Tariful mediu pe camera pentru o noapte de cazare in Capitala a fost de 73 euro in 2009, in scadere cu aproape 40% fata de anul precedent, recuperarea acestei reduceri fiind o mare provocare pentru hotelieri, potrivit Colliers.

In acelasi timp, gradul mediu de ocupare a scazut cu 7%, pana la valoarea de 56%.

In plus, sosirile de turisti au inregistrat o scadere de 8%, in medie, pe anul 2009, precum si o reducere a duratei medii a sejurului pana la 1,8 nopti, in scadere de la 2.1 nopti in 2008.

Ca o destinatie care se bazeaza in proportie de 80% pe turismul de afaceri, Bucurestiul a fost puternic afectat de criza economica care a determinat micsorarea drastica a bugetelor de calatorii ale marilor companii, precum si schimbari notabile in comportamentul turistilor.

Cele mai afectate de aceste schimbari au fost hotelurile de categorie superioara, mai ales in ceea ce priveste tarifele practicate.

Principalele piete generatoare de turisti au fost in continuare tarile vecine: Ungaria (25%) si Bulgaria (12%), care insa au scazut ca si numar cu 4% si, respectiv, 20% fata de 2008. Cele mai mari descresteri ale numarului de turisti s-au inregistrat in randul cetatenilor germani (15%) si italieni (14%).

La sfarsitul anului 2009, Capitala dispunea de un numar de 153 hoteluri, cu peste 11.500 camere.

Majoritatea proiectelor amanate sau anulate

Comparativ cu anul trecut, oferta de spatii de cazare a ramas relativ constanta, majoritatea proiectelor anuntate fiind amanate sau anulate, iar proiecte noi nu au mai fost incepute, in conditiile dificultatilor de a obtine finantare in conditii rezonabile.

Pentru anii urmatori sunt insa anuntate aproximativ 40 de proiecte de hoteluri la nivel national, care vor aduce un surplus de aproape 6.000 de spatii de cazare.

Gradul de penetrare al brandurilor internationale ramane la unul din cele mai scazute niveluri din Europa, putin peste 7% din camerele de hotel disponibile in Romania fiind afiliate unui lant international.

Numarul de tranzactii a cunoscut de asemenea o scadere semnificativa, volumul acestora nedepasind 15 milioane de euro. Desi foarte multe proprietati au fost puse la vanzare din cauza dificultatilor, cumparatorii au intarziat sa apara, fie datorita greutatilor in a finanta astfel de achizitii, fie asteptand ca valoarea proprietatilor sa mai scada.

La ce sa se astepte hotelierii in 2010?

Dupa un 2009 foarte dificil, anul 2010 prezinta cateva motive de optimism moderat, se mai arata in raportul Colliers.

Tarile din vestul Europei au inceput deja sa raporteze cresteri ale produsului intern brut iar pentru Romania se estimeaza, de asemenea, o crestere de 0,5%.

Cum produsul intern brut a fost, istoric vorbind, un bun indicator al circulatiei turistice, este astfel de asteptat o crestere a cererii de servicii hoteliere. In acelasi timp insa, oferta de spatii de cazare va ramane relativ constanta pe termen scurt, datorita faptului ca accesul la finantare va continua sa fie dificil.

Astfel, multe dintre proiectele existente vor continua sa fie blocate, iar altele noi vor intarzia sa apara. In aceste conditii sunt motive sa credem ca gradele de ocupare ale hotelurilor vor recupera din scaderile inregistrate. In urma reechilibrarii raportului dintre cerere si oferta, tariful mediu de asemenea isi va stopa scaderea si va incepe sa creasca, dar intr-un ritm mult mai lent decat gradul de ocupare.

Problemele intampinate de proprietarii de hoteluri vor crea insa oportunitati pentru investitori: atat pentru achizitia de proprietati aflate in dificultate, la preturi sub valoarea de piata, cat si pentru investitii in hoteluri noi, prin scaderea preturilor terenurilor si a costurilor de constructie.

Astfel, oportunitati pentru investitii in hoteluri noi vor continua sa existe in Romania, in special pentru hoteluri de clasificare medie, in orasele secundare sau in dezvoltari mixte.

Lanturile internationale isi vor intari prezenta de asemenea, in conditiile in care institutiile financiare si grupurile hoteliere vor impune dezvoltatorilor sa contracteze solutii profesionale de operare, ca o garantie suplimentara pentru rezultate bune.

Citeste si: Haine noi pentru hotelurile bucurestene in 2010

Optimism ponderat pentru piata hoteliera in 2010

Optimism ponderat pentru piata hoteliera in 2010