Revolutia antreprenoriala

Daca vreti sa descoperiti competentele si practicile conducerii aflate in stransa legatura cu obtinerea unor rezultate inalt performante veti afla in randurile de mai jos cateva idei si solutii concrete folosite de managerii din companiile cu o performanta de referinta.

Intrebarea esentiala pentru orice antreprenor sau manager este cum putem sa crestem semnificativ si sustenabil performanta actuala a afacerii. Intrebarea esentiala pentru orice angajat sau tanar profesionist care doreste sa aiba succes si sa avanseze in cariera este care sunt pedalele pe care trebuie sa apese pentru a-si creste semnificativ propria performanta.

De aici, deducem ca exista un model bine conturat, o formula compusa din cateva competente-cheie a caror accesare declanseaza o crestere rapida a performantelor.

Ideea centrala a acestui articol este ca o dezvoltare a competentelor-cheie antreprenoriale cu doar 3-4% fata de nivelul mediu va avea un impact semnificativ asupra performantei afacerii, iar o crestere de 10% promite cucerirea unei performante de referinta. Cu alte cuvinte, pentru a obtine o performanta semnificativ mai buna in afaceri nu este nevoie de o schimbare radicala, ci doar de cateva „mici imbunatatiri” in punctele esentiale. Dar pentru asta, este necesar sa stim cu exactitate care sunt aceste puncte esentiale, competente si practici cheie care au impactul decisiv in obtinerea unei performante superioare.

Acum, haideti sa vedem cum am ajuns la aceasta concluzie.

Ideea a rezultat din studiul Result Development realizat in 27 de companii (8 companii multinationale si 19 companii nationale romanesti) in perioada 2012-2013, la care au participant 108 manageri (27 general manageri, 43 top manageri si 38 middle manageri). Am plecat de la analiza indicatorilor de performanta economica in aceste 27 de companii si de la evaluarea a 42 de competente manageriale, de leadership si antreprenoriale ale echipelor lor de conducere prin metoda feedback-ului 360°. Urmatorul pas a fost sa grupam companiile in functie de rezultatul lor economic in 3 categorii (performanta superioara, medie si scazuta) si sa vedem care sunt practicile si competentele conducerii ce explica aceste diferente de performanta economica.

Principala diferentiere a companiilor cu performante inalte fata de cele cu performante medii si scazute consta in dezvoltarea superioara la nivelul intregii echipe de conducere a competentelor si practicilor antreprenoriale, manageriale si de leadership. Cu alte cuvinte, pentru o performanta de referinta este necesar dezvoltarea unitara si coerenta a sistemului conducerii care sa integreze rolurile, practicile si competentele de manager, de lider si de antreprenor. Dar, pana sa ajungem sa putem vorbi despre sistemul conducerii avem de parcurs adesea un drum lung si anevoios, intins pe multi ani. Asadar, intrebarea esentiala este ce anume declanseaza cresterile de etapa, ruperile de ritm care promit o performanta superioara, schimbarea a ceea ce facem acum astfel incat sa accedem spre o performanta de referinta?

Marturisesc ca aici a fost marea noastra provocare. Astfel, in urma analizei comparative intre ce fac diferit echipele manageriale din companiile cu performante inalte ne-am dat seama ca secretul declansarii cresterilor semnificative de performanta consta in urmatoarele 5 competente si practici antreprenoriale:

1. gandire ca proprietar – cautarea, sesizarea si valorificarea oportunitatilor pietei in vederea dezvoltarii afacerii;
2. inovare – curiozitate si interes fata de noile idei, experimente, teorii, tehnologii si crearea unui mediu care stimuleaza generarea de idei noi;
3. gandire tip proiect – transformarea ideii intr-un proiect cu obiective si planuri clare de realizare;
4. asumarea riscurilor – stabilirea de obiective provocatoare, care forteaza limitele si analiza oportunitatilor si a riscurilor de a avea succes si de a esua.
5. initiativa antreprenoriala – luarea deciziilor si implicare in actiuni ca si cum ar fi afacerea proprie;

In consecinta, aceste 5 competente si practici antreprenoriale explica ce face diferit conducerea din companiile cu performante superioare fata de cea din companiile cu performante inferioare. Cu alte cuvinte, in rolul de manageri sau de simpli angajati, daca ne propunem o imbunatatire semnificativa a performantei este necesar sa apasam pe aceste 5 pedale.

Dar provocarea noastra a fost sa identificam si cat de tare trebuie sa apasam pe aceste pedale pentru a avea o crestere semnificativa a performantei. Iar de aici a aparut surpriza cea mare.

Conform analizei comparative intre echipele manageriale din cadrul companiilor grupate pe cele 3 niveluri de performanta a reiesit ca o diferenta de doar 3-4 puncte procentuale intre scorurile obtinute la aceste 5 competente-cheie explica o diferenta semnificativa de performanta. De aici rezulta concluzia surprinzatoare conform careia pentru a ne propune o crestere semnificativa a performantei nu este nevoie de o schimbare radicala, ci de cateva imbunatatiri minore in punctele cheie, de o dezvoltare cu doar 3-4% a competentelor si practicilor antreprenoriale. Si iata cum principiul evocat de Tom Peters „in loc de 1000% imbunatatiri intr-un singur lucru, mai bine 1% imbunatatiri in 1000 de lucruri” este confirmat de practica manageriala actuala.

