Cand ma pregateam sa plec spre Dubai avem deja o parere formata, luxul si preturile exorbitante fiind fara indoiala primele lucruri care imi veneau in minte. Riscurile erau urmatoarele pe lista, fiind pana la urma vorba despre un oras din Orientul Mijlociu, regiune cunoscuta pentru conflicte si stilul de viata mai mult decat conservator. Ce am gasit la fata locului a fost cu totul diferit fata de asteptari: un oras-stat ultra-modern din punct de vedere al infrastructurii si al serviciilor – peste Europa occidentala, trotuare goale dar magazine pline, precum si o populatie (localnicii si straini) visatoare, care intampina cu figuri nedumerite intrebarile despre realitati “vestice” precum taxele, cersetoria, criza, birocratia sau criminalitatea.

Ce sunt pana la urma Emiratele si ce rol are Dubai-ul in aceasta tara?

Pentru cei care nu stiu mai nimic despre aceasta tara, ca si mine pana acum o saptamana, merita facuta o scurta trecere in revista a Emiratelor Arabe Unite (EAU). Tara se afla la sudul Golfului Persic (sau Golful Arabic), este formata din sapte emirate, iar fiecare dintre aceste emirate este condus de un seic. Cei sapte seici formeaza Consiliul Suprem, cea mai inalta autoritate locala. Tara are un presedinte (Khalifa bin Zayed), acesta fiind seicul capitalei Abu Dhabi, cel mai mare si cel mai bogat oras al emiratelor. Dubai este al doilea cel mai mare si cel mai bogat oras/emirat, seicul fiind Mohammed bin Rashid.

Abu-Dabi este singurul emirat in care se gasesc si alte orase. Celelalte emirate, asa cum este si cazul Dubai, sunt formate doar dintr-un singur oras, cel care da si numele emiratului. Restul teritoriilor din EAU? Nisip si soare. Nu exista alte orase si nu exista localitati rurale.

Imagine din turnul Burj Khalifa, cea mai inalta cladire din lume

Primele impresii: “Caldura, curatenie, zgarie nori si… what taxes?”

Primul lucru care te intampina in Dubai este caldura, ce-i drept acceptabila in aceasta perioada a anului, 30 de grade, fata de cele +50 de grade din timpul lunilor de vara. Disconfortul este insa de scurta durata, aerul conditionat fiind prezent la tot pasul in Dubai, inclusiv in orice statie de autobuz din oras, asa cum am constat cu surprindere cateva zile mai tarziu.

  • Industria petroliera contribuie cu doar 2% in economia Dubai. Turismul reprezinta 20% din PIB, in vreme ce sectorul aviatic si cel al constructiilor sunt ceilalti mari “contributori” la PIB (date aferente anului 2015).

Un angajat al Arabian Adventures, agentie de turism detinuta de mult mai cunoscuta companie Emirates Group, ne asteapta in aeroport. Spre deosebire de angajatii care verifica pasapoartele – imbracati fara exceptie in kandura, haina traditionala lunga si alba, ghidul nostru de moment poarta haine “occidentale”: pantaloni, camasa si un sacou rosu.

Cat timp astept formalitatile obisnuite intrarii in tara, schimb cateva cuvinte cu el si aflu ca este nascut in Emirate si are acest job deja de cativa ani. Il intreb daca a auzit de prabusirea petrolului si de felul in care a fost afectata populatia de rand a tarii, moment in care isi increteste fruntea, face o pauza de cateva secunde si imi raspunde pe langa subiect, spunandu-mi ca Dubai-ul se concentreaza pe turism.

“Dar s-a schimbat ceva in ultimii 2-3 ani pentru populatie? Taxele? Chiriile? Ati simtit vreun efect al crizei petolului?”

“Chiriile au crescut intr-adevar; petrolul da, parca am auzit ca a mai scazut; la ce te referi cu taxele?

Urmeaza o discutie tragi-comica timp de cateva minute, in care romanul din mine incearca sa ii explice ce este TVA-ul, impozitul pe venit, impozitul pe proprietate sau contributiile sociale – toate lucruri necunoscute acestuia. In final imi spune ca se platesc totusi si ceva dari catre stat “de exemplu daca iti infiintezi o firma, sau daca vinzi masini second hand, sau daca iti inmatriculezi masina, dar este putin… cateva sute de dirhami”.

Palm Island - insula 100% artificiala, vazuta din avion

  • Toata lumea vorbeste limba engleza in Dubai; orice anunt, afis sau panou (inclusiv publicitar) este bilingv (engleza – araba) iar locuitorii nascuti in Emirate reprezinta doar 12% din populatie, restul fiind imigranti.

Ca nota generala, dirhamul (AED) este moneda nationala a Emiratelor si se afla la un nivel aproape identic leului (1 AED = 1,1 RON / 0,39 EUR), ceea ce, pentru turistii romani, usureaza mult lupta cu intelegerea preturilor in valuta locala.

