Pe locul intai in topul oraselor preferate de retaileri petru expansiune in urmatorii cinci ani se situeaza Moscova, urmata de Sankt Petersburg si Praga. Locurile patru, cinci si sase sunt ocupate de Bratislava, Ljublijana si Sofia, pe sapte se afla Bucurestiul, locul opt e detinut de Budapesta, noua este ocupat de Tallin, iar Amsterdam si Kiev, la egalitate sunt pe zece.

In functie de tara, locatia preferata este Rusia, unde 12% dintre retaileri au declarat ca vor sa se extinda, urmeaza Cehia cu 10%, apoi Romania cu 8%. Alte tari preferate sunt Slovenia si Estonia unde 7% dintre retaileri au declarat ca vor sa se extinda. Potrivit studiului, 8% dintre retaileri prefera Romania pentru extindere in urmatorii doi ani, ceea ce situeaza tara noastra intre primele locatii vizate.

Majoritatea retailerilor (39%) au declarat in studiu ca Europa de Est ofera cele mai bune oportunitati de afaceri in urmatorii cinci ani, urmata de Europa Centrala (36%), Europa de Vest si de Nord (30%), in timp ce Europa de Sud se situeaza pe ultimul loc cu 12%.

Peste 20% dintre retailerii intervievati au declarat ca spatiile inchiriate sunt cuprinse intre 301 si 500 metri patrati. Media spatiilor inchiriate este mai mare pentru Europa de Vest si de Nord - 1.162 metri patrati si mai mica pentru Europa de Sud - 688 metri patrati). Europa de Est se situeaza la mijloc, dar mai aproape de tarile vestice si nordice.

Citeste si:

Si retailerii din Europa Centrala si de Est (ECE) vizeaza extinderea internationala, iar motivatia principala a extinderii este identificarea oportunitatilor oferite de expansiunea organica (54% din retaileri). Tarile care au atras cei mai multi retaileri internationali pana acum sunt Franta si Spania (26% dintre ei), iar Cehia a urcat pe pozitia a zecea ca reprezentare a retailerilor internationali.

Rezultatele studiului mai arata ca retailerii prefera locatiile high street (73% dintre ei), apoi centrele comerciale din orase (46%) si din afara oraselor (35%). Potrivit Cushman & Wakefield in urmatorii cinci ani vor fi deschise 2.900 de magazine in piete noi, dintre care cele mai multe, 580, in Rusia, iar in Romania se vor deschide peste 100 de magazine noi in urmatorii cinci ani, au estimat retailerii.

Acelasi studiu mai arata ca in mare parte, comunicarea prin internet este inca neglijata in Europa Centrala si de Est. Doar 53% dintre retailerii din Europa Centrala si de Est au web site, in timp ce 90% dintre retailerii din Europa de Sud, de Vest si de Nord si toti cei din SUA.

Retailerii care trebuie urmariti in 2008
sunt cei care fac tranzactii online, urmati de Marks & Spencer pe locul doi, Ikea, Carrefour, Wal-Mart, Zara, H&M pe locul trei si Gap pe IV. In Europa Centrala si de Est sunt mentionati ca importanti pe piata in 2008: Pyatyorochka, Aldi, Tesco, Tchibo, Starbucks si Gap.

Studiul International Retailer's Survey a fost realizat prin intervievarea a 250 de retaileri din 23 de tari, inclusiv Romania.