueen, Azzedine Alaia, Stella McCartney, Kenzo, Sonya Rykiel, si multe alte nume sonore din industria modei si-au impartasit experienta cursantilor. La finalul cursurilor, am inceput sa lucrez imediat cu Godfrey Deeny, fondatorul revistei guru pentru barbati, Vogue L’Uomo, actualmente critic de moda pentru Financial Times si editor sef la cel mai influent cotidian din Franta, Le Figaro. Tot ce stiu in moda de la el am invatat si nici ca se putea sa am un profesor mai bun.

Desigur, se pot face economii, insa nu poti merge la un show de moda cu pantofii deteriorati sau sa iei metroul pana la covorul rosu al unui eveniment de anvergura.

Si pentru ca aveam acces la toate evenimentele marilor case de moda, de la prezentarile de moda Hermes, la cocktailurile organizate de Chanel sau lansarile colectiilor de haute joaillerie Dior, mi-a fost data ideea (recunosc, nu am niciun merit) sa le fac cunoscute pe un site propriu. Asa a aparut Fashion Avec Passion.

W-S.ro: Presupun ca fara colaborari si interviuri nu se poate…
JN: Intr-adevar, in acest timp incepusem sa colaborez cu reviste si televiziuni, atat din tara cat si din strainatate. Am interivievat couturieri, supermodele, muzicieni sau ceea ce numim noi “fashion people”. Boy George, Pharrell Williams, Giambattista Valli, Antonio Marras, Pierre Cardin, Anna dello Russo, BryanBoy, Susan Tabak, Karolina Kurkova, Isabeli Fontana, Natalia Vodianova, Anja Rubik, Fan Bing Bing, Claudia Schiffer au fost doar cativa. Aceasta experienta a fost una fugitiva, timpul ne presa in conditiile in care nu eram singura care isi propusese sa ia cateva declaratii de la personalitatile respective. Insa cu ocazia unor evenimente mai relaxate sau dupa terminarea show-urilor, i-am cunoscut si pe Marc Jacobs, Rick Owens, Elie Saab, Giorgio Armani, Miuccia Prada, Zuhair Murad, John Galliano, Jean Paul Gaultier, Yohji Yamamoto, Karl Lagerfeld, Diego Della Valle, Rachel Zoe, Mary Katrantzou, Nicola Formichetti, Manolo Blahnik.

Si pentru ca ma invarteam printre cei care scriau paginile de istorie a modei, am decis sa-mi aprofundez cunostintele in moda si sa ma inscriu la Facultatea de Design Vestimentar.

W-S.ro: Cum s-a nascut Fashion Avec Passion?
JN: Cand am lansat Fashion Avec Passion, in Romania nu era nici un proiect online care sa vorbesca despre moda prin prisma omului care se afla in mijlocul evenimentelor internationale de moda si relateaza ce se intampla prin prisma studiilor. De fapt, nu era deloc o “piata” formata in acest sens, o blogosfera…

Dar stiti ce se spune - cand oportunitatea nu bate, construieste o usa! Si asa am facut. Insa revistele inca erau foarte puternice, iar vanzatorii de publicitate inca nu vedeau trendul online-ului, nu aveau bugete destinate acestei zone sau pur si simplu erau presati de cifre si profituri imediate. Asadar, initial, a fost o simpla pasiune, cu remuneratie zero.

Probabil aceasta a fost una dintre provocarile de la inceputul inceputurilor, dar nu datorita situatiei financiare, ci pentru ca oamenii aveau dificultati in a intelege ce inseamna un blog. Ma simteam ca Don Quijote care se lupta cu morile de vant ale preconceptiilor si lipsei de viziune. Insa niciodata nu am fost descurajata, pentru ca stiam ce se intampla in Franta, in America, in Asia. Aveam prieteni care imi povesteau cate lucruri grozave faceau impreuna cu brandurile in tarile lor - Facebook-ul incepuse sa mi le si arate - si recunosc ca mi-am ridicat intrebarea "ce-ar fi fost daca as fi trait intr-o tara precum Italia sau Australia"?

W-S.ro: Si atunci, care a fost “scaparea” ta?
JN: Am avut o supriza colosala cand am fost contactata de cateva branduri celebre pentru colaborari, reprezentantii acestora vazand varianta in engleza a site-ului si aratandu-se foarte incantati de aceasta. Confirmarea lor mi-a intarit ideea ca FAP are potential si din acel moment am inceput sa-mi calculez pasii urmatori. Pana atunci nu avusesem neaparat o strategie sau un scop bine definit.

