Dincolo de aceste exemple amuzante, viitorul capata de la o zi la alta o singura directie. În trecut, documentele au migrat de pe hârtie pe computerul personal. Astazi asistam la migratia computerelor spre retea. Din ce în ce mai multe servicii online sunt menite sa înlocuiasca functiile pe care pâna mai ieri le îndeplinea computerul personal.
Cu luni în urma, va povesteam despre înclestarea marilor companii din Internetul mondial cu privire la patrunderea pe piata chineza. Batalia se poarta în continuare, dar interesul publicului a scazut îndeajuns de mult încât sa fie nevoie de un alt subiect care sa provoace discutii aprinse. Si noutatea nu s-a lasat asteptata: o achizitie Google, care muta lupta pe un teren neasteptat.

Comparând mere cu pere

Cautati pe www.google.com cuvântul „vacanta“ si veti putea observa, în dreapta rezultatelor cautarii, o lista de reclame care va propun vacante de vis. Ideea se numeste reclama contextuala si se apropie de perfectiune pentru cei mai multi advertiseri. Mai ales când plata se face per click, doar atunci când utilizatorul a accesat campania publicitara si, implicit, website-ul advertiserului.

Solutia nu este însa un panaceu care îi garanteaza advertiserului afisarea reclamei doar catre publicul interesat. Spre exemplu, daca veti cauta pe Internet cuvântul „windows“, Google nu are de unde sa stie daca sunteti interesati de ferestre sau de sistemul de operare de la Microsoft. Iar consecinta este aceea ca afisarea unei campanii publicitare la un producator de geamuri-termopan nu are niciun fel de relevanta pentru un utilizator interesat doar de sistemul Microsoft Windows XP. În aceasta situatie, motoarele de cautare sunt obligate sa afle cât mai multe informatii despre dumneavoastra. Sursele pot fi diverse. Cum ati aflat deja, „Personal Search History“ de la Google este un serviciu creat special pentru a afla tendintele si preferintele de navigare ale utilizatorilor.

Mai aproape de utilizator

În unele cazuri însa, aceste servicii nu sunt suficiente. Ele nu ating, spre exemplu, acel utilizator care foloseste mai multe computere si nu are un cont la google.com, desi Google are nevoie de o piata publicitara din ce în ce mai mare. Asa a aparut, la momentul potrivit, Gmail.com. O solutie gratuita de webmail, care le oferea utilizatorilor posibilitatea de a pastra o multime de e-mail-uri în conturile de peste 2 GB spatiu alocat. Pretul platit este afisarea unor campanii publicitare contextuale, lânga textul unora dintre e-mail-urile primite.

Gmail.com se adreseaza însa doar unui numar relativ mic de utilizatori. Iar Google gândeste la scara mondiala. Acesta este motivul pentru care, în luna martie 2006, si-a îndreptat atentia spre Writely.com, un editor de text online, care poate înlocui cu succes Word-ul din versiunea Microsoft Office.

Cine este Writely?

A fost lansat în august 2005 de catre compania Upstartle. A functionat ca un serviciu gratuit, aflat în faza de testare. Planul initial era ca va continua sa fie si pe viitor un serviciu gratuit pentru utilizatorii obisnuiti. Pentru companiile si utilizatorii care doreau functionalitati avansate, serviciul putea fi oferit pe baza unor abonamente modice. Dupa anuntarea achizitionarii sale de catre Google, Writely a suspendat înregistrarea unor noi utilizatori, asteptând integrarea în lumea serviciilor Google. Pentru utilizatorii deja înregistrati, serviciul functioneaza în continuare.

Writely.com ofera multe dintre facilitatile deja cunoscute de utilizatorii Microsoft Word. Poate sa recunoasca si sa editeze documente în diverse formate: Microsoft Word (.doc), Rich Text (.rtf) si OpenOffice (.odt, .sxw). Se pot crea documente noi, în oricare dintre formatele de mai sus si se pot exporta direct în computerul dumneavoastra. Printre alte multe avantaje, Writely ofera si un mediu colaborativ de lucru, în care fiecare document poate fi editat în paralel de mai multe persoane.
Pentru un editor de text însa, lipsesc totusi multe facilitati. Cele mai importante pe care le-am gasit noi sunt: posibilitatea de a adauga un header si un footer documentelor, posibilitatea de a adauga numerotarea paginilor, asezarea textului pe coloane, comentariile de subsol, precum si un control mai fin al paragrafelor si caracterelor textului.

Plata în click-uri

Cu toate acestea, Writely este o adevarata mina de aur pentru un integrator de servicii de talia lui Google. Compania va mentine serviciul gratuit si va câstiga chiar mai mult oferind Writely în acest fel. La un moment dat, utilizatorii vor observa în paginile Writely.com mesaje publicitare aflate în directa legatura cu textul documentului la care se lucreaza. Publicitatea contextuala va fi cu siguranta, si în acest caz, pretul gratuitatii serviciului. Exemplul Gmail.com este elocvent in acest sens.