Ce inseamna scaderea contributiilorpentru investitori si economie?

Ce inseamna scaderea contributiilorpentru investitori si economie?PETITIE: NU scaderii contributiilor la pilonul II!

Inca de la startul sistemului de pensii private obligatorii industria locala incepea activitatea cu un mare dezavantaj, o contributie a carui nivel era si ramane cel mai mic dintre tarile care au implementat modelul multipilon de pensii private propus de Banca Mondiala. Un nivel mic al contributiei din venitul brut al contribuabilului la sistem se reflecta intr-o pensie mica la sfarsitul perioadei de cotizare. Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) a atras atentia asupra acestui aspect atat la startul sistemului, cat si ulterior, in repetate randuri.

Chiar si in acest context, executivul a inghetat nivelul contributiei la 2% in februarie 2009, pentru ca anul acesta, in urma insistentelor industriei de profil si conform prevederilor acordului cu FMI (Fondul Monetar International), contributia a crescut la 2,5% (desi acordul cu FMI prevedea un nivel de 3% pentru 2010 al contributiei n.r.) urmand ca in primul an de crestere economica sa fie reluat calendarul initial pe care se bazau investitorii la lansarea pilonului II de pensii in Romania. Nivelul cotributiei la pensiile private obligatorii urma sa se majoreze cu 0,5 puncte procentuale in fiecare an, incepand din 2009, pana ce va ajunge la 6% din salariul brut al participantilor intr-un interval de opt ani.

Cu toate acestea, MFP a venit cu propunerea de taiere a contributiilor la pilonul II al pensiilor private obligatorii de la 2,5% la 0,5% in urmatorii 2 ani. O astfel de masura se traduce in opinia specialistilor in pensii printr-o nationalizare mascata a sistemului de pensii private.

Specialistii in economie si pensii private au explicat ca astfel de masuri luate in numai 2 ani de la lansarea sistemului creeaza un mediu de afaceri instabil, in care Romania isi pierde credibilitatea in fata posibililor investitori straini. Masura reprezinta, conform APAPR, falimentarea cu buna stiinta a fondurilor de pensii private si a celor peste 5 milioane de participanti, cat si distrugerea a 12 ani de constructie legislativa si institutionala in domeniul pensiilor private.

Pe fondul acestei decizii, o parte dintre administratorii de fonduri de pensii private obligatorii, mai ales cei din a doua jumatate a clasamentului, s-ar putea retrage de pe piata daca se va reduce contributia, pentru ca actionarii nu vor sustine o afacere fara certitudinea recuperarii investitiilor intr-un interval de timp rezonabil sau macar predictibil.

"Prin reducerea contributiei, cheltuielile administratorilor nu se mai pot sustine din veniturile acestora, din comisioanele percepute conform legii in vigoare. In acest caz, administratorul fie cere, din nou, bani actionarilor, fie intra in faliment", a declarat Crinu Andanut (foto), presedinte APAPR in cadrul unui eveniment organizat de Mediafax si Eureko.

Astfel, a mai explicat el, actionarii administratorilor se vor gandi de doua ori daca mai aloca bani pentru un business care va intra pe profit (break-even) peste 20 sau chiar 30 de ani, si nu in 10 ani, cum s-a estimat initial.

"Marii investitori nu vor merge pe mana micilor politicieni romani. Din perspectiva intereselor unui investitor, putem asista la decizii drastice, inclusiv de retragere de pe Pilonul II din Romania, mai ales din partea celor aflati in a doua parte a clasamentului. Este greu sa accepti ca business-ul in care ai investit iti va returna banii peste 30 de ani, dupa ce, initial, in urma calculelor, ai estimat ca atingi punctul de breakeven (momentul in care veniturile sunt egale cu cheltuielile n.r.) peste 10 ani", a subliniat Andanut.

Crinu Andanut, care conduce, de asemenea, si compania de pensii numarul doi de pe piata locala a grupului financiar Allianz a mentionat ca urmatorul pas pe care APAPR il va face in vederea neaplicarii masurii de scadere a contributiei aferente pilonului II va fi ridicarea problemei la nivel politic european.

„Administratorii au investit jumatate de miliard de euro pentru a implementa acest sistem si se confrunta cu un mediu de afaceri foarte instabil. In calitate de companie-investitor esti pregatit sa-ti asumi riscuri operationale sau ale pietelor financiare, dar acest gen de risc politic este foarte daunator industriei si desigur nu aceasta este solutia pentru Romania. La finalul saptamanii vom avea o intalnire cu actionarii si atunci vom vedea cum vom trata aceasta situatie. Sa speram ca discutia cu FMI va influenta aceasta decizie in sensul neaplicarii ei”, a declarat la randul sau Frans van der Ent, presedintele Eureko Romania, pentru Wall-Street.