M-am nisat foarte bine si am refuzat 90% dintre propunerile care au venit de-a lungul timpului. Nu pentru ca nu ar fi fost profitabile, ci pentru ca am ales cu grija brandurile cu care m-am asociat, tocmai pentru a nu ingradi viitoare colaborari cu alte branduri din aceeasi categorie. Un exemplu pur aleatoriu - ca sa explic mai bine situatia - ar fi acela ca Hermes nu se va asocia intr-un proiect cu un blogger implicat in actiuni de promovare a produselor alimentare de la supermarket.

Consider ca marea provocare de astazi a bloggerilor este tocmai mentinerea acestui echilibru. Rezistenta tentatiei de a nu face proiecte endorsement unor produse incompatibile cu modul in care isi definesc propriul site.

W-S.ro: Cat din continutul tau se bazeaza pe video? In ce circumstante este mai de impact decat fotografia/textul?
JN: Gratie rubricii de moda, pe care o realizez la Antena1, postez din ce in ce mai multe materiale video atat pe Fashion Avec Passion cat si pe Instagram si pe Facebook.

Videoclipurile au capacitatea extraordinara de a reda mult mai multe detalii decat o fotografie si de a spune mult mai mult decat lasa de inteles un text. Videoclipurile sunt foarte ofertante pentru bloggerii de continut, care isi doresc sa transmita informatii. Acestea vor fi asimilate mult mai usor intr-un cadru de imagini dinamice decat expuse intr-un text, pentru care efortul de a-l parcurge este mult mai mare in comparatie cu urmarirea unui videoclip.

Tendintele merg clar catre video. Si nu doar pentru bloguri. Daca pana acum urmaritorii canalelor de socializare doreau sa vada ce faci (fotografie), acum doresc sa vada ceea ce vezi (video). Tocmai de aceea se si dezvolta din ce in ce mai multe aplicatii in aceasta zona: Instagram, Vine, Snapchat. Toate cu o evolutie impresionanta.

W-S.ro: Deci nu mai vorbim doar de Facebook si de pagina personala.
JN: Daca pana acum Facebook ne oferea posibilitatea de a urmari bloggerii (sau pe oricine) ca prin gaura cheii, apetitul publicului de a afla mai mult a dus la dezvoltarea altor canale social media, care practic au invartit cheia si au deschis usa catre viata personala sau profesionala a celui care si-o expune. Desigur, este decizia fiecarui blogger daca permite ca usa sa fie data de perete sau o lasa doar usor crapata.

W-S.ro: Care este "reteta succesului" in blogging/vlogging, din punctul tau de vedere?
JN: Daca as fi avut vreo reteta a succesului, as fi fost miliardara pana acum. Si nu in lei. Daca tot vorbim despre o industrie globala, indicat ar fi sa facem calculele intr-o moneda la care se poate raporta cu usurinta oricine. Ce stiu cu certitudine este faptul ca acesta industrie pare a fi noul El Dorado, catre care alearga tineri in cautarea minelor de aur digitale, iar unuii au si gasit cateva lingouri.

Avem inca din 2014 primii bloggeri milionari in euro, iar anul acesta avem un blogger care si-a inchis anul (ca sa vorbim, asa, in termeni contabilicesti) cu o cifra de afaceri de 10 milioane de euro - Chiara Ferragni.

Cel mai indicat moment sa te relaxezi este fix acela cand simti ca nu ai timp.

Din start o sa mentionez ca fac referire la bloggerii care activeaza in zona de moda, beauty si lifestyle. Despre ceilalti cred ca se pot pronunta mai bine alte persoane avizate in alte domenii.

W-S.ro: OK, tu ce faci pentru a-ti face loc pe o piata din ce in ce mai aglomerata?
JN: Desi nu am o reteta propriu-zisa, fac foarte des radiografii ale mediului digital si ce mi se pare fenomenal este ca new media devine din ce in ce mai ofertanta pentru ambele parti. Atat pentru digital influencers cat si pentru brandurile dornice sa isi vada produsele cum zboara de pe rafturi.
Traim o adevarata revolutie, in care nu doar site-urile pot fi monetizate, ci si canalele social media, transformate de curand intr-o afacere mai profitabila decat cea cu alimente.