Nu in ultimul rand, cei peste 200 de zgarie nori reprezinta celalalt lucru care ‘intampina’ turistii abia intrati in Dubai, orasul aflandu-se pe locul trei in lume la acest capitol, fiind depasit doar de New York si Hong Kong.

Turistii… unde sunt turistii?

Perioada de varf pentru turismul din Dubai este reprezentanta in general de lunile decembrie - februarie, sezonul rece in majoritatea occidentului, dar totodata sezonul cu cele mai placute temperaturi in Emirate: 20-30 de grade.

Asadar ma aflam la inceputul sezonului in Dubai, oras care se lauda cu o economie bazata pe turism si servicii (comparativ cu doar 2% din PIB reprezentat de industria petroliera), care anul trecut a primit 14 milioane de turisti (fata de 1,5 mil. Bucuresti / 16 mil. Paris), dar pe ale carui trotuare nu vedeam aproape nicio persoana cu exceptia muncitorilor de constructii.

  • Contrar perceptiei generale, regulile privind imbracamintea sunt foarte relaxate in Dubai. Tricourile, pantalonii scurti si maiourile sunt intalnite la tot pasul, iar cuplurile care se tin de mana sau se imbratiseaza reprezinta o normalitate. Mai mult decat atat, nici populatia locala nu este obligata sa poarte hainele traditionale, insa majoritatea prefera sa faca acest lucru.

Pentru cineva obisnuit cu aglomeratia specifica metropolelor europene, acest lucru poate parea ciudat. Nu doar ca turistii lipsesc de pe strazi, ci si populatia locala. Explicatia este data de faptul ca Dubai nu este un oras obisnuit din punct de vedere al distantelor intre locatii. Pentru a ajunge din extremitatea estica in extremitatea vestica a orasului, o persoana are de parcurs circa 65 kilometri. In Bucuresti, un oras cu un numar de locuitori apropiat celui din Dubai (2,6 mil. locuitori), pentru a ajunge din est in vest trebuie calatorit 20 km. Daca mai adaugam la acest lucru si clima specifica desertului, devine evident de ce foarte putine persoane se incumeta sa traverseze “la picior” distante ce pot depasi cu usurinta 3-4 km intre diversele atractii si puncte de interes din oras.

Citeste si:
    • Cetatenii EAU au numeroase beneficii printre care reducerile speciale adresate doar acestora sau "vilele sociale" primite de la stat in cazul in care se casatoresc si nu au suficienti bani pentru a-si cumpara o locuinta. De asemenea, locurile de munca bine platite si cu o importanta ridicata sunt aproape exclusiv acordate cetatenilor nascuti in Emirate. Nu veti vedea niciodata un cetatean EAU lucrand ca muncitor in constructii, sau in salubritate.

    Distantele mari ce trebuie parcurse in Dubai sunt insa compensate de un sistem de transport in comun bine pus la punct si relativ ieftin (cea mai scumpa calatorie in metroul din Dubai costa 6 AED/circa 6,6 lei). Taxiurile sunt de asemenea o varianta de transport destul de convenabila si sigura, cazurile in care turistii sunt inselati de soferi, asa cum adesea se intampla in Bucuresti si alte orase turistice populare, fiind practic inexistente. De ce? Peste 90% din taxi-uri sunt detinute de stat, au acelasi tarif (circa 1,8 AED/km), iar soferii sunt monitorizati. Toti taximetristii “de stat” poarta o uniforma specifica si conduc de cele mai multe ori o Toyota Camry, model care nu se vinde in Romania, si al carui pret de pornire este de 23.000 dolari. Putinele taxiuri care nu sunt operate de stat sunt cele de lux, acestea fiind de obicei modele Lexus.

    Citeste si:

      Taxi "de stat" in Dubai

      • Preturile pentru alimente, o masa in oras, taxi sau transport in comun sunt adesea identice celor din Romania.

      Dilema turistilor “inexistenti” pe strazi, isi gaseste un alt raspuns atunci cand intri intr-unul din numeroasele hoteluri din Dubai. Pe langa obisnuitul rol de cazare, majoritatea acestora pot fi considerate in acelasi timp atractii turistice, mall-uri, centre comerciale, parcuri acvatice sau chiar acvarii cu mii de specii marine. Acesta este si cazul hotelului Atlantis, plasat pe insula artificiala “The Palm” (“Palmierul”) si pe care l-am vizitat intr-una din zile. Lobby-ul Atlantis este imens si atat de populat incat hotelul a fost nevoit acum ceva timp sa interzica intrarea pe holurile acestuia a persoanelor care nu sunt cazate sau care nu au o rezervare. Hotelul se poata lauda 1,4 km de plaja privata, un water park, un apartament de lux cu dormitoare ce au vedere directa in acvariul ce gazduieste 65.000 mii de specii de pesti si un apartament regal ce costa minim 30.000 de dolari pe noapte si care le-a gazduit si pe surorile Kardashian.