Intrebarea care ramane, potrivit sefului Eureko Romania, companie prezenta pe piata pensiilor private atat pe pilonul II, cat si pe pilonul III (pensii private facultative ), este daca reducerea contributiei cu 80% este solutia cea buna, pentru ca statul ia din banii care ar putea fi investiti prin pietele de capital, in viitorul romanilor.

“Lipsa de dezvoltare a sistemului de pensii private din Romania poate crea un handicap suplimentar pentru dezvoltarea economica a Romaniei si maturizarea pietelor sale financiare in comparatie cu vecinii sai mai avansati”, a adaugat Radu Craciun, director de investitii in cadrul Eureko, care a detaliat ca in viitor Romania va trebui sa mizeze, in dezvoltarea si cresterea sa economica, pe valorificarea propriilor capitaluri, lucru pe care fondurile de pensii il fac.

“Trebuie sa folosim cu inteligenta capitalul romanesc, mai ales ca epoca de aur a investitiilor straine in Romania a trecut, fapt dovedit de scaderea acestora cu 50% in primul trimestru din acest an in comparatie cu primele trei luni ale anului trecut”, a explicat directorul de investitii al Eureko.

PETITIE: NU scaderii contributiilor la pilonul II!


De la un trai decent la supravieturire. Impactul social al propunerii MEF

De la un trai decent la supravieturire. Impactul social al propunerii MEFPotrivit specialistilor, la nivel social, daca propunerea va fi adoptata va avea, pentru participantii de astazi la sistem - pensionarii de peste 20-30 de ani -, consecinte dezastruoase, care constau in diminuarea veniturilor de la varsta retragerii din activitatea profesionala la un nivel care nu poate asigura in niciun caz un trai decent, ci doar supravietuirea.

„Se instiga o generatie importiva celeilalte. Pe de-o parte, pensionarii de astazi au dreptul la un trai decent pe baza contributiilor pe care le-au virat de-a lungul timpului, insa sunt sacrificate generatiile tinere de astazi, care sustin sistemul pensiilor de stat la aceasta data. Cred ca generatiile de tineri contribuabili nu constientizeaza ca sunt victimele politicienilor, care le pericliteaza in mod grav viitorul prin astfel de decizii”, a declarat presedinte APAPR.

Nu mai putin important este faptul ca o astfel de propunere, este potrivit oficialului APAPR, o recunoastere din partea guvernului a falimentului sistemului public de pensii, dar si anihilarea principalei solutii de a rezolva aceasta problema, in conditiile in care sistemul public de pensii private cauzeaza bugetului public un deficit de 2 miliarde de euro sau 3 miliarde de euro, daca „rafinam” calculele, dupa cum a declarat Lucian Croitoru, consilier al guvernatorului BNR, Mugur Isarescu.

Reducerea contributiei la sistemul de pensii private obligatorii la 0,5%, de la 2,5%, din salariul brut ar avea pana la finalul anului 2011 un impact financiar direct de 2,4 miliarde de lei, potrivit calculelor prezentate de directorul general al Eureko Pensii, Besim Jawad (foto).

“Impactul acestei masuri asupra pilonului I, al pensiilor de stat, este ca ofera o solutie pe termen scurt pentru finantarea pensiilor in 2010 si 2011. Nu va rezolva problemele financiare ale Pilonului 1: reforma si reducerile vor continua sa fie necesare”, a precizat Jawad.


Ce nu recunoaste guvernul despre pilonul II?

Ce nu recunoaste guvernul despre pilonul II?Asociatia a explicat inca o data de ce este necesar un sistem multipilon de pensii, cum este cel romanesc, subliniind ca astfel de masuri apar datorita nerecunoasterii realizarilor de pana la aceasta data a fondurilor.

„Pilonul II de pensii private obligatorii este singurul capitol de cheltuieli al bugetului consolidat, unde se poate urmari eficienta „cheltuirii” banilor. Astfel, dupa 24 de luni de virament in pilonul II, statul a transferat fondurilor de pensii contributii brute totale de 2,63 miliarde de lei”, a mai spus Andanut.

In acelasi timp, activele nete administrate de fonduri au ajuns la 3,14 miliarde de lei, iar profitul net pentru participanti este de 511 milioane de lei.

Totodata, pentru jumatate din populatia lucratoare, pensiile private obligatorii sunt singura diferenta dintre saracie extrema si un nivel de trai relativ decent la pensie, in conditiile in care 50% din familiile de romani nu economisesc absolut deloc si nici nu au rezerve financiare, potrivit unui studiu al Bancii Nationale a Romaniei (BNR) din septembrie 2009.