Si are si o baza cat se poate de adevarata aceasta afirmatie, confimata de un studiu realizat in India - cu o populatie de peste 1.200.000.000 de suflete, aflata pe locul al doilea in lume in privinta numarului de locuitori. Ei bine, in India, se stimeaza ca vor fi pana la 500 de milioane de utilizatori de internet pana in 2017. O tara in care majoritatea populatiei traieste la limita subzistentei, insa care are computere sau smartphone-uri. Asadar, poate ca cina nu este intotdeauna prezenta in meniu, dar accesul la internet nu va lipsi de pe masa.

O statistica extrema, ca sa nu vorbim despre tari dezvoltate precum Australia, unde prezenta internetului in casele oamenilor a ajuns la aproape 90%.

Ca sa inchid paranteza predictiilor, ma intorc in timp si constat ca acum 5 ani Instagramul nici nu exista. Nimeni nu se gandea ca ar putea fi platit pentru o simpla postare pe contul sau de Instagram. Insa inevitabilul s-a produs, iar aceasta "piata" - puteam sa o denumim asa - a crescut intr-un an precum Fat-Frumos in cinci. Repet, de cinci ori intr-un singur an. Astazi, un blogger de moda bine cotat, poate castiga oriunde intre $5.000 si $25.000 pestru o singura postare pe Instagram, fata de anul trecut, cand tarifele erau situate undeva intre $1.000 si $5.000. Iar aceste sume pot fi considerate praful de pe toba, daca ne uitam la contul lui Kylie Jenner, despre care brandurile au raportat ca platesc intre $100,000 si $300,000 pentru o singura postare sponsorizata.

W-S.ro: Adevarat, insa o astfel de postare primesti zeci, sute de mii de like-uri…
JN: Chiar si mai si! Postarile acesteia au primit in 2015 peste 1 miliard de likeuri. Astfel de personaje, care nu au avut nici macar o profesie, care nu au un job propriu-zis, care nu au un site de care sa isi lege conturile social media, cel putin pana de curand, au reusit intr-un mod cu totul si cu totul spectaculos sa isi transfere likeurile de pe Instagram in propriile conturi bancare.

Asadar, ideea este ca astazi oricine se poate transforma intr-un bilboard umblator, remunerat ca atare. Traim vremuri fascinante in care oricine isi poate face un site, oricine isi poate face un cont de Twitter, Snapchat, Instagram. Oricine pleaca de la aceeasi linie de start!

Se nasc noi generatii de vedete in aria digital, care sunt cu mult mai populare decat celebritatile clasice. Daca acum cativa ani, recent, asadar, puteam numi vedete doar din randul actorilor, cantaretilor, personalitatilor TV, ei bine, astazi, new media creste o pepiniera de noi staruri, care stralucesc mult mai puternic decat cele clasice, mentionate anterior.
Cred ca un concept bun si o focusare continua asupra telurilor iti pot aduce statutul de steluta in devenire.

W-S.ro: Cum reactionezi cand simti ca, efectiv, esti prea obosita sau stresata pentru a scrie?
JN: Pentru ca sunt implicata in mult mai multe proiecte decat site-ul, viata mea e deseori un mare haos. Unul organizat, insa, pentru ca eu nefiind un om ordonat, stiu sa ma raportez doar la acest gen de “normalitate”. Desigur, aceasta normalitate poate deveni extenuanta ce-i drept. Si cand se intampla astfel, pur si simplu ma opresc. Se si spune, de fapt, ca cel mai indicat moment sa te relaxezi este fix acela cand simti ca nu ai timp. Consider ca a te opri pur si simplu cand esti prea obosit nu doar ca iti face tie insuti/insati un bine, ci si produsului tau, muncii tale. Din pacate, a te odihni atunci cand esti obosit a devenit, poate, forma suprema a luxului. Eu nu mi-l permit deseori, insa tocmai de aceea muncesc mult acum, ca sa ajung sa mi-l permit in viitor.

W-S.ro: Poti oferi doua-trei sfaturi pentru cei care doresc sa intre in Vlogging/Blogging?
JN: Oricine este binenvenit sa isi creeze un blog sau un vlog. Cu cat mai multe, cu atat mai bine. Se creeaza o piata mai puternica, o concurenta mai acerba si in final produse mai bune. Dar stiti cum e cu sfaturile... Inteleptii nu au nevoie de ele, iar cei care ar avea, nu le asculta.

