Potrivit AFP, reprezentantii Virgin Galactic au spus ca toate testele anterioare acelui zbor, realizate la sol, au avut rezultate "pozitive". Motorul navetei SpaceShipTwo, alimentat cu un nou tip de combustibil, care era testat pentru prima data in zbor, a urmat "un riguros program de dezvoltare la sol" si "rezultatele acestor teste au fost pozitive", a declarat directorul Virgin Galactic, George Whitesides, intr-un interviu acordat duminica publicatiei Financial Times, scrie Mediafax.

Cu toate acestea, un expert in industria aerospatiala a pus sub semnul indoielii, duminica, siguranta acelui motor, spunand ca Virgin Galactic "a ignorat" avertismentele sale in legatura cu periculozitatea deosebita a dispozitivului. "I-am avertizat ca motorul rachetei era potential periculos", a declarat Carolynne Campbell, specialista in lansarile de vehicule spatiale si membru al Asociatiei Internationale pentru Promovarea Securitatii Spatiale (IAASS), cu sediul in Olanda.

Carolynne Campbell mai spune ca a expediat, in 2009, copii ale unui articol stiintific redactat pentru IAASS referitor la periculozitatea sistemului de propulsie al lansatoarelor spatiale "mai multor persoane de la Virgin Galactic, dar articolul a fost ignorat". Ea a avertizat din nou compania britanica intr-o conversatie telefonica, dar fara rezultat, a adaugat aceeasi cercetatoare.
Pentru directorul de la Virgin Galactic, in aceasta chestiune este vorba in special de alegerea unei tehnologii. "In domeniul spatial, veti putea sa gasiti oameni care prefera aceasta tehnologie fata de o alta. Unii vor spune ca tehnologia lor este mai buna decat altele", a explicat George Whitesides pentru Financial Times.

Vehiculul spatial SpaceShipTwo s-a prabusit in timpul unui zbor de testare efectuat in desertul Mojave, la nord-est de Los Angeles, la scurt timp dupa ce s-a desprins de lansatorul sau, avionul WhiteKnightTwo. Biroul National pentru Securitatea Transporturilor din Statele Unite (NTSB) a deschis o ancheta oficiala, care ar putea sa dureze un an.

Normele de securitate reprezinta un domeniu extrem de important, mai ales ca drama de vineri nu reprezinta o premiera pentru Virgin Galactic. In 2007, trei ingineri au murit in urma exploziei unei rachete care urma sa fie testata pentru a lansa SpaceShipTwo, in aceeasi baza din desertul Mojave. Tom Bower, autorul unei biografii a miliardarului Richard Branson, care detine Virgin Galactic, a dezvaluit sambata pentru postul de radio BBC ca mai multi ingineri de la aceasta companie britanica au parasit firma in ultimii ani, din cauza ingrijorarilor lor legate de normele de securitate, in special dupa accidentul mortal din 2007.

"Toti inginerii din California cu care am vorbit si care lucrau la acest proiect au spus ca era foarte periculos", a precizat Tom Bower.
Richard Branson a criticat sambata persoanele care lanseaza speculatii despre cauzele accidentului: "Gasesc ca este iresponsabil ca acei oameni, care nu stiu despre ce vorbesc, sa se exprime in aceasta chestiune, inainte ca NTSB sa faca publice rezultatele anchetei sale".

Citeste si:

Citata si de cotidianul britanic Sunday Telegraph, Carolynne Campbell a spus ca, pentru ea, "aceasta explozie nu reprezinta o surpriza". "Este exact lucrul la care ma asteptam", a adaugat ea. Accidentul de vineri a cauzat moartea pilotului, Michael Alsbury, si ranirea grava a copilotului acestuia, Pete Siebold, care este totusi "constient si comunica cu familia si medicii", potrivit companiei pentru care lucrau cei doi piloti, Scaled Composites.

"Siguranta a fost intotdeauna prioritatea noastra", a declarat sambata Richard Branson, adaugand ca Virgin Galactic "nu isi va continua orbeste" visul de a dezvolta domeniul turismului spatial. Potrivit martorilor, nu s-au produs incidente tehnice atunci cand naveta SpaceShipTwo s-a separat de lansatorul ei, la altitudinea de 13.700 de metri. Insa, la 12 minute dupa acea separare, naveta "a suferit o anomalie grava care a dus la distrugerea ei".

Ramasitele navetei spatiale sunt raspandite pe o zona ce are un diametru de opt kilometri, fapt care i-a determinat pe experti sa afirme ca aparatul de zbor s-a dezintegrat in aer. Christopher Hart, presedintele interimar al NTBS, a dezvaluit sambata ca "ancheta completa care investigheaza cauzele accidentului ar putea sa dureze 12 luni".

Compania Virgin Galactic spera sa demareze in 2015 primele zboruri comerciale ale "taxiurilor spatiale" pe care le produce. Compania a primit deja peste 700 de cereri de rezervare - inclusiv din partea unor vedete - de la persoane care vor sa calatoreasca in spatiu, la bordul acestor taxiuri spatiale, pentru care vor plati 250.000 de dolari.

Miliardarul Richard Branson a spus, la scurt timp dupa tragedie, ca programul spatial al companiei sale va continua. El a repetat cu aceasta ocazie faptul ca se va afla la bordul primului zbor comercial cu taxiuri spatiale produse de Virgin Galactic. De asemenea, chiar daca aceasta tragedie ar putea sa diminueze considerabil entuziasmul unora dintre clientii companiei sale, Richard Branson a promis ca ii va despagubi pe aceia care doresc sa renunte la calatoriile in spatiu si care au platit deja un avans. Tragedia de vineri a reprezentat cel de-al doilea accident produs saptamana trecuta in Statele Unite in care a fost implicata o companie care activeaza in domeniul spatial.

Marti, vehiculul spatial de tip cargo Antares, fara echipaj uman la bord, a explodat la putin timp dupa ce a fost lansat, de la o baza din statul american Virginia. Antares transporta echipamente si provizii pentru echipajul aflat la bordul Statiei Spatiale Internationale (ISS).