      Cat de scumpa este cu adevarat viata in Dubai?

      Intr-una din zile l-am cunoscut pe Gabriel Dima (foto), un ghid turistic roman, care lucreaza de cinci ani in Emirate, in cadrul Arabian Adventures, si de la care am aflat in cateva ore mai multe despre Dubai decat in toate cele patru zile petrecute in aceasta tara.

      Anterior, Gabriel, 35 de ani, a predat limba engleza elevilor de clasele II - VIII dintr-o scoala din Onesti.

      “Am trecut de interviu in Romania, am invatat cursurile necesare pentru a-mi lua licenta de ghid in Emirate, am sustinut un test, iar acum sunt aici. A fost cea mai buna alegere pe care o puteam face”, imi povesteste el.

      “Te-ai mai intoarce in Romania?”

      “Probabil ca da, insa nu stiu cand, poate dupa ce voi mai lucra niste ani aici. M-as intoarce pentru ca desi din multe puncte de vedere Dubai-ul este un oras accesibil ca preturi, pentru o familie de expati lucrurile se schimba: chiriile sunt destul de mari, iar scolile si serviciile medicale sunt private si costisitoare”.

      Imi spune ca un salariu obisnuit pentru un job in sectorul serviciilor din Dubai (vanzator intr-un mall, angajat intr-un restaurant etc) este de circa 1.000 de dolari/luna, la care de cele mai multe ori se adauga comisioanele din vanzari. Cele mai mici salarii? 500 de dolari (470 EUR / 2.120 RON), pentru muncitorii obisnuiti, in special din sectorul constructiilor.

      Gabriel are costuri lunare fixe de circa 4.000 AED (4.600 RON / 1.028 euro). “1.500 AED partea mea din chiria unui apartament pe care il impart cu altcineva, 1.500 AED costuri de transport – in special pentru ca sunt printre putinele persoane din Dubai care nu au masina personala si inca 1.000 AED alte cheltuieli”.

      Il intreb ce impozite plateste si imi raspunde senin ca guvernul local nu ii retine nimic din salariu, iar TVA-ul nu exista. Dupa un research mai amanuntit am aflat ca EAU planuieste sa implementeze totusi din 2018 un TVA de 5%, care nu se va aplica insa mai multor servicii si produse, in special cele alimentare.

      • Spre deosebire de occident, veti vedea foarte putini localnici sau turisti care calatoresc pe strada

      "Taraba" in piata de mirodenii (Spice Souk)

      Discutia despre taxe am incercat sa o aduc in fata magazinului unui vanzator din targul de mirodenii al Dubai-ului (Dubai Spice Souk), o piata specifica orientului apropiat, unde totul se poate negocia. La tejghea, un tanar de 20 de ani tocmai multumea unui cuplu de varsta a doua de olteni, care ieseau suparati ca nu reusisera sa obtina exact pretul dorit. “Nu te pricepusi deloc sa negociezi”, ii spune cu naduf doamna sotului.

      Ma abtin sa nu rad si, dupa ce imi aleg cateva produse, il intreb pe vanzator cati bani din vanzari se duc la stat. Ridica din umeri de parca nu ar fi inteles limba engleza, un lucru imposibil in Dubai. Insist cu intrebari si, in cele din urma, din spatele magazinului se ridica un domn de circa 50 de ani, care pana atunci dormise cu picioarele pe tastatura unui PC. “Nu platim TVA, nu avem taxe pe vanzari”, imi raspunde acesta surpinzator de politicos pentru o persoana care pana cu 30 de secunde in urma dormise. “Platesc in schimb taxe vamale, cand imi aduc produsele din afara Emiratelor, din China, India sau alte tari”.

      • Pretul unui litru de benzina este de 1,8 AED (2,31 lei)

      Nu incerc sa imi fortez norocul in fata “patronului” care deja parea ca incepe sa devina morocanos si imi continui drumul in piata vecina de aur. “Dubai Gold Souk” este o piata de aur unde peste 300 de comercianti vand bijuterii, majoritatea, bineinteles, din aur. Pe langa obisnuitii vanzatori, ca turist esti intampinat la fiecare 10-20 de secunde si de unul dintre “baietii” cu ceasuri false. Nu sunt foarte insistenti, dar totul incepe sa devina suparator dupa ce ti se ofera aceeasi replica de Rolex de zece ori. De altfel, acesta a fost si singurul moment din timpul petrecut in Dubai in care chiar am fost cu adevarat nemultumit de ceva.

      Pe strazile pietei de aur din Dubai (Gold Souk)

      Revenind la targul propriu-zis, acesta gazduieste si cel mai mare inel de aur din lume, cu o greutate de 63,8 kg si un diametru exterior de 70 cm. “Daca vrei sa iti cumperi bijuterii, chiar merita sa faci acest lucru in targul de aur din Dubai. Verighetele mele, de exemplu, le-am cumparat de-aici la un pret mai mic decat cel pe care l-as fi platit in Romania. Orice este negociabil in targul de aur. Sfatul meu este sa incepi negocierea oferind jumatate din pretul initial, iar de-acolo totul depinde de tine”, imi recomanda Gabriel.

      • Cersetorii sunt practic inexistenti in Dubai

      Lasand la o parte aurul, bijuteriile si toate celelalte obiecte de lux pe care le poti gasi aproape la tot pasul in Dubai, orasul este surprinzator de ieftin pentru turistul obisnuit. O sticla de Coca-Cola sau Sprite de 0,5l costa 2 AED (2,3 RON / 0,5 EUR) intr-un supermarket, o sticla de apa plata se vinde cu 1 – 1,5 AED, un menu la Burger King sau McDonalds costa intre 20 si 25 AED (23 – 29 RON / 5 - 6,4 EUR). O masa la o terasa sau un restaurant decent cosa 40-60 AED, iar aceeasi masa poate ajunge la 100-120 AED intr-o locatie cu oarece pretentii.

      Locuri de vizitat in Dubai

      Cei care isi fac griji ca Dubai-ul este doar un oras al mall-urilor, pot sta linistiti deoarece emiratul ofera sute de alte atractii destinate turistilor. Nu voi insista asupa binecunoscutelor locatii precum turnul Burj Khalifa (cea mai inalta cladire din lume), hotelul Burj Al Arab (unde, apropo, nu veti putea intra nici in lobby daca nu aveti o rezervare) sau Dubai Mall (cel mai mare mall din lume... atat de mare incat puteti plati un taxi sa va transporte in interiorul acestuia).

      Pentru amatorii de cladiri istorice, lucru la care, realist vorbind, Dubai-ul nu exceleaza, merita amintit cartierul vechi Bastakia, construit in secolul 19 de comercianii bogati care au pus bazele Dubai. Arhitectura si istoria araba se simte aici la tot pasul, iar turistii pot vizita unul dintre magazinele traditionale si se pot caza in hotelul de tip boutique aflat in acest cartier. Daca in schimb sunteti ca mine, si preferati mai degraba stilul modern si zgarie norii, o plimbare in zona Dubai Marina ar trebui sa fie pe lista prioritatilor.

      • Majoritatea covarsitoare a taxi-urilor sunt detinute de stat. Tariful pentru un kilometru este echivalentul a cca 2 lei

      Si pentru ca tot va aflati in Orientul Mijlociu, nu ar trebui sa pierdeti ocazia de a vizita desertul propriu zis. Un Safari in Dubai are preturi ce incep de la 240 AED (277 RON / 61,5 EUR) si creste in functie de ce altceva vreti sa mai faceti in desert (mersul cu camila, cazare peste noapte intr-o tabara, cina, etc).

      Dubai nu duce lipsa de parcuri de distracti, acvarii sau alte atractii in-door, precum cel mai mare copac artificial din lume, din complexul “The Green Planet”, care este mai degraba o mini gradina zoologica tropicala, unde majoritatea animalelor nu locuiesc in obisnuitele custi, ci sunt libere, la doar cativa centimetri de turisti.

      Dubai Mall

      Concluzia

      Daca ar fi sa fac o descriere simplista, as spune ca Dubai este un fel de New York al Orientului Mijlociu, sau al desertului, insa din care lipsesc cersetorii (nu am vazut nici macar unul in timpul petrecut aici), gunoiul, aglomeratia de pe strazi si mai ales de pe trotuare, dar si criminalitatea. Apropo de acest lucru, am vazut doar patru masini de politie in aceasta perioada: una expusa in interiorul Mall Dubai, una la intrarea in aeroport, doua la palatul Seicului si… niciuna pe strazi.

      Ce mi-a placut cel mai mult? Infrastructura spectaculoasa, faptul ca nicio persoana cu care interactionezi nu incearca “sa te fure” (asa cum adesea se intampla in Europa si SUA cand cineva simte cel mai mic ‘miros’ de turist), preturile si felul in care esti tratat de catre oricine, de la personalul din aeroport, la vanzatorul din piata.

      Ce nu mi-a placut? Distantele destul de mari pe care le ai de parcurs in cadrul orasului si faptul ca, spre deosebire de alte mari orase, ideea de a te plimba pur si simplu pe strada, ca turist, este destul de rar intalnita.

      Foto: Shutterstock, Wall-Street.ro

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Ionut Sisu
      Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Turism »



      Setari Cookie-uri