Primul transportator aerian care a cerut un astfel de sprijin este Brussels Airlines, din Belgia. "Nimeni din sector nu poate suporta asa ceva", a afirmat sambata purtatorul de cuvant al companiei, Geert Sciot, citat de Boursorama.

"Este o situatie exceptionala. O putem compara cu cazul in care agricultorii s-ar confrunta cu intemperii importante. Si ei ar cere sprijin", a explicat Sciot, subliniind ca situatiile exceptionale necesita masuri exceptionale, informeaza NewsIn.

Potrivit Bloomberg, norul de cenusa cauzat de eruptia vulcanica din Islanda a dus la anularea a 77% din cursele aeriene prevazute pentru sambata, iar nordul si centrul Europei ar putea ramane inchis traficului aerian pana joi, 22 aprilie. Estimarile Asociatiei Internationale a Transportului Aerian (IATA) indica pierderi zilnice de circa 200 milioane dolari pentru companiile aeriene din cauza blocarii traficului.

In urma solicitarii Brussels Airlines, autoritatile belgiene prefera sa ramana prudente si exclud o actiune la nivel national. "Companiile au obligatii fata de clientii lor. Costurile sunt rezultatul unei legi europene. Inteleg ca sunt importante, insa solutia trebuie gasita la nivelul Uniunii Europene. Vom discuta despre aceasta cu Comisia Europeana", a explicat Etienne Schouppe, secretar de stat belgian responsabil cu transporturile.

Insa unele agentii internationale de presa citeaza surse de la Bruxelles care indica posibilitatea unui plan de ajutor pentru transportatorii aerieni, dupa modelul celui de sustinere a bancilor in fata crizei financiare. Totusi, sursele de finantare lipsesc in prezent, in conditiile in care criza economica si financiara a secat finantele publice ale statelor europene.

Insa situatia cauzata de norul de cenusa vulcanica "este fara precedent" pentru Europa, considera reprezentantii organizatiei europene pentru securitatea transportului aerian (Eurocontrol).

UE a luat deja in trecut masuri de sprijinire a sectorului aerian intr-o situatie exceptionala, dupa atentatele din 11 septembrie 2001 din Statele Unite. La acel moment, statele membre au adoptat un ajutor pentru sector, care a fost aprobat si de Comisia Europeana.

Totusi, reprezentantii Comisiei Europene sustin ca ajutorul de atunci a fost "pentru sector, nu pentru companii", dupa ce atentatele au avut efecte importante, cu o scadere pe o perioada lunga a traficului aerian. "In acea perioada, oamenilor le era frica sa ia avionul", a subliniat un reprezentant al CE.

Cati bani pierd companiile aeriene din cauza cenusei islandeze

Cati bani pierd companiile aeriene din cauza cenusei islandeze