W-S.ro: Daca ar fi sa o iei de la zero, ce ai face diferit, ce ai modifica la format, stil sau chiar tematica?
JN: Cred ca atunci cand am inceput de la zero, am luat deciziile corecte. Desigur, in timp, daca as fi avut revelatia a ceea ce se va intampla, as fi facut cateva ajustari. Cine spune ca daca ar lua-o de la inceput, ar face la fel sau nu ar schimba nimic, inseamna ca nu a evoluat.

Eu sunt intr-o continua miscare, transformare, descoperire. Tocmai de aceea, nu m-am limitat doar la blogging, ci am explorat si alte noi teritorii conexe.

Mi-am demonstrat ca pot face mult mai multe decat as fi indraznit sa imi imaginez. Ca pot fi fashion editorul celei mai bine vandute reviste din Romania - revista Tabu de acum 5-6 ani, ca pot colabora cu cea mai urmarita televiziune de moda - Fashion TV, ca pot scrie pentru cea mai influenta revista de moda din lume - revista Vogue, ca pot realiza o rubrica de moda la TV, iar aici am avut oportunitatea fantastica de a intalni oameni minunati, profesionisti desavarsiti, care sa ma ajute sa-mi pun ideile in practica - vorbesc despre echipa minunata a Observatorului Special de la Antena1TV.

Toate aceste activitati mi-au schimbat constant perceptia despre ce ar trebui sa apara pe blog. Mai mult decat atat, din momentul lansarii si pana acum, FAP a trecut prin trei procese de rebranding, modificandu-si atat conceptul cat si vizualul, asa ca Fashion Avec Passion nu a fost scutit niciodata de reglaje fine.

W-S.ro: Care sunt principalele surse de venituri, se castiga suficient cat sa supravietuiesti, decent, fara un alt job?
JN: Pentru a stabili daca traiesti decent sau nu, trebuie sa te raportezi nu neaparat la cat castigi, ci, mai ales, la cat cheltuiesti. Intr-o astfel de lume, cheltuielile sunt ridicate pentru ca stilul tau de viata trebuie sa reflecte lifestyle-ul prezentat de brandurile cu care te asociezi. Desigur, se pot face economii, insa nu poti merge la un show de moda cu pantofii deteriorati sau sa iei metroul pana la covorul rosu al unui eveniment de anvergura. Asadar, banii castigati sunt deseori reinvestiti si toate aceste detalii aparent nesemnificative, adunate insa, ajung la sume considerabile. Insa toate acestea nu reprezinta o cheltuiala, ci o investitie. Ar fi o cheltuiala, spre exemplu, daca ti-ai cumpara o tinuta ultra glam pentru a merge la un eveniment asa, “just for fun”, sau daca ti-ai cumpara un telefon de ultima generatie doar sa te joci cine stie ce jocuri. Insa daca il cumperi pentru ca te ajuta sa realizezi imagini, pe care sa le transmiti live, direct pe site sau pe conturile social media din care tu faci bani, asadar te ajuta sa iti implinesti obiectul unui contract, atunci se numeste investitie!

Partea buna este ca bloggingul nu este un domeniu clasic, in care fisa postului spune clar ca trebuie sa faci asta si asta, zilnic, timp de 8 ore. Asadar, un blogger nu va trage linie la sfarsit de luna doar in urma bannerelor pe care le are pe site sau in urma postarilor sponsorizate.

Bloggingul este o zona ofertanta, este precum o caracatita cu multe tentacule. In primul rand un blogger poate castiga din postari sponsorizate de tipul product placement (frecvent in cazul bloggerilor de lifestyle si stil personal) sau recenzii ale unor produse (mai ales in cazul bloggerilor axati pe continut). Din nefericire, bloggerii in Romania, accepta ca astfel de aparitii sa se realizeze pe barter, iar asta scade mult din potentialul pietei. Ce nu isi dau seama? Faptul ca, in final, ei sunt adevaratii perdanti, nu brandurile.

Citeste si:

W-S.ro: Si o alta sursa de castig?
JN: O alta sursa de castig este vanzarea spatiilor cheie ale site-urilor pentru bannere. Desigur Google Ads poate fi o optiune pentru blogurile generaliste, insa nu as recomanda unui blog cu pretentii sa permita accesul a tot felul de reclame pe care nu le poti controla, cu tot felul de marci cu care o asociere poate fi incompatibila. De asemenea, clickurile de pe YouTube pot fi monetizate, la fel si likeurile de pe Instagram si Facebook. Astazi, vanzarea postarilor pe Instagram este mult mai avantajoasa decat vanzarea unei postari pe site.

