"Caile Domnului si ale MFP sunt intortocheate si necunoscute"

"Caile Domnului si ale MFP sunt intortocheate si necunoscute"Revenirea la impozitarea veniturilor microintreprinderilor a reprezentat o veste buna pentru micii antreprenori, iar consultantii din fiscalitate pun aceasta decizie pe seama faptului ca Ministerul de Finante a realizat ca microintreprinderile nu generau evaziune fiscala. Motivul invocat de autoritati atunci cand s-a eliminat impozitul pe venit a fost simplu: unele microintreprinderi erau utilizate ca vehicule fiscale create cu scopul de a evita plata unor taxe si contributii sociale.

"De la 1 ianuarie 2011 impozitarea veniturilor microintreprinderilor a revenit in actualitate, dar nu in in forma initiala, ci intr-una modificata: microintreprinderile au posibilitatea de a alege intre impozitul pe venit si cel pe profit, iar dintre activitatile care beneficiaza de noile facilitati fiscale au fost eliminate integral prestarea de servicii de management si/sau consultanta", explica Dan Schwartz, managing partner in cadrul companiei Scot & Company Consulting.

In normele vechi se preciza ca, daca in cifra totala de afaceri anuala a unei microintreprinderi erau inregistrate venituri din prestarea de servicii de consultanta ori management cu o valoare mai mare de 50% din veniturile totale, atunci respectiva entitate nu mai putea aplica impozitul pe venitul microintreprinderilor si era obligata la plata impozitului pe profit.

"Revenirea la facilitatea fiscala acordata microintreprinderilor, intr-o forma chiar mai permisiva decat cea anterioara, nu poate avea decat o singura explicatie: MFP a inteles ca microintreprinderile, in ansamblul lor, nu generau evaziune fiscala, iar eliminarea facilitatii fiscale in loc sa aduca venituri la bugetul statului, a dus in fapt la pierderi de venituri fiscale", explica Dan Schwartz.

Mai mult, el considera ca decizia din trecut a Finantelor de a elimina impozitul pe venitul microintreprinderilor a dus la inchiderea unor afaceri mici care ofereau locuri de munca si la trimiterea lor in zona "gri sau chiar "neagra" a economiei.

"Renuntarea la impozitarea veniturilor microintreprinderilor a generat pierderi pentru bugetul de stat, somaj si cresterea evaziunii fiscale", afirma Schwartz.

Reintroducerea impozitului pe venitul microintreprinderilor s-au putea sa genereze un efect pozitiv in economie, desi unele voci spun ca exista riscul ca majoritatea afacerilor din Romania sa ramana mici pentru a se evita plata unor impozite mai mari. "Pentru ca efectul pozitiv sa se produca este, insa, necesar ca micii intreprinzatori sa-si recapete increderea in seriozitatea politicilor fiscale guvernamentale si sa invete sa foloseasca facilitatile fiscale pentru dezvoltarea afacerilor lor si nu doar pentru a obtine avantaje fiscale minore", afirma reprezentantul Scot & Company Consulting.

Schwartz sustine ca pentru a evita riscul “faramitarii” afacerilor companiilor ar fi optat, din punct de vedere personal, pentru o scutire totala de impozit pentru venituri anuale de pana la o anumita valoare, decat pentru revenirea la impozitarea microintreprinderilor.

Intrebat daca se mai asteapta si la alte modificari fiscale in 2011, Dan Schwartz a declarat: “Caile Domnului si ale MFP sunt intortocheate si necunoscute muritorilor de rand si contribuabililor! Prin urmare, ma feresc de orice predictie si imi pastrez doar speranta ca stabilitatea si predictibilitatea legislatiei fiscale se va transforma, in sfarsit, in realitate in acest an”.

Drumul spre iad, pavat cu bune intentii

Drumul spre iad, pavat cu bune intentiiMulte discutii de natura fiscala au fost purtate in aceasta perioada si din cauza declaratiei unice. Scopul introducerii declaratiei unice a fost acela de a simplifica raportarea contributiilor sociale, dar noul formular de raportare nu prea ii ajuta pe angajatori.

“Unificarea tuturor raportarilor pe care un angajator era obligat sa le faca cu privire la calculul si retinerea contributiilor sociale este in sine un fapt pozitiv, cu urmari de asemenea pozitive in ceea ce priveste gradul de conformare voluntara si colectarea acestor contributii la bugetele respective”, afirma Dan Schwartz.

Totusi, complicatiile ce pot aparea din cauza declaratiei unice sunt greu de prevazut in acest moment.

Schwartz considera ca tranzitia spre declaratia unica ar fi trebuit sa se faca dupa trecerea unui interval de timp in care toti cei implicati in acest proces, in special angajatorii, sa se lamureasca pe deplin asupra a ceea ce vor avea de facut.

“Poate ar fi trebuit sa se tina cont si de faptul ca greselile sunt inerente in cazul unor schimbari radicale cum este aceasta si, prin urmare, o perioada de gratie de cateva luni, perioada in care greselile involuntare sa nu fie penalizate, ar fi fost indicate”, explica partenerul Scot & Company Consulting.

In plus, autoritatile ar trebui sa tina cont si de acei contribuabili care nu vor avea acces la internet dupa data de 30 iunie 2010, moment din care declaratiile se vor depune doar electronic.

“Experienta ne arata ca la fel s-a intimplat si in cazul contului unic in care se achita obligatiile fiscale sau a introducerii fiselor de evidenta fiscala a contribuabilului, iar intelepciunea populara ne spune: Drumul spre iad este pavat cu bune intentii!”, considera Dan Schwartz.

Rescrierea Codului Fiscal, posibilia numai printr-o colaborare reala intre MFP si mediul privat

Rescrierea Codului Fiscal, posibilia numai printr-o colaborare reala intre MFP si mediul privatDupa ce au modificat Codul Fiscal de mai multe ori in ultimii ani, bulversand mediul de afaceri, autoritatile au decis ca intentioneaza sa rescrie Codul Fiscal in 2011. Primul pas in procesul de rescriere a Codului Fiscal prevede infiintarea unui Consiliu Consultativ Fiscal, din care sa faca parte si specialist in fiscalitate din mediul privat.

“In calitate de consultant consider ca rescrierea Codului Fiscal este absolut necesara in aceasta etapa a dezvoltarii economice si sociale a Romaniei”, considera Dan Schwartz.

El a precizat ca scopul propunerilor facute de consultantii din mediul privat a fost acela de a aduce legislatia romaneasca la o deplina concordanta cu legislatiile similare in vigoare in celelalte state membre UE si de a oferi, atat autoritatilor cat si contribuabililor, o baza comuna de abordare a unor probleme extrem de sensibile cum sunt cele fiscale.

AmCham si Consiliul Investitorilor Straini au propus infiintarea Consiliului Consultativ Fiscal in toamna anului 2010. Consiliul va avea ca principal obiectiv rescrierea Codului Fiscal si va fi condus de Dan Lazar, secretarul de stat responsabil pe politici fiscale.

“Numai prin colaborarea reala intre specialistii MFP si cei din mediul privat se poate scrie o legislatie care sa permita conformarea voluntara si colectarea taxelor in cel mai inalt grad posibil. De aceea, vreau sa cred si sper ca o astfel de colaborare va exista”, concluzioneaza Dan Schwartz.