La inceputul acestui an, Guvernul s-a angajat in negocierile cu Fondul Monetar International (FMI) ca va reduce costurile la nivelul Tarom inclusiv prin restituirea ultimului avion tip Boeing 737-800 din flota, inchiriat in urma cu patru ani, sau prin reducerea chiriei la nivelul pietei. Conform intelegerii, operatiunea trebuia sa fie incheiata cel tarziu pana la sfarsitul lunii martie, potrivit Mediafax.

Termenul nu a fost insa respectat, iar ultima scrisoare de intentie discutata de Guvern si FMI la finele misiunii de evaluare din aprilie-mai releva ca perioada in care aeronava trebuie restituita a fost impinsa pana la sfarsitul lunii iunie. Documentul indica insa in acelasi timp ca problema a ajuns pe rolul "tribunalului din Londra", care ar putea decide ca aeronava nu poate fi relivrata, caz in care compania Tarom va fi obligata sa prezinte un raport privind impactul aeronavei asupra rezultatelor financiare ale flotei.

"Relivrarea celei de-a treia aeronave Boeing B 737-800 inchiriate sau reducerea chiriei la nivelul preturilor de pe piata pana la finele lunii iunie 2012. Urmarirea veniturilor si cheltuielilor aferente operarii aeronavei in eventualitatea in care tribunalul din Londra decide ca aeronava nu poate fi relivrata si furnizarea unui raport privind impactul aeronavei asupra rezultatelor financiare ale flotei", sunt angajamentele Guvernului din scrisoarea catre FMI.

La Londra functioneaza si Curtea de Arbitraj International, care se pronunta in cazul litigiilor comerciale intre companii.

Conform documentului citat, reducerea costurilor va fi efectuata si prin reducerea voluntara a personalului, intreruperea liniilor si zborurilor selectate, renegocierea contractului de leasing de personal navigant, extinderea programului de economisre la consumul de petrol.

Citeste si:

Reprezentantii Tarom sustin insa, contrar documentului discutat de Guvern cu FMI, ca "nu exista niciun litigiu la Londra" in legatura cu relivrarea celei de-a treia aeronave Boeing 737-800, adaugand in acelasi timp ca alte informatii solicitate nu pot fi furnizate deoarece nu sunt "de interes public", avand in vedere ca Tarom este o societate comerciala care isi desfasoara activitatea intr-un mediu concurential.

"Pe teritoriul Romaniei opereaza mai multe companii private de transport aerian, mediul concurential fiind extrem de pronuntat, divulgarea acestor informatii putand atrage prejudicii atat materiale, cat si de imagine, care se pot materializa in pierderi majore pentru compania Tarom. Publicitatea acestor informatii legate de activitati comerciale si financiare ale companiei poate fi speculata de catre mediul concurential prin utilizarea in interes propriu a acestora, creandu-si astfel beneficii in detrimentul companiei noastre", este raspunsul transmis de Tarom.

Operatorul aerian, aflat pe lista companiilor monitorizate de FMI, estimeaza deja pentru acest an o pierdere de peste 187 milioane lei.

La sfarsitul anului 2008, Tarom a inchiriat trei avioane Boeing 737-800 Next Generation, pe o perioada de cinci ani. Prima aeronava a fost receptionata la 20 noiembrie 2008, a doua la inceputul lunii decembrie 2008, iar a treia in februarie 2009.

Doua dintre cele trei aeronave Boeing 737-800 au fost restituite deja, inainte de expirarea perioadei de cinci ani pentru care au fost inchiriate, pentru reducerea cheltuielilor, astfel ca flota Tarom include in prezent o singura aeronava de acest tip, la care se mai adauga patru aeronave Boeing 737-700, patru aeronave Airbus A318-111, sapte aeronave ATR 42-500, doua aeronave ATR 72-500 si o aeronava Airbus A310-325.