Tanarul antreprenor a facut primii pasi in business imediat ce si-a incheiat studiile, preferand sa mearga pe cont propriu in defavoarea unui job intr-o multinationala. Absolvent de ASE, Iusut a fost acceptat la PwC, insa a preferat antreprenoriatul. A inceput printr-un business in comert in 2004, apoi in 2006 a deschis o agentie de turism AA Travel, pe care o detine si in prezent, in 2009 a deschis restaurantul cu specific turcesc Divan, iar in 2012 restaurantul grecesc Meze.

“In decursul anilor am acumulat experienta, iar acum probabil sunt putin mai obosit decat atunci cand am intrat in business.. Antreprenoriatul este obositor si dificil. Dupa ce am facut HoReCa cred ca as putea sa fac orice”, spune Iusut. Domeniul restaurantelor nu este deloc usor, fiind un segment cu marje mici, in care orice detaliu conteaza, cu o competitie mare si cu nivel de costuri ridicat.

In ceea ce priveste Divan, unul dintre cele mai de succes restaurante din centru, cu o medie de 7.000 de client lunar, unitatea nu este inca pe profit, insa anul viitor, Iusut se asteapta sa isi amortizeze investitia. Costurile lunare fixe sunt de circa 20.000 euro pe luna, incluzand aici o chirie de circa 8.000 euro pe luna.

Chiriile din centrul vechi au ajuns in multe cazuri nesustenabile, insa Iusut mentioneaza ca proprietarii au inceput in ultima perioda sa fie mai flexibili. “Trebuie sa realizeze ca ei sunt partenerii nostri. Continua sa aiba aceeasi atitudine si privesc centrul istoric ca pe un El Dorado, dar adevarul este ca nu tot ce zboara se mananca si multe din localurile noi care se deschid isi schimba proprietarii intr-un an”, a explicat Iusut.

Citeste si:

Ce sfaturi ar da Iusut unui antreprenor care este atras de mirajul centrului vechi? “Sa puna pasiune in ceea ce face, sa nu faca compromisuri la calitate. Multi sunt tentanti sa faca rabat de la calitatea, dar nu asta este solutia”, spune Iusut.

“Una dintre surprizele placute pe care le-am avut in acest domeniu este ca oamenii chiar apreciaza plusul de valoare”, a adaugat Iusut.
Personalul este o alta mare problema a industriei.”Unul dintre lucrurile care m-au surprins in acest domeniu a fost personalul complet nepregatit. Inca avem mici probleme in domeniul acesta, desi rata de satisfactie a clientilor nostri de la Divan este foarte ridicata”, spune Iusut. In plus, Iusut mentioneaza ca in prezent in Romania nu exista deloc o cultura a serviciilor. “Nu isi fac cu responsabilitate jobul, este o meserie in care intra ca o alternative a unui esec anterior”, a explicat proprietarul Divan si Meze.

Cum a incercat el sa rezolve problemele personalului? Traininguri, un regulament rigid, pauze fixate si penalizari la orice abatere. Angajatii nu au venituri fixe, acestea variind in functie de vanzari si calitatea serviciilor. Astfel, chelnerii pot primi intre 1,2 si 2,5% din incasarile dintr-o luna.

Dupa 3 ani, Iusut a reusit sa inchege o echipa solida, insa rata fluctuatiei de personal este in continuare de 30-40%. “Este bine ca am pastrat o baza”, comenteaza antreprenorul