Prima pozitie in clasament este ocupata de Belgia, in timp ce pe locul al doilea se afla Olanda, urmata de Ungaria, Cehia si Polonia pe locul al cincilea. Romania intra pentru prima data in acest clasament, direct pe locul al 13-lea, iar specialistii estimeaza ca, dat fiind numarul tot mai mare de centre comerciale, volumul spatiilor de logistica si depozitare se va dubla in 2008.

“Ritmul ascendent al pietei industrial - logistice din Romania poate fi mentinut prin dezvoltarea in continuare a portului Constanta si prin dezvoltarea porturilor la Dunare. Dunarea reprezinta singura ruta de transport corespunzator, care ne conecteaza direct la centrul Europei si care este prea putin exploatata in prezent. 65% din volumul marfurilor ce tranziteaza Romania se transporta pe uscat si numai 10% maritim si fluvial”, a explicat Gabriel Sfetcu (foto), directorul departamentului Industrial al Cushman & Wakefield Activ Consulting.

Potrivit acestuia, in ultimii trei ani portul Constanta a inregistrat cea mai mare crestere a volumului de marfuri din intreaga Europa - 277% , insa cu toate acestea se situeaza pe ultimele locuri intre principalele porturi din Europa in privinta volumului de marfuri - locul 17 din 20.

Raportul mai arata ca in Europa, chiriasii se orienteaza catre orasele din tara, evitand capitalele, unde lipsa terenurilor si blocajele de trafic constituie o problema majora. In plus, nivelul mai scazut al chiriilor favorizeaza aceasta tendinta. Exemple de acest tip pot fi intalnite in Polonia si Germania.

“In Romania, asistam la o situatie opusa: in Bucuresti, fiind competitia mai mare, preturile sunt mai mici decat in restul tarii” a adaugat Gabriel Sfetcu.

Cererea de spatii logistice depaseste oferta deoarece putine proiecte au caracter speculativ. Printre factorii care impiedica Romania sa ocupe o pozitie mai inalta intre pietele industrial-logistice ale Europei se numara ritmul redus de dezvoltare a retelei de transport rutier si volumul scazut de marfuri tranzitate.

Conform raportului, trei dintre primele cinci piete ale Europei care ofera cele mai bune locatii pentru spatiile industriale si logistice se afla in Europa Centrala si de Est.

Citeste si:

“Nu este nicio surpriza ca tarile din Europa Centrala si Est ocupa primele locuri ale clasamentului European Distribution Report de anul acesta. Aceste piete se maturizeaza pe masura ce nodurile si rutele de distributie se dezvolta pentru a sustine pietele locale in crestere precum si pe masura ce business-urile cauta sa isi reduca costurile”, a declarat Ferdinand Hlobil, Head of Industrial for Cushman & Wakefield in Central Europe.

Cu toate acestea, Marea Britanie, Belgia, Olanda, Franta si Germania raman centrul activitatilor economice si detinatoare ale principalelor porturi si aeroporturi de marfa, dominand ca dimensiune piata europeana a spatiilor industrial-logistice. Cele mai scumpe cinci tari in termeni de chirii pentru spatiile industriale sunt localizate in Europa de Vest: Londra (Heathrow), Dublin, Barcelona, Stockholm si Amsterdam (Schiphol).

“Pietele din Europa Centrala si de Est sunt in crestere, avand un potential enorm pe termen scurt si mediu. Totusi, pentru moment axa geografica formata de Marea Britanie, Belgia, Olanda, Franta si Germania inca domina Europa si ramane zona cu cele mai mari piete industrial-logistice”, a afirmat Steven Watt, Head of European Logistics & Industrial la Cushman & Wakefield.

European Distribution Report 2008 include 25 de tari si este intocmit prin analiza a 16 factori care definesc raportul de costuri/beneficii: nivelul chiriilor, pretul terenurilor, costurile de constructie, costurile fortei de munca, retelele de drumuri, traficul, densitatea retelelor feroviare, volumul marfurilor transportate pe uscat, pe apa sau in aer, densitatea populatiei, accesul in UE, accesul spre Est, disponibilitatea mai mare de 10.000 mp si oferta de terenuri.

Cushman&Wakefield este cea mai mare companie cu capital privat din lume in domeniul imobiliar. Fondata in 1917, compania detine 221 de birouri in 58 de tari si are peste 15.000 de angajati. Biroul din Romania a fost deschis in ianuarie 2007 prin preluarea biroului asociat Activ Consulting, cu care se colabora de peste 11 ani, devenind astfel Cushman & Wakefield Activ Consulting.

Cele mai bine pozitionate piete ale Europei pentru spatii industrial logistice
Tara Clasament 2008 Scor 2008 Clasament 2006
Belgia 1 8.45 1
Olanda 2 9.54 3
Ungaria 3 9.56 7
Cehia 4 9.57 4
Polonia 5 9.76 5
Franta 6 10.25 2
Austria 7 10.81 9
Germania 8 10.82 6
Slovacia 9 10.85 -
Italia 10 11.37 8
Marea Britanie 11 12.25 10
Danemarca 12 12.31 -
Romania 13 12.49 -
Lituania 14 12.56 -
Portugalia 15 13.11 12
Letonia 16 13.24 -
Spania 17 13.44 15
Estonia 18 13.81 -
Turcia 19 13.91 -
Ucraina 20 14.44 -
Finlanda 21 14.93 -
Rusia 22 15.27 13
Bulgaria 23 15.7 -
Irlanda 24 16.41 11
Suedia 25 16.91 14

Sursa: Cushman & Wakefield