Mai mult decat atat, aprofundand analiza comparativa a conducerii intre companiile cu o performanta de referinta (atat din punct de vedere al profitabilitatii, dar si al cotei de piata, productivitatii etc.) si alte companii cu o performanta la nivel mediu, ne-am dat seama ca diferenta dintre ele consta in doar 10 puncte procentuale. Cu alte cuvinte, o dezvoltare a competentelor si practicilor cheie antreprenoriale cu 10% peste nivelul mediu ne promite o crestere de la o performanta medie la una de referinta. Iata motivul pentru care am numit aceasta crestere cu 10% a competentelor si practicilor antreprenoriale cheie prin revolutie antreprenoriala.

In consecinta, antrenarea si dezvoltarea celor 5 competente si practici antreprenoriale cu 10% declanseaza o schimbare structurala a conducerii cu impact direct intr-o crestere masiva a performantei afacerii.

Care este secretul pentru a ajunge in pozitiile de top management si general management?

Formula acestor 5 competente si practici antreprenoriale cheie explica si diferentele dintre middle management, top management si general management. Diferentele cele mai mari intre aceste 3 niveluri manageriale se inregistreaza la competentele si practicile antreprenoriale. Cu alte cuvinte, general managerii se diferentiaza de ceilalti manageri de top, iar managerii de top se diferentiaza de cei de mijloc prin faptul ca se considera antreprenori in mai mare masura, au dezvoltate la un nivel superior competentele si practicile antreprenoriale.

Ce putem sa intelegem din aceste rezultate? Raspunsul este fara echivoc. Oricine isi doreste sa avanseze pe o pozitie superioara este necesar sa-si dezvolte perspectiva si competentele antreprenoriale.

Scopul este obtinerea unei cresteri semnificative de performanta. Iar pentru asta, centrul schimbarii, al remodelarii manageriale consta in remodelarea antreprenoriala, in dezvoltarea culturii, a spiritului antreprenorial. Concret, in rolul de manageri declansarea revolutiei antreprenoriale presupune:

• sa ne punem frecvent intrebarea: Ce as face daca ar fi afacerea mea?; sa le cerem partenerilor nostri, colegi si subordonati, sa priveasca munca lor ca pe o afacere proprie;
• sa construim un cadru organizational flexibil, adecvat stimularii si valorificarii inovatiei si creativitatii, care sa asigure o cantitate enorma de inovatii, o viteza accelerata si un proces riguros de selectie a calitatii acestora;
• sa ne asumam autonomia si sa adoptam un stil de conducere permisiv (laissez-faire);
• sa asiguram programe coerente de dezvoltare a imaginatiei si creativitatii angajatilor de la toate nivelurile companiei, de dezvoltare a gandirii tip proiect, a gandirii financiare si a competentelor necesare in dezvoltarea proiectelor;
• sa ne implicam si sa incurajam implicarea organizatiei noastre in comunitate, sa construim strategii prin care profitul afacerii noastre sa fie insotit de o schimbare sociala pozitiva pentru comunitate.

Revolutia antreprenoriala a reusit numai in masura in care putem vorbi despre spiritul antreprenorial al companiei noastre, iar asta inseamna ca cei mai multi dintre colegii nostri sa-si faca munca asumandu-si rolul de antreprenor.

William Shakespeare spunea ca “stim cine suntem, dar nu stim cine putem fi”. Iar daca ne propunem sa aflam cine putem fi trebuie sa apasam pedalele anterprenoriale, sa declansam o adevarata revolutie antreprenoriala in propria noastra conceptie despre performanta si succes. Dar, sa retinem ca pentru asta nu este nevoie de o schimbare radicala, ci doar de cateva mici ajustari, imbunatatiri ale competentelor si practicilor antreprenoriale privind gandirea ca proprietar, inovarea, initiativa, gandirea tip proiect si asumarea riscurilor. Pe langa aceste ingrediente, mai avem nevoie doar de o scanteie, de o emotie care sa declanseze actiunea.

Iar cea mai potrivita scanteie care aprinde o revolutie anterprenoriala autentica este propria noastra nemultumire. Pentru ca nemultumirea, ca si plictiseala, este o emotie negativa cu rol decisiv in evolutie, progres. Astfel, cei care sunt nemultumiti, spre deosebire de cei care sunt satisfacuti, actioneaza si cauta schimbarea. Deci, va invit sa fiti nemultumiti. Va invit sa nu va multumiti cu performanta actuala si sa cautati solutii de crestere semnificativa.

Mult succes in cucerirea unei performante de referinta sau, mai simplu spus, mult succes in revolutia antreprenoriala!

Setari Cookie-uri