In 2012, doar 2% dintre studenti estimau ca vor avea datorii de 50.000 de euro. Aproape o treime din totalul studentilor apreciaza ca sumele imprumutate pentru a-si finanta studiile universitare sunt prea mari.

"Intr-un climat economic nesigur, impactul financiar al absolvirii unei institutii de invatamant superior a pus presiune pe viitorii studenti, facand din decizia de a urma sau nu o facultate una dificila pe fondul cresterii taxelor de studii, potrivit cercetarii realizate anul acesta de Sodexo", sustine Jean Istasse, CEO Sodexo Romania.

Un sfert dintre studenti si-au consultat parintii inainte de a se inscrie la cursuri universitare, mai mult decat dublu fata de anul 2012. In pofida sumelor pe care estimeaza ca le vor avea de returnat la finalul studiilor universitare, numarul studentilor care se arata ingrijorati de nivelul ridicat al datoriilor a scazut in ultima decada cu 10%, pana la 4% in 2014.

28% din studenti sustin ca datoriile sunt prea mari pentru cariera

Pe fondul cresterii datoriilor acumulate in anii de studii, in randul studentilor se inregistreaza o crestere a nivelului de nemultumire fata de calitatea programelor si a cursurilor universitare. Peste un sfert dintre studenti (28%) afirma ca nivelul datoriilor reprezinta o investitie prea mare in cariera. In urma cu doi ani, doar 10% dintre studentii din Marea Britanie erau de acord cu aceasta afirmatie. Gradul de indatorare din prezent este responsabil si pentru reconsiderarea optiunilor initiale in ceea ce priveste programele universitare in randul a 23% dintre studenti.

"Rezultatele sondajului din acest an pot fi analizate si din perspectiva unei bombe cu ceas", spune Jane Longmore, vice-cancelar in cadrul Universitatii Southampton Solent, coautor si autoritate de control al studiului "Sodexo Universitary Lifestyle Survey". "Procentul studentilor in anii doi si trei care considera ca studiile academice reprezinta un pas obligatoriu in parcursul educational s-a diminuat de la 42% in 2012 la 35% in 2014. Este important ca universitatile sa depuna eforturi mai mari pentru a le demonstra studentilor cat de valoros este invatamantul superior", completeaza Longmore.

Absolventii cu media 10 la BAC si evaluarea nationala: unde vor studia

Absolventii cu media 10 la BAC si evaluarea nationala: unde vor studia

62% din studentii care studiaza in Marea Britanie spera ca sa isi asigure venituri mai mari

Investitia mai mare de-a lungul anilor universitari este unul dintre factorii care ii determina pe studenti sa acorde o importanta sporita obiectivului final. Imbunatatirea sanselor de a obtine un loc de munca mai bun este motivul pentru care 76% dintre studenti urmeaza cursuri universitare, in timp ce 62% spera ca astfel sa isi asigure venituri mai mari. Cresterea procentului acelora al caror obiectiv este reprezentat de venituri mai bune este semnificativa in ultima decada, de la 36% in 2004.

In acest context, dorinta de a obtine note bune este foarte intalnita: aproape 9 din 10 studenti (84%) afirma ca sunt preocupati sa obtina notele pe care si le doresc, in crestere de la 72% in 2012 si de la 61% in 2004, cand sondajul a fost realizat pentru prima data.

Citeste si:

Aceasta presiune suplimentara a contribuit la tendinta observata de-a lungul ultimilor sase ani in randul studentilor de a se concentra pe activitatile scolare in detrimentul celor de socializare. Mai multi studenti ca niciodata sunt acum preocupati sa gaseasca echilibrul intre viata academica, sociala si obligatiile de serviciu – locul de munca reprezentand a doua sursa de stres (cu 69% dintre studenti nominalizand acest fapt, in crestere de la 41% in 2004). Pentru 52% dintre studenti, nevoia de a economisi este motivul unei activitati scazute de socializare.

In acest context, 76% dintre studenti afirma ca cheltuiesc saptamanal 25 de euro sau mai putin distrandu-se, in crestere de la 61% in 2012. Pentru a pastra cheltuielile in aceasta limita, o jumatate dintre studenti aleg sa ramana in casa atunci cand se intalnesc cu prietenii, iar o treime (33%) nu consuma alcool cand socializeaza, in crestere de la 26% in 2010.

A invata reprezinta principala prioritate pentru majoritatea studentilor inscrisi in cadrul universitatilor din Marea Britanie. Aproape trei sferturi (74%) petrec zilnic intre doua si cinci ore la cursuri, seminarii si laboratoare si 72% aloca zilnic studiului individual intre doua si cinci ore. Aproximativ 18% petrec intre sase si opt ore pe zi la cursuri, seminarii si laboratoare, dublu fata de procentul inregistrat in urma cu doi ani.

TOP: 10 universitati cu cea mai buna reputatie

TOP: 10 universitati cu cea mai buna reputatie

Nu este surprizator faptul ca numarul celor ingrijorati ca nu isi pot organiza eficient volumul de munca pentru universitate este in crestere de la 30% in 2004 la 61% in prezent. Interesul crescut acordat studiului se reflecta si in diminuarea numarului de ore lucrate in regim part-time de studenti: doar 36% spun ca lucreaza saptamanal intre 11 si 20 de ore, comparativ cu 55% in 2004, in timp ce 53% lucreaza mai putin de 10 ore intr-o saptamana, in crestere de la 36% in 2012.

Sursa foto: Universitatea Cambridge/Shutterstock.com