„Romanul „mediu” nu isi poate permite sa economiseasca intrucat cheltuielile lunare depasesc veniturile lunare. De aceea, orice atac la pilonul II este unul la siguranta financiara la batranete a actualei generatii de salariati”, a explicat Andanut, citand un studiu al Institutului National de Statistica (INS) din aprilie 2009.

Dar chiar si asa, a atentionat Andanut, sistemul nu a fost lipsit de presiuni politice si ale sindicatelor. „Pilonul II este constant atacat de sindicate, care au incercat sa intre in business si sa il controleze, dar au esuat. Este vorba despre un conflict de interese demonstrate de incursiunea in piata a Cartel Alfa si UGIR-1903 in 2007, cand au obtinut o cota de piata de 0,02% pe pilonul II”, a mentionat Andanut.

Atacuri frecvente au venit din partea sindicatelor in vederea inghetareii si /sau taierii contributiilor (reusita in 2009, incercata din nou chiar in prezent), introducerea garantiei lunare la inflatie (5 initiative impinse in Parlament in ultimii 3 ani).

Apoi, sustenabilitatea si adecvarea pilonului II sunt vitale pentru o pensie privata la un nivel decent in viitor. Studiile independente, citate de APAPR arata ca o contributie cu 1 punct procentual mai mica, pe o durata de cotizare de 30 de ani, duce la o pensie cu pana la 30% mai mica.

Totodata, activele fondurilor de pensiile private reprezinta 80%-120% din produsul intern brut (PIB) in toate statele dezvoltate si 12% in medie in statele Europei Centrale si de Est, in timp ce in Romania acestea au o pondere sub 1% in PIB, „ceea ce reprezinta un indicator de dezvoltare si „civilizatie” in materie de pensii”, a mai comentat presedintele APAPR.

Si nu in ultimul rand, Crinu Andanut a mentionat ca pilonul II este poate singura reforma care a functionat in Romania ultimilor ani. „Dupa doi ani, fondurile de pensii obligatorii au un randament mediu anual de peste 18%, mult peste inflatia de circa 5% din perioada de referinta si in plus niciuna dintre temrile si riscurile invocate la startul sistemului nu s-au materializat”, a adaugat oficialul Asociatiei.

Exista solutii de sprijinire a pilonul II, dar cu vointa politica

Exista solutii de sprijinire a pilonul II, dar cu vointa politicaAdoptat ca sistem complementar la cel de stat, modelul multipilon a fost creat in vederea pastrarii unui nivel de trai al participantilor la sistem cat mai apropiat de cel din perioada activa, lucru cu atat mai necesar in conditiile in care si in Romania sistemul de stat nu mai poate sustine cheltuielile cu pensiile, iar evolutia demografica negativa (imbatranirea populatiei si scaderea numarului de contribuabili n.r.) vine sa accentueze aceasta problema.

Contactati de Wall-Street, reprezentantii comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din Romania (CSSPP), care nu au luat parte la discutiile administratorilor din piata au declarat ca CSSPP, nu comenteaza in niciun fel planul Guvernului, oricare ar fi acesta privind sistemul de pensii private, pana la adoptarea unei decizii finale, oficiale.

Ceea ce „amendeaza” administratorii fondurilor de pensii private din Romania este neintelegerea acestui sistem si a faptului ca el este solutia complementara la sistemul pensiilor de stat, in vederea unui trai decent.

Astfel, pe langa respectarea calendarului initial, care presupune ca nivelul contributiei sa ajunga la 6% din venitul brut al contribuabililor in 8 ani de la lansarea sistemului sau chiar mai mult, daca ar fi urmat exemplul altor tari cu sisteme similare de pensii private, dar mai dezvoltate pentru a mentine un nivel al pensiei cat mai apropiat de castigurile salariale din timpul perioadei active, mai sunt necesare multe masuri de sprijinire a pilonului II.

Printre aceste masuri, care nu pot fi luate decat daca factorul politic si le asuma, Adrian Allott (foto), senior consultant in cadrul Milliman, a explicat ca singura modalitate de a avea o pensie decenta este sa economisim. In acest sens , el a explicat ca ar trebui, de exemplu, incheiat un acord triparit prin care 1% din cresterile salariale negociate pe an sa fie “sacrificat” in vederea unei cresteri a nivelului contributiei pe pilonul II.

„Sistemul de pensii private nu este pe agenda politicienilor si nu am fost invitati la discutii de catre executiv, in vederea gasirii de solutii. Daca nu se doreste dezvoltarea mai puternica a pensiilor private, macar sa nu stricam ce s-a construit pana in prezent. Nu trebuie nationalizate pensiile private!”, a concluzionat Crinu Andanut, presedintele APAPR.