Programele de afiliere cu magazinele online pot fi o alta sursa de venit pentru bloggeri, desi volumul vanzarilor care vin din partea celor care dau click de pe site-ul bloggerilor trebuie sa fie destul de mare pentru a simti o urma de castig. Partea buna este ca aceste porcente se pot negocia.

Toate cele de mai sus reprezinta castiguri mici, dar sigure, constante. Insa scopul final este sa te transformi tu (blogerul) intr-un brand, care sa atraga proiecte de endorsement. Acesta este adevaratul “the big shot”.

Unul dintre cei mai faimosi bloggeri, care imi este si prieten, a incasat 30.000 de euro in urma invitatiei de a taia panglica unui mall recent deschis in Asia. De asemenea, a fost inclus in juriul unei emisiuni TV de mare succes in America, unde a primit in jur de 50.000 de euro pentru fiecare episod in parte. Daca ma gandesc ca emisiunea a avut doua sezoane, imi vine greu pana sa si numar cati bani a castigat doar din televiziune.

Asocierea cu brandurile internationale in campaniile de promovare a unor produse de beauty, poate fi o alternativa de cresterea a vizibilitatii si, pe termen lung, a veniturilor. La Saptamana Modei de la Milano, Dolce Gabbana a ales patru bloggeri internationali pentru promovarea rujului semnat de celebra Sophia Loren. Eu am avut onoarea de a fi unul dintre acestia.

W-S.ro: Cat costa, de exemplu, semnatura unui blogger pe eticheta unor colectii?
JN: Semnatura bloggerului plasata pe eticheta unor colectii capsula de accesorii poate livra blogerilor cecuri cu multe zerouri, care pot fi calculate procentual din valoarea vanzarilor produsului respectiv (de regula in cazul designerilor aflati la inceput de drum) sau ca suma fixa stabilita anteriror campaniei (brandurile puternice preferand aceasta varianta). Kristina Bazan, de pilda, este noua ambasadoare a brandului L’Oreal Paris, dupa ce inaintea ei doar actrite de Hollywood precum, Eva Longoria, Julianne Moore, Naomi Watts sau Blake Lively, au avut un astfel de rol. Este pentru prima data cand brandul numeste un blogger in aceasta pozitie onorifica, iar contractul se pare ca are 7 cifre.

Pana si simpla aparitie la un eveniment de moda se contabilizeaza in mii sau zeci de mii de euro, mai ales daca vorbim despre exclusivitati. Spre exemplu, un brand poate plati de la cateva mii de euro pana la 15-20.000 de euro pentru a convinge un blogger sa mearga doar la show-ul sau de moda si sa nu se afiseze la prezentarea niciunui alt brand in cadrul Saptamanii Modei. Recent, am avut un astfel de proiect.

In afara de toate aceste oportunitati, unii digital influencers (folosesc aceasta expresie, pentru ca nu toti au bloguri) au decis ca isi pot folosi influenta pe care o au asupra urmaritorilor pentru a comercializa diverse produse care sa le poarte semnatura. De la pantofi, la tricouri, rujuri, bijuterii s.a.m.d. Insa rata de succes este foarte mica, pentru ca acesta este un alt business, care se mananca poate cu un alt tip de cutit si furculita. Designul vestimentar sau de accesorii este un domeniu ce functioneaza, evident, dupa alte reguli decat bloggingul. De aceea, sunt doar cateva nume care chiar au reusit sa faca o adevarata afacere dintr-un astfel de proiect. Chiara Ferragni si linia sa de pantofi au devenit studiu de caz la Harvard Business School, dat fiind faptul ca a sa companie a fost estimata ca va avea incasari de 12-14 milioane de dolari in 2016.

W-S.ro: Cum arata "o zi de filmari"? Ce se ascunde in spatele scenei? Cate ore de munca si ce "mananca" cel mai mult timp si cei mai multi bani?
JN: Este incredibil cata munca se ascunde in spatele a catorva minute. Nu as fi stiut niciodata probabil daca nu as fi ajuns sa lucrez cu profesionisti in televiziune. Aveam impresia, initial, ca atat cat dureaza o emisiune TV, atat dureaza si pregatirile. Am experimentat singura pe propria mea piele ca a face un singur subiect (de 3-5 minute si nu o emisiune de o ora) te poate “costa” 3 zile din viata ta.

Calculul este simplu. O ora dureaza brainstormingul, adica alegerea temei. Cateva ore, in functie de complexitatea subiectului ales, dureaza documentarea si stabilirea modului in care va fi filmat. Apoi, trebuie scris, editat… Asadar, o zi a trecut.

In urmatoarea zi se filmeaza. Alegerea locatiei, asezarea luminilor si filmarea cadrelor propriu-zise insumeaza iarasi cateva ore. Apoi alegerea ilustratiilor suplimentare de pe Internet (in cazul subiectelor pentru care nu se pot filma) “mananca” iarasi cateva ore bune, de regula 5-6, fiindca e ca si cand ai cauta acul in carul cu fan. Adica, spre exemplu, iti trebuie un cadru cu o fata roscata mancand un mar rosu in timp ce sta pe capota unei masini. Din 10.000 de cautari pe YouTube si Google, gasesti vreo doua-trei variante, insa ce surpiza, niciuna nu e HD, iar tu nu poti folosi decat imagini high definition.

Cautarile se transforma intr-un fel de Fata Morgana in aria digitala. Asadar, procesul se reia, pana cand dam de firicelul de apa in mijlocul desertului online. Cand intr-un final avem toate imaginile necesare, se alege muzica de fundal - o operatiune pe care de regula o pasez editorului de montaj, care se pricepe mai bine, dar care dureaza si ea, fiindca deseori se fac mai multe incercari, pana se gaseste linia melodica potrivita firului epic al materialului TV. Asadar, s-a dus inca o zi.

Si in ziua finala, a treia la numar, montajul cadrelor filmate, cu efectele necesare, eventuale subtitrari si elemente de grafica ce trebuie lucrate separat, poate ajunge lejer la 8 ore de munca atunci cand se doreste ca rezultatul sa fie unul cu totul si cu totul exceptional.

W-S.ro: Pentru a fi cat mai clar, presupun ca te referi la videoclipuri realizate profesionist…
NJ: Desigur, eu vorbesc de videoclipuri realizate profesionist, cu profesionisti. S-au dus vremurile cand un YouTuber dadea drumul la o camera de filmat direct in propriul dormitor, fara prea multe scenarii si aranjamente si in cateva minute videoclipul era gata de pus pe site. Cred ca exceptia de la regula, evidenta de altfel, este zona de beauty, a bloggerilor care filmeaza diverse tipologii de makeup. Ei reusesc inca sa realizeze materiale fantastice avand costuri minime.

In general, insa, in ziua de azi, fiecare videoclip este un mare puzzle cu numeroase mici piese, care, puse cap la cap, ridica foarte mult costurile materialelor postate pe site.

Videoclipurile au cele mai mari costuri pentru un blogger, pentru ca implica multi pioni care contribuie la realizarea unui material video si implicit genereaza un cost. Pentru fiecare videoclip, eu lucrez cu un cameraman, un editor de montaj, un makeupartist si hairstilist (desi parul mi-l fac deseori si singura, pentru am impresia ca nimeni nu ii cunoaste secretele atat de bine ca mine). In plus, sunt costuri cu deplasare & cattering, dat fiind faptul ca in majoritatea cazurilor filmarile au loc in diverse parti ale orasului sau intervin chiar si costuri cu cazarea atunci cand filmarile se desfasoara in afara tarii. Recent, am avut un astfel de proiect in cadrul Saptamanii Modei de la Berlin si va invit sa vedeti rezultatul (promit ca este absolut spectaculos) pe canalul meu de YouTube - Janina Nectara.

W-S.ro: Ce fel de clipuri apreciaza cel mai mult internautul roman, comparat cu cel din SUA, de exemplu, sau UK?
JN: Internautul roman are acces la tot atatea clipuri la cate are access si internautul american, brazilian, japonez. Adica nelimitat. Este foarte greu sa schitezi profilul preferintelor in materie de clipuri dupa nationalitate in conditiile in care si oferta se uniformizeaza. Ideea este ca blogosfera a devenit poate singurul domeniu al carui mod de functionare se apropie de utopica piata libera si de utopica democratie. Fiecare face cum vrea, spune ce vrea, se uita unde vrea, baneaza pe cine vrea.

W-S.ro: Ce planuri ai pentru blog pe 2016? Ce diferente fata de 2015, 2014?

JN: Fashion Avec Passion a avut constant o evolutie ascendenta. La fiecare sfarsit de an obisnuiam sa rememorez evenimentele si succesele blogului si desi in cursul anului mi se parea ca nu se intampla nimic, o trecere in revista a realizarilor mi-a amintit ca de la an la an a crescut exponential.

Inca din primele luni de cand a fost lansat Fashion Avec Passion, Harddos Londra l-a numit Harrods Blog of The Week. O distinctie si un start-up fantastice. Era pentru prima data cand un blog de moda din Romania primea laurii recunostintei internationale, din partea unui public atat de elitist, targetat pe high-end fashion si industria luxului. Fiindca Harrods ne seduce in fiecare sezon cu toate minunatiile de brand-uri precum YSL, Prada, Etro, Marc Jacobs, Tom Ford, Hermes, insa conglomeratul Harrods inseamna mult mai mult decat atat. Este un imperiu financiar care include Harrods Bank (unde clientii pot cumpara inclusiv lingouri si monede din aur), Harrods Estates, Harrods Aviation, si Air Harrods. Un business de peste 757 de milioane de euro dupa raporturile din 2010, an in care Mohamed Al-Fayed a vandut magazinul catre Qatar Holdings pentru un miliard si jumatate de lire sterline.

Apoi am fost prima romanca non-model ce aparea in publicatii internationale de moda precum Vogue, Harpers Bazaar, L’Officiel. Mai mult decat atat, New York Magazine m-a numit printre cele mai bine imbracate personalitati de la Saptamana Modei de la Paris impreuna cu supermodelul Victoria’s Secret, Karolina Kurkova si editorul sef Vogue Japonia, Anna Dello Russo. Majoritatea tinutelor red-carpet imi erau oferite de Roberto Cavalli.

In scurt timp, au venit proiecte importante cu cele mai prestigioase case de moda precum Armani, Cavalli, Gucci. Spre exemplu, Armani a realizat in colaborare cu Grazia Italia un clip de promovare a colectiei Emporio Armani, in care a invitat patru bloggeri internationali. Se numea Bloggers Love Armani si am fost extrem de incantata sa fiu invitata sa fiu unul dintre cei patru protagonisti.
Concomitent eram fashion editorul celei mai bine vandute reviste de femei din Romania, ca mai apoi sa fiu prima romanca ce scrie la cea mai influenta publicatie de moda din lume - revista Vogue.

O alta premiera pentru Fashion Avec Passion a fost aceea de a realiza primele livestreaming-uri ale showurilor de moda direct de podiumurile internationale si in exclusivitate pentru Romania. Am transmis in direct defilarile Giorgio Armani, Gucci, Blumarine, Roberto Cavalli, John Richmond, Burberry, Aquilano.Rimondi si nici eu nu imi mai amintesc cate au mai fost.

Intre timp, am inceput si un proiect TV, o rubrica saptamanala de moda si styling in prime-time la Antena 1 dupa ce anterior colaborasem si cu Fashion TV pentru un sezon, timp in care am cunoscut si realizat interviuri cu Vivienne Westwood, Yohji Yamamoto, Zuhair Murad, Elie Saab, Roberto Cavalli, ca sa enumar doar cativa...

Am devenit, ulterior, ambasadorul Gucci in Romania al proiectului umanitar Chime For Change, sustinut pe plan global de Madonna, Beyonce, Bill Gates, Printul Harry al Marii Britanii, Eva Longoria, Jennifer Lopez, Malala Yousafzai - castigatoarea Premiului Nobel pentru Pace -, Maryl Streep, Halle Berry, Ben Affleck, Julia Roberts si multe alte nume grele ale showbiz-ului.

In toti acesti ani, pentru a deveni o voce cu adevarat pertinenta, mi-am aprofundat cunostintele de moda, luand-o de la zero si studiind Designul Vestimentar in Romania, dar urmand si cursuri de business in fashion la Paris. Studiile in moda au dat greutate articolelor mele, fiindca doar studiind poti intelege si avea idei judicioase despre un domeniu. Si pentru ca mi-am dorit sa explorez si partea practica a Facultatii de Arte, am realizat un internship in New York, la casa de moda a creatorului preferat al Primelor Doamne ale Americii, Oscar De La Renta - printre putinii designeri care pot fi numiti creatori de moda si printre putinele branduri fashion, care se pot numi case de moda.

Practic, pas cu pas, caramida cu caramida, am construit un mic brand, cunoscut pentru calitate, selectivitate, foarte bine nisat, care si-a asociat numele doar cu branduri puternice, cu branduri pe care le considera compatibile cu continutul siteului.

De fapt, deseori mi se spune ca am construit doua mici branduri, ce se completeaza reciproc. Fashion Avec Passion si Janina Nectara. Analizand cativa indicatori ai siteului si canalelor social media, am aflat ca s-a realizat chiar o fuziune. Cititorii site-ului (care nu este despre mine) au venit sa ma urmareasca pe Facebook si pe Instagram (pentru a vedea ce mai fac, unde ma aflu, ce proiecte noi sunt pe cale sa demarez), iar prietenii mei de pe conturile de socializare (care nu aveau neaparat o pasiune pentru moda) si-au indreptat atentia catre Fashion Avec Passion, castigandu-i ca cititori fideli. O situatie ideala, pentru ca astazi, Instagram si Facebook ma ajuta sa fiu in permanenta conectata cu cititorii FAP.

Si pentru ca primesc pe conturile de socializare o multime de mesaje si de intrebari, am hotarat sa strang toate raspunsurile intr-o carte, pe care planuiesc sa o lansez in 2016 in trei tari. Asadar si 2016 va fi un an ambitios!

De asemenea, planuiesc sa tin o sesiune de workshopuri in Bucuresti - si poate si in tara-, in care sa impartasesc viziunea mea atat bloggerilor cat si celor care isi doresc sa afle mai multe detalii despre experienta mea internationala si despre cum functioneaza industria modei si a bloggingului (plus particularitatile acestora) in Europa & America versus Romania.
In cadrul workshop-ului, voi impartasi experientele mele cu designeri reputati, detalii despre proiectele avute cu branduri celebre si relatia de prietenie care ma leaga de cativa dintre cei mai cunoscuti bloggerii internationali (probabil ca cei care citesc acest interviu le sunt chiar fani) si nenumarate secrete ale industriilor modei, frumusetii si blogging-ului. In plus, tons of tips & tricks!

Va fi o oportunitate fantastica de a-mi cunoaste prietenii si colegii din “online”. Va fi o oportunitate fantastica si pentru bloggeri (indiferent ca au bloguri de cooking/moda/beauty/lifestyle) de a afla tot ce isi doreau sa stie despre industria internationala de blogging.

Primul workshop va avea loc in luna mai.

W-S.ro: Ce ai schimba la internautul roman, pasionat de blogging si de a comenta/interactiona pe pagini?
JN: Nu as schimba nimic la publicul consumator de bloguri sau siteuri de socializare. Oamenii urmaresc ce site-uri le place. E drept, insa, ca cei pasionati de un domeniu anume sunt fortati sa caute acul in carul cu fan, pentru ca majoritatea blogurilor din Romania desi se autocategorisesc in bloguri de lifestyle, moda, beauty, street-style, fotografie etc, sunt, de fapt, o platforma deschisa advertiserilor de orice fel. Numai cine nu vrea, nu-si plaseaza un produs pe astfel de siteuri, care, de fapt, nu vorbesc despre moda, lifestyle, beauty fotografie, ci despre produse dintre cele mai diverse, carora le fac endorsement, fara a le supune nici celui mai mic proces de selectie: de la pasta de dinti, shaorma si rochii de mirese, la cauciucuri, iaurturi si parfumuri. Sunt exemple reale, de pe bloguri ce se autointituleaza a fi "de moda”. E mare gradina blogging-ului, insa poate ca tocmai de aceea este si fascinanta. Ideea este ca nu ar fi nimic in neregula cu a face endorsement la orice-de-pe-lumea-aceasta, insa cand apare "orice" pe el, blogul nu mai poate avea pretentia ca este nisat. Nu mai este “de moda”. Nu mai este “de cooking”. Nu mai este "de fotografie”.

Romania trece printr-o perioada de tranzitie in acest sens, dar cred ca lucrurile se vor aseza frumos. Avem bloggeri promitatori si tocmai de aceea sunt convinsa ca isi vor reseta busolele cat de curand.
Momentan, blogosfera este o zona cu un potential fantastic, ce nu a atins inca apogeul.

Pentru bloggeri e un nou Babilon plin de oportunitati, pentru cititori un Turn Babel, cu de toate pentru toti. Unul in care marele castig - ce revolutioneaza intreaga lume - este ca ambele parti vorbesc aceeasi limba.