Bursa de Valori Bucuresti (BVB) vrea sa lanseze un set de reguli de conduita pentru imbunatatirea celor mai bune practici ale caselor de brokeraj din piata. In spatele acestei decizii sta nemultumirea oficialilor BVB fata de analistii si brokerii din piata care nu si-au exprimat opinii 100% favorabile fata de pretul maxim cerut in IPO-ul MedLife, tranzactie aflata in plina desfasurare pe bursa.

“Unul dintre pilonii unei piete de capital dezvoltate il reprezinta comunicarea dintre profesionistii din piata cu publicul larg, inclusiv clienti. (…) Este in interesul vital al intregii comunitati a pietei de capital ca profesionistii pietei sa urmeze, in contextul serviciilor prestate clientilor, anumite reguli de conduita profesionala si cand participa in “piata” opiniilor si a schimburilor de idei”, se mentioneaza intr-o declaratie comuna semnata de Ludwik Sobolewski, CEO Bursa de Valori Bucuresti si Dan Paul, presedintele Asociatiei Brokerilor.

Cei doi mentioneaza ca aceasta reflectie este determinata de “contextul creat de o tranzactie IPO in curs de desfasurare”, fara a detalia insa motivele exacte care au dus la ideea lansarii unui Cod de Conduita pentru casele de brokeraj. Potrivit unor informatii din piata, reprezentantii BVB sunt nemultumiti de faptul ca mai multi analisti si brokeri din piata s-au aratat rezervati fata de pretul maxim cerut in IPO-ul MedLife, considerat a fi o supraevaluare a companiei.

Intr-un articol de saptamana trecuta, wall-street.ro a scris despre faptul ca oferta MedLife este usor supraevaluata la pretul maxim (35 lei/actiune), citand opiniile analistilor a trei case de brokeraj din piata.

Analistii BRK Financial Group au fost cei mai transanti, mentionand ca pretul maxim de 35 lei/actiune este o supraevaluare si indicand un pret de 33,8 lei din perspectiva indicatorului P/E, respectiv 29,56 lei din perspectiva indicatorului P/B, la care s-ar adauga discount-ul specific de tara.

De asemenea, analistii casei de brokeraj Tradeville au mentionat ca se asteapta ca negocierile cu institutionalii sa duca pretul la 30 lei/actiune, in vreme ce anlistii Prime Transaction s-au limitat sa mentioneze ca aparent pretul de 35 lei/actiune cerut in oferta Medlife este unul mare.

Toti analistii au subliniat insa si aspectele pozitive ale companiei si ale ofertei Medlife, plecand de la faptul ca specificul activitatii si circumstantele din piata sunt avantaje majore pentru companie si pana la faptul ca subscrierea in IPO-ul MedLife va fi, probabil, o oportunitate de investitie pe termen scurt pentru micii investitori, care vor beneficia de un discount de 5%.

De ce vrea BVB sa limiteze comunicarea? Ar trebui brokerii sa taca atunci cand nu au ceva pozitiv de spus?

Decizia Bursei de Valori Bucuresti de a incerca sa limiteze comunicarea brokerilor atat fata de publicul larg, cat si fata de proprii clienti, prin intermediul unui Cod de Conduita al Intermediarilor Financiari din Piata de Capital, pare cel putin ciudata. In tarile dezvoltate, operatorii de piata, asa cum este cazul BVB, nu incearca sa influenteze direct opiniile exprimate de analistii in rapoartele catre investitori sau in comunicarea catre publicul larg, prin intermediul presei.

Mai mult decat atat, o statistica a Bespoke Investment, realizata in piata americana, arata ca analistii oricum sunt in general prea pozitivi: din cele 12.122 de recomandari facute, doar 6% au eticheta negativa de “sell” (“vanzare”), in vreme ce recomandarile de “buy” (“cumparare”) au o proportie de 48,4%, iar cele de “hold” (“mentinere”) au o proportie de 44,9% (n.red. datele sunt din 2015). O statistica similara nu exista pentru piata de capital romaneasca, insa recomandarile de “sell” date de analistii romani sunt extrem de rar intalnite.

“Toata lumea isi doreste ca IPO-ul MedLife sa se inchida cu succes si toti vrem dezvoltarea pietei de capital romanesti pentru ca depindem de ea si activam in acest domeniu. Totusi, ca manager de fond raspunzi de investitia pe care o faci si nu poti ignora pretul IPO-ului, sau sa faci o subscriere la un pret mare, doar pentru binele pietei”, a mentionat analistul unei banci romanesti care activeaza pe BVB.

Dintr-un anumit punct de vedere dorinta BVB de a controla comunicarea intermediarilor este explicabila: pe Bursa de la Bucuresti nu s-a mai listat o companie privata de opt ani, iar ultimul IPO dateaza din 2014. Avand in vedere acest lucru, oficialii BVB vor sa faca tot posibilul sa aduca in piata o prima companie privata, care sa “sparga gheata” si care sa fie folosita ulterior ca exemplu atunci cand incearca sa convinga alti antreprenori sa isi listeze pe bursa companiile.

Din acest motiv, orice opinie despre un IPO, chiar si partial negativa, va fi intampinata cu o pseudo-cenzura din partea BVB, care nu isi permite sa aiba o alta oferta publica initiala esuata, asa cum a fost cazul Adeplast in 2013. Un esec al IPO-ului Medlife ar reprezenta un dezastru pentru piata de capital locala, care si-ar pierde argumentele privind avantajele si usurinta de a realiza un IPO privat pe bursa.

In acest context se pune intrebarea daca merita sacrificata o comunicare onesta, libera si transanta din partea brokerilor si analistilor in favoarea dezvoltarii pietei de capital pe termen lung. Mai exact, ar trebui acestia sa taca atunci cand nu au de spus ceva pozitiv despre piata?

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri