Multe organizatii neguvernamentale au invatat din greselile facute in trecut si au hotarat sa dea startul campaniilor de strangere de fonduri prin facilitatea fiscala 2%, inca din prima luna a lui 2015. Mai mult chiar, unele au „furat” startul si au inceput sa faca promovare inca din decembrie 2014. Totul pentru a ajunge la cat mai multi din cei peste sapte milioane de romani care pot redirectiona 2% din impozitul pe venit pana spre sfarsitul lunii mai. Iar potul pentru care se „lupta” ONG-urile va fi, cel mai probabil, in jurul a 150 de milioane de lei.

„Am observat si eu ca organizatiile neguvernamentale au lansat, inca din ianuarie, mai multe campanii <<2%>> decat in trecut. De patru ani le spun oamenilor ca eu incep campania de strangere de fonduri, prin <<2%>>, pe 4 ianuarie. Se pare ca anul acesta oamenii au fost cuminti, au ascultat si au inceput devreme campaniile”, declara Cristiana Ionescu, fundraising development manager la agentia de fundraising Dreamcatchers Romania.

Unele ONG-uri au pornit campania inca de la inceputul anului pentru a se folosi la maximum de prevederile legale. „Am decis sa incepem campania de strangere de fonduri inca din luna ianuarie, pentru ca asa este legea. Conform legii, formularele se pot depune de la 1 ianuarie si pana pe 25 mai. Si sunt multi oameni care depun acest formular (formularul 230 sau formularul 200 – n.red.) din prima saptamana a anului”, afirma Mihaela Vlad, fondatoarea asociatiei „Exista viata dupa doliu”.

Alte organizatii au demarat campania de strangere de fonduri in ianuarie deoarece asa au stabilit intr-o strategie pe care au facut-o la sfarsitul lui 2014. „Noi ne-am facut inca din luna decembrie a anului trecut un plan de lucru pe campanie. Atunci am stabilit cine si ce va face si, de asemenea, cum vom face aceasta campanie”, spune Diana Valentina Lontis, asistent social si coordonator campanie 2% la fundatia „Pentru Voi”.

Contributii de 2% cu ajutorul Facebook

Cu cat organizatiile neguvernamentale incep mai devreme campaniile de colectare de fonduri prin „2%”, cu atat cresc sansele sa stranga mai multi bani. „Daca esti o organizatie mica si incepi devreme campania, ai suficient timp sa te intalnesti cu prietenii tai, cu prietenii prietenilor tai, cu familia, cu colegii de munca si, astfel, poti sa colectezi formulare in timp real. In cazul organizatiilor mari, care strang zeci de mii de formulare, ai nevoie de foarte mult timp atat ca sa colectezi formularele de la oameni, cat si ca sa le trimiti catre administratiile financiare. Incepand devreme, ca organizatie mare, ai timp sa colectezi in mai multe transe, dar si trimiti formularele colectate in mai multe transe”, explica Cristiana Ionescu.

In general, asociatiile si fundatiile aleg sa-si promoveze campaniile de strangere de fonduri prin „2%” cu ajutorul instrumentelor online, cum ar fi website-ul propriu sau pagina organizatiei de pe reteaua de socializare Facebook. „Pe langa promovarea campaniei pe site si pe Facebook, noi le trimitem firmelor cu care colaboram e-mailuri de informare, adica le spunem ce vrem sa facem cu banii si, in plus, ce trebuie sa faca pentru a ne ajuta si cum sa completeze formularele”, precizeaza Diana Valentina Lontis.

In schimb, asociatia „Exista viata dupa doliu” va cauta sa organizeze si diverse evenimente pentru a-si promova campania. „In principiu, comunicarea campaniei se va face online, dar ne dorim sa facem si cateva iesiri in spatiul public, de genul unor intalniri la care sa participe diverse firme locale, care pot sprijini activitatea organizatiei noastre prin produse si servicii gratuite. La aceste evenimente vom aduce si formulare 200 si 230 pentru ca oamenilor sa le fie cat mai usor sa le completeze”, subliniaza Mihaela Vlad.

Citeste si:

Totodata, exista si organizatii care isi promoveaza campaniile de strangere de fonduri si prin intermediul unui comunicat de presa, care este distribuit atat la institutiile media locale, cat si nationale. „Presa este un partener de lunga durata al actiunilor sociale si de sanatate pe care Baylor le desfasoara de peste 15 ani. Am transmis un comunicat de presa deoarece informatia trimisa catre mass-media si preluata atat de presa scrisa, cat si de publicatiile on-line este accesibila tuturor categoriilor sociale”, arata Mariana Craciun, responsabil PR la fundatia Baylor Marea Neagra.

Cea mai buna metoda de promovare a campaniilor „2%” ar trebui sa contina un mix de instrumente, considera Cristiana Ionescu. „Este bine sa combini toate metodele. Intr-o campanie, tot ceea ce stii si tot ceea ce ai invatat vreodata trebuie sa folosesti, pentru ca este nevoie sa ajungi la o masa mare de oameni, care nu sunt neaparat prieteni cu tine sau care nu te cunosc si care nu cred neaparat in ceea ce faci tu. Acesti oameni trebuie convinsi. In campaniile <<2%>> este o chestiune pur administrativa: cine ajunge primul, cine prezinta primul cauza si cine convinge primul omul sa semneze pentru el”, spune Cristiana Ionescu.

Campania de fundraising se incheie in mai

Perioada de desfasurare a campaniilor de fundraising prin „2%” se incheie la sfarsitul lunii mai. Pana atunci, organizatiile trebuie sa-si faca o baza de date cu oamenii care le-au redirectionat bani. Astfel, pentru campania de anul viitor, ONG-urilor vor avea un punct de pornire si nu ar mai fi nevoite sa o ia de la capat. Dupa finalul campaniei, ONG-istii nu trebuie sa uite sa le multumeasca si nici sa le impartaseasca sumele stranse celor care i-au ajutat. „La un moment, se intampla unele scurtcircuite, atat in organizatiile mari, cat si in organizatiile mici. ONG-istii fie uita sa le multumeasca oamenilor, fie uita sa le raporteze ceea ce au facut cu banii”, precizeaza Cristiana Ionescu.

Orice multumire adresata oamenilor care au completat cate un formular poate reprezenta o baza pentru constructia unei relatii viitoare de fundraising. „Ne intereseaza sa vedem cine a completat formularele, atat pentru a putea multumi oamenilor pentru gestul pe care l-au facut, cat si pentru a-i invita pe acestia la evenimentele noastre. De asemenea, vrem sa le aratam ca banii pe care ii redirectioneaza sunt folositi asa cum am promis. Incercam sa construim o relatie cu cei care pot devenii viitori donatori sau parteneri”, mai spune Mihaela Vlad, fondatoarea „Exista viata dupa doliu”.

Prin facilitatea fiscala „2%”, pot directiona 2% din impozitul pe veniturile de anul trecut atat romanii care au obtinut venituri din salarii, cat si venituri din profesii libere si alte activitati. Tot ceea ce trebuie sa faca este sa completeze formularul 230 sau formularul 200 pana pe 25 mai si sa-l depuna la administratia financiara de care apartin.

Articolul a fost publicat initial pe site-ul AlTreileaSector.ro

Sursa foto: Shutterstock / Strangere